Absolut nybegynder
Fra : Kirsten Andersen

Dato : 24-09-02 11:14

Er lige startet så småt og kun via internettet, har søgt og fundet lidt via
tilgængelige kirkebøger.
Ønskes: gode råd om at komme videre!!!!
Søger i slægten Carlsen, Orte sogn, Baag Herred.
Venlig hilsen
Kirsten Andersen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-09-02 12:22

Hej Kirsten!

Prøv at komme med lidt nærmere oplysninger om hvad du har.. Hvem, hvor og
hvornår. Nogle har kopier af kirkebøger på mikrokort og kan måske hjælpe
dig. Du kan også prøve at kontakte de Lokalhistoriske Arkiver. For dit
vedkommende vil det være: Lokalhistorisk Arkiv for Aarup Kommune,
Biblioteket, Bredgade 73, 5560 Aarup, telf. 6443 23 43 lok. 2. Åbent on.
14,30 - 16 ell. e. a. på telf. 64 43 15 38.
Mvh
Bodil Madsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 24-09-02 18:00

> Er lige startet så småt og kun via internettet, har søgt og fundet lidt
via
> tilgængelige kirkebøger.
> Ønskes: gode råd om at komme videre!!!!

Jeg kan forstå, at du er helt grøn
Pyt,- det har vi jo været allesammen engang.
Prøv at tvinge dig selv til at lære den grundlæggende metodik i
slægtsforskning.
Lyder det fint og besværligt? Det var slet ikke meningen.

1. Glem internettet i starten.
2. Genopdag biblioteket
3. Lån nogle gode bøger om slægtsforskning.
De er meget nemmere at bruge som "bedside reading" fremfor en
computerskærm.
4. Opsøg alle dine levende kilder (slægtninge), før de er under mulde, og få
en laaaaang snak.
(Man når det ikke altid - Her taler jeg af bitter erfaring)
5. Besøg et arkiv og tal med en af vejlederne. De er som regel yderst
imødekommende,
også overfor de "grønne". Få en rigtig kirkebog i hånden (sådan en af
papir, skrevet i med rigtigt blæk).
6. + selvfølgelig et godt slægtsforskningsprogram til alle dine fund og
opdagelser.

Så kan vi snakkes ved igen om nogle måneder )

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bent Fleron

Dato : 24-09-02 19:44

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> via
>
> Jeg kan forstå, at du er helt grøn
> Pyt,- det har vi jo været allesammen engang.

Ja, mon ikke

> Så kan vi snakkes ved igen om nogle måneder )

Jeg ved selvfølgelig godt det ikke er 'ondt' ment, men Kirsten skal da have
lov at spørge her når hun kommer i tvivl og det gør hun formentlig allerede
i morgen )

Udover dine gode råd vil jeg da lige indskyde et lille pip til Kirsten.
Undersøg også om ikke en eller anden i din slægt allerede har arbejdet med
en slægtstavle. Det kan spare dig for mange arbejdstimer, - tro mig
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
Næste generations mandschauvinister er på vej:

Fra : Show The Andersens

Dato : 24-09-02 22:22

--
Pga. spam problemer bedes du slette "sletmig¤" ved email henv.
"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at tvinge dig selv til at lære den grundlæggende metodik i
> slægtsforskning.

Ja, i princippet har du ret men hvis man nu sammenligner med det at lære at
læse, så lærte jeg/ min årgang 1951 det meget grundlæggende i skolens første
klasse. Mine børn og formentlig også småskolebørn i dag lærte det initialt
ved at genkende ord som billeder uden overhovedet at kunne stave - og det er
da gået meget godt. Så pædagogisk set tror jeg ikke du har ubetinget ret.
Eller sagt på en anden måde så har jeg en kollega som jeg det seneste ½ år
har forsøgt at "jage" på arkivet, men så engageret har han ikke været. Nu er
han efterhånden kommet igang uden primære kilder og kun via internettet og
nu tror jeg snart han er moden til et arkivbesøg. - Og det er jo trods alt
"kun" en hobby så man behøver jo ikke nødvendigvis at begynde med lærebogens
kapitler i rækkefølge.

Hilsen Annette

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 24-09-02 21:19

Hej Kirsten.

KA> From: "Kirsten Andersen" <kisser.andersen.@city.dk>

KA> Er lige startet så småt og kun via internettet, har s¢gt og fundet
KA> lidt via tilgængelige kirkeb¢ger. ¥nskes: gode råd om at komme
KA> videre!!!! S¢ger i slægten Carlsen, Orte sogn, Baag Herred. Venlig

Udover de gode råd du har fået af bl.a Poul Andersen, så dette:

På Landsarkivet i Odense er der alfabetiske (kun vielser og begravelser)
registre til de fleste fynske kirkeb¢ger, så vidt jeg husker også til Orte.
Så et opslag vil hurtigt afsl¢re, hvorlænge der har huseret Carlsen'er
i Orte indtil 1891.

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, så... Ærgerligt nok har jeg været på arkivet
idag.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Jette Pedersen

Dato : 24-09-02 22:07

Jeg har også Carlsen fra Orte sogn:

Bl.a. min tip-oldefar Hans Carlsen f. 9. okt 1849 - døbt 28 okt - skulle det
være samme Carlsen slægt??

Du skulle prøve www.virgo-fyn.dk

Jette Pedersen
Kolding