Nedladenhed!
Fra : Allan Pedersen

Dato : 24-09-02 10:50

Det er da utroligt,at hver gang der er nogen,der omtaler p&t,er der altid
nogle kværulanter,der ikke har andet at gå op i end at nedgøre de glade
fangere.
Det kan da godt være den form for fiskeri ikke er så "sportsagtig",men når
jeg læser om at nu har den og den fået 6 fede havørreder med hjem og ugen
før har samme mand/kvinde fået 5 med hjem.Der sætter jeg sgu da ikke mig ned
og skriver til vedkommende,hvad fanden skal du med alle de fisk,da jeg er af
den opfattelse,at man ikke skal tage alt med hjem,bare fordi fisken er over
målet!
Bulefiskeriet(90% fejlkrogede),hornfiskeslagteriet,makrel og sildefiskeriet
er da heller ikke noget jeg bryder mig om,men jeg vil da ikke tage glæden
fra de mennesker,der har haft en god dag ved vandet.
Så tag da for H....... at komme med noget konstruktivt hvis ellers det er
muligt!
Allan

Fra : Henric

Dato : 24-09-02 11:04

Helt rätt! Jag fiskar sällan p&t själv då jag tycker fisken stressa på tok
för mycket i DE FLESTA odlingarna. Söndertuggade fettberg är inte att
jämföra med fiske på vilda sillar och horngäddor, MEN det finns mycket fina
alternativ där fisken lever i det närmaste som vilda både under och efter
odlingen. Tipsa om dessa fina vatten istället för attt klaga.
Ryckfiske är alltid fel, det behöver inte upprepas.
/H

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 24-09-02 11:08

"Allan Pedersen" <pirken@mail.dk> wrote in message
> Det er da utroligt,at hver gang der er nogen,der omtaler p&t,er der altid
> nogle kværulanter,der ikke har andet at gå op i end at nedgøre de glade
> fangere [...]

Jeg har det fint med p & t folket - deres tilstedeværelse letter presset på
fiskebestandene i åen og ved kysten. ;D Nej, pjat, hvis folk har lyst til
den slags fiskeri, så lad dem dog. Men jeg må indrømme, at jeg ikke fatter
den euforiske stemning, der opstår, når en monster-regnbueørred bliver
fanget i sådanne søer. Vi snakker om udsatte fisk i den kaliber...

Mvh.

Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-02 12:09

"Martin Nystrup Rasmussen" <martinnr@mail.dk> wrote in message
> [...]
> indrømme, at jeg ikke fatter den euforiske stemning, der opstår, når
> en monster-regnbueørred bliver fanget i sådanne søer. Vi snakker om

Hvor mange havørred, laks, oma., fanget i den såkaldt "vilde" natur i
Danmark, er resultatet af udsætning? Jeg vil skyde på ca. 99,99%, så
hvor er forskellen på p&t og alt muligt andet fiskeri?

--
-Jens B.

"Jeg kan oplyse dig at jeg er skolelærer, og jeg er _fodboldtræner_ for
vores lokale puslingehold, så nej jeg ved ingenting, vel ?". Skribent i
dk.politik.indvandring.

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 24-09-02 12:21

> Hvor mange havørred, laks, oma., fanget i den såkaldt "vilde" natur i
> Danmark, er resultatet af udsætning? Jeg vil skyde på ca. 99,99%, så
> hvor er forskellen på p&t og alt muligt andet fiskeri?

Smolt vokser trods alt op i naturen, så en stor havørred er et særsyn - og
fangsten af sådan een kan vel som regel regnes for en flidspræmie. ;D

Mvh.

Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-02 12:26

> [...]
>
> Smolt vokser trods alt op i naturen, så en stor havørred er et særsyn
> - og fangsten af sådan een kan vel som regel regnes for en

Så det afgørende er altså, hvor store fiskene er, inden de bliver udsat?
Jaja, hvis du får det bedre med denne inddeling i "rigtigt" og "forkert"
fiskeri, så fred med det.

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 24-09-02 12:48

> Så det afgørende er altså, hvor store fiskene er, inden de bliver udsat?
> Jaja, hvis du får det bedre med denne inddeling i "rigtigt" og "forkert"
> fiskeri, så fred med det.

Hvem snakker om "rigtigt" og "forkert"? Jeg snakkede om eufori og
begejstring ved fangsten -chancen for en storfangst på fx. kysten må bestemt
være ringere. Jeg er for så vidt også ligeglad med, hvor folk fisker og
efter hvad - for mig er naturoplevelsen i højsædet, og dén får jeg sjældent,
hvis jeg opsøger de lokale, overrendte fiskesøer. Hellere vandre 15 km. på
kysten og ingenting fange end en fangstrig tur til en put & take...

Mvh.

Martin

Fra : Henric

Dato : 24-09-02 18:48

> Så det afgørende er altså, hvor store fiskene er, inden de bliver udsat?
> Jaja, hvis du får det bedre med denne inddeling i "rigtigt" og "forkert"
> fiskeri, så fred med det.

Det skiljer AVSEVÄRT i skicklighet att fånga pelletssökande, överviktiga och
avtrubbade regnbågar eller tex vilda steelhead och havsöringar i bra
kondition. Precis som vissa tycker vi som står och kämpar timme ut och timme
in på kusten efter en havsöring är idioter, tycker fiskare som jagar VILD /
FÖRVILDAD fisk oftast att fisket efter p&t-regnbågar inte riktigt är
innehåller de element av skicklighet, spänning och naturupplevelse som
önskas.
Det är med andra ord "riktigt" fiske för vissa och "forkert" fiske för
andra. Mitt kriterie för vad jag tycker är riktigt fiske är att fisken har
växt upp under den typen av stress som är naturlig för arten samt att fisken
behållt sina jaktinstinkter intakta. Dessutom betecknas "riktigt och
dessutom BRA" fiske av att arten är aggresiv, vild, hyfsat
svårfångad/utmanande och ibland storvuxen (jfr tex lax eller havsöring).
P&T-fiskare: se det som en utmaning att testa på fiske på vilda bestånd. Ge
er själv chansen att få uppleva en rusning på mer än 3 meter. Det är härligt
att utvecklas i sitt fiske!
/Henric

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 24-09-02 19:08

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> wrote in message

--- snip ---

> Det skiljer AVSEVÄRT i skicklighet att fånga pelletssökande, överviktiga
och
> avtrubbade regnbågar eller tex vilda steelhead och havsöringar i bra
> kondition.

--- snip ---

Jeg kan kun være 100% enig. Der er så meget mere til lystfiskeri end at hive
fisk op: og ørredfiskeri har ofte den fordel, at det tit foregår på smukke
steder hvor man også oplever alt mulig andet, såsom sæler, fugle, lyden af
vandet, den friske luft, og ikke mindst freden...og ud af det kommer der den
følelse af tilfredshed der stammer fra at overliste en fisk, der af natur er
sky og mistænksom, især de store bækørreder.

Sorry, men den slags får man sjældent i en P&T.

Fra : Martin_P

Dato : 24-09-02 13:14

On Tue, 24 Sep 2002 13:20:32 +0200, "Martin Nystrup Rasmussen"
<martinnr@mail.dk> wrote:

>Smolt vokser trods alt op i naturen, så en stor havørred er et særsyn - og
>fangsten af sådan een kan vel som regel regnes for en flidspræmie. ;D

i min bog er det vel sommetider ligesåmeget held der skal til??

Martin_P(som har stået ved Gavla-elven i en uge uden at fange noget
som helst)

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 24-09-02 16:52

"Martin_P" <mpXXX@alkaline-batteries.dk> wrote in message
> i min bog er det vel sommetider ligesåmeget held der skal til??

Netop, derfor skriver jeg også, at det "...som regel er en flidspræmie..."
(underforstået, at nogen er svineheldige). Man har jo før hørt om personer,
der på deres første kysttur fanger en stor fisk. ;D

Mvh.

Martin

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-09-02 12:29

> Hvor mange havørred, laks, oma., fanget i den såkaldt "vilde" natur i
> Danmark, er resultatet af udsætning? Jeg vil skyde på ca. 99,99%, så
> hvor er forskellen på p&t og alt muligt andet fiskeri?

Forskellen er "time-to-market"
I den "vilde" natur har fiskene været fri så længe, at de ikke kaster
sig over alt hvad der ligner en foderpille, og lyder som en traktor med
vogn.

Det findes selvfølgelig ekstensive P&T hvor der går længe mellem hver
udsætning, men de er ikke ret hyppige.
Det er jo forretning vi taler om her, og måden at få folk til at komme
igen er ved at give dem fangst.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-02 13:05

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote in message
> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message

> Forskellen er "time-to-market"

Hvem definerer den rigtige "time-to-market"?

> I den "vilde" natur har fiskene været fri så længe, at de ikke kaster
> sig over alt hvad der ligner en foderpille, og lyder som en traktor
> med vogn.

Og det er så definitionen på "rigtigt" lystfiskeri? For dig er
foderstand, spiseadfærd og/eller evt. sult altså afgørende for, hvornår
lystfiskeri er "rigtigt". Er det forresten lystfiskeri, når fisken ikke
bider for at indtage føde?

> Det er jo forretning vi taler om her, og måden at få folk til at komme
> igen er ved at give dem fangst.

Ligesom i Skjern Å, Karup Å og Namsen, f.eks.?

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-09-02 13:21

> Og det er så definitionen på "rigtigt" lystfiskeri? For dig er
> foderstand, spiseadfærd og/eller evt. sult altså afgørende for,
hvornår
> lystfiskeri er "rigtigt".

Rigtigt lystfiskeri er for mig fiskeri hvor jeg kan risikere at fisken
ikke er der. Sagt på en anden måde, at man skal bruge andet end sit
isenkram for at have chance for at kunne præsentere sin agn for en fisk.

Ellers læs hvad Martin skriver. Det kan vist ikke siges bedre.

> Ligesom i Skjern Å, Karup Å og Namsen, f.eks.?

??? - Ikke forstået.
Jeg har da fisket i både Karup å og Skjern å uden at fange en dyt, men
har haft en pragtfuld lystfiskeroplevelse alligevel.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-02 13:32

> komme

> ??? - Ikke forstået.
> Jeg har da fisket i både Karup å og Skjern å uden at fange en dyt, men
> har haft en pragtfuld lystfiskeroplevelse alligevel.

Det var blot en - lidt ironisk - kommentar til din snak om forretning.
P&T drives som forretning og det gør en lang række "vilde" vande også,
hvor man sikrer, at "kunderne" kommer igen ved at sikre dem fangst (via
udsætning)

Hvis vi alene fiskede for naturoplevelsens skyld, så kunne vi jo ligeså
godt udskifte stangen med en vandrestok, eller?

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-09-02 14:19

> [...]
> P&T drives som forretning og det gør en lang række "vilde" vande også,
> hvor man sikrer, at "kunderne" kommer igen ved at sikre dem fangst

Det er jeg absolut ikke enig i.
Størstedelen af udsætningerne i åerne foretages af lystfiskerforeninger,
der ikke hviler på noget forretningsmæssigt grundlag.

> Hvis vi alene fiskede for naturoplevelsens skyld, så kunne vi jo
ligeså
> godt udskifte stangen med en vandrestok, eller?

Fiskestangen kan godt ses som et alibi for at vade rundt i landskabet kl
l... om morgenen, men det skal alligevel krydres med
forventningen/spændingen om det kunne lykkes at overliste en fisk. Dette
er blot ingen betingelse.
Jeg tror ikke jeg gad køre til Gjerrild Klint hvis der med garanti ingen
fisk var, eller værre: at jeg var sikker på at fange en fisk.

Som kuriosum kan jeg nævne, at jeg som jæger nogle gange har taget
riflen på nakken en tidlig morgenstund, men ladet patronerne ligge i
lommen. Jeg har ved disse lejligheder "skudt" alt hvad der kom inden for
rækkevidde med mit kamera, men ikke nået så langt som til at lade
riflen. Jeg har haft nogle af mine fineste jagtture på denne måde.

/Alex

Fra : Sune

Dato : 24-09-02 17:09

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse

> Rigtigt lystfiskeri er for mig fiskeri hvor jeg kan risikere at fisken
> ikke er der.

Jeps, der var jeg heldig, så er jeg rigtig lystfisker og sønnen også.
Vi brugte hele to dage i Roskilde Fiskeland P&T uden at fange en dyt.

Sune og søn

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 24-09-02 18:00

"Sune" <nomorespam@nospam.com> wrote in message
> "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse

> Jeps, der var jeg heldig, så er jeg rigtig lystfisker og sønnen også.
> Vi brugte hele to dage i Roskilde Fiskeland P&T uden at fange en dyt.

*LOL* Meeen ejeren havde vel sørget for, at der var fisk i søen...eller? ;D
Det var måske fremtidens nye put & take søer: "Spændingen er øget! I
Roskilde Fiskeland har vi gravet en ny sø HELT uden fisk - og timeprisen er
DEN SAMME! Vore kunder længes nemlig efter at stille dem selv spørgsmålet
over dem alle: er der fisk på pladsen eller ej? Vi mener, at vi nu har gjort
en indsats for at øge spændingen i fiskeriet. P.S. "Søen uden fisk" har
selvfølgelig ikke den samme placering hver gang - vi arbejder dog stadigvæk
på, at løse problemet med tømning af søer på den mest hensigtsmæssige måde.
Forslag modtages gerne."

;D

Mvh.

Martin

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 24-09-02 19:10

> [...]

> Det var måske fremtidens nye put & take søer: "Spændingen er øget! I
> Roskilde Fiskeland har vi gravet en ny sø HELT uden fisk - og timeprisen

ROTFL! Et kanonkoncept - og billig i drift! Man (som kunde) behøver ikke
engang købe dyre blink, madding og fluer...

Fra : Sune

Dato : 25-09-02 10:22

"Martin Nystrup Rasmussen" <martinnr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Sune" <nomorespam@nospam.com> wrote in message

> *LOL* Meeen ejeren havde vel sørget for, at der var fisk i søen...eller?
;D

Det skal retfærdigvis siges, at jeg set mange, der fanger fisk derude.
At der ikke var fangst skyldes nok snarere "alternativ fiskebegavelse",
hyggetempo og forkert tidspunkt på dagen.

Sune

Fra : vm acoustics

Dato : 25-09-02 07:46

En bestandsanalyse viste at Gudenåens havørreder var 96% naturligt
reproducerede, så jeg tror at du skal revidere din opfattelse af antallet af
"vilde" fisk.

Lars Matthiessen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 24-09-02 11:19

Jeg bruger selv P&T til at stresse helt af sammen med min
fiskekammerat, specielt når vejret ikke helt er til vaders på kysten.

Desuden bruger jeg lige nu, P&T til at lære at fiske med flue. Det er
sku da sjovere at lære, når der på sådan en aften letter nogle fisk
efter fluen.

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Anders F. Dahl

Dato : 24-09-02 15:07

Muligt at fiskene ikke er af bedste kvalitet, men fiskeriet er da spændende nok, og ikke altid lige
let i den sø jeg kommer, Solbjerggård Ørredfiskeri. Det handler også, i mine øjne, lige så meget
om hygge og samvær.
Netop som Allan skriver, er f.eks. bulefiskeri vel ikke så meget anderledes? Bortset fra at man
fisker fra båd, hvor man, gældende for turbådende, også betaler penge for fiskeriet, oven i det i
forvejen lovpligtige fisketegn. Et fisketegn, hvis midler, efter sigende bruges til udsætninger...
Nej, lad være at nedgøre andres fiskeri, så længe de overholder gældende regler og love.
Mvh Anders DK

Fra : Per M Sørensen

Dato : 24-09-02 18:08

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 24-09-02 18:36

Den her debat den synliggør ligesom mange tidligere, et pudsigt fænomen
blandt lystfiskere. Prøv at se to bilejere, den ene har en Mercedes og den
en anden en Alfa. De er begge bilejere, har altså noget til fælles og
diskuterer glad biler. Eller bolig: den ene kone har villa i Hellerup, den
anden lejlighed i Brønshøj så de diskuterer gardiner. Men prøv så at tage en
flok lystfiskere, dem med garn, trollingfiskerne, osv. kan vi starte med at
sortere fra, tilsidst ender vi med to fluefiskere der skændes om, hvem der
er den rigtige lystfisker, ham med den røde eller ham med den blå flue. Hvis
p&t ikke forurener eller på anden måde er til ulempe for mig skal det være
hjerteligt velkomment, de der kommer der en regnfuld søndag har jeg med
garanti mere til fælles med end de, der blir hjemme for at se fjernsyn.
MVH Niels

Fra : Michael Andersen

Dato : 24-09-02 18:13

Vedr. Put`n Take

Ja, du har helt ret. Put`n Take fiskeri er godt fiskeri.
Desværre er der nogle "fanatikere" der ikke kan følge
dette. Jeg er selv en stor lystfisker der både fisker på
spinner og flue.
Jeg elsker da selvfølgelig at fange en stor havørred
i Ryå, hvor jeg fisker meget, eller ved kysten på en
flue, fluen der anses som det "ypperligste" fiskeri.
MEN, jeg fisker meget i P&T og her kan glæden
også være stor.
Det eneste der kan irretere lidt ved P&T fiskeri
er at der som regel er mange mennesker ved disse
søer, og er man ude for at få en god oplevelse kan
dette godt virke lidt forstyrende.
Men, selv i lystfiskerbutikken kan denne "arrogance"
ses, de skal sandelig ikke fiske P&T, til det er de for
"fine".
P&T er en glimrende måde at fiske på, især for de små
der her har mulighed for at fange deres første fisk, og
derved blive fanget af glæden ved at fange en fisk.

Keep on P&Ting.

Mvh. Michael Andersen

Fra : Sune

Dato : 25-09-02 10:41

"Allan Pedersen" <pirken@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da utroligt,at hver gang der er nogen,der omtaler p&t,er der altid
> nogle kværulanter,der ikke har andet at gå op i end at nedgøre de glade
> fangere.
[klip]
Jeg er ganske enig med dig - så længe fiskeriet er lovligt og etisk
forsvarligt, kan jeg ikke se nogen grund til at man skal komme med opstød
over folks fornøjelser.

Jeg så en udsendelse fra DK4 i går aftes om nogle specielle P&T søer i
Sverige, det så rigtig spændede ud. Søerne var meget større, lå i
naturskønne omgivelser og de fisk man fangede kunne have levet i søerne i
flere år inden de blev fanget.

Se evt. på http://www.harasjomala.com/

Eller en video fra udsendelsen
http://www.dk4.dk/arkiv/natur/fiskemagasinet.shtm

Udsendelsen vises flere gange endnu.

Sune

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 25-09-02 12:01

"Sune" <nomorespam@nospam.com> wrote in message

--- snip ---

> Se evt. på http://www.harasjomala.com/

Jeg kender godt Harasjömåla - og har lige været i nærheden, ved søerne Halen
og Raslangen. Der findes en bestand af vilde søørred i begge, og de er
forbandet svære at fange - jeg har taget nogle stykker, hvor den første var
på ca. 42 cm, og hang fast på ca. 3. kast i 1989...de kommer op til
overfladen om morgenen og aftenen visse steder i søerne.

Du kan se nogle billeder her:

http://idepro.adsl.dk/pix/sweden/

Jeg fangede ikke en skid på 2 1/2 dage - havde kontakt med 2-3 stykker, men
selvom mine kroge er meget skarpe, må de være meget hård i munden. Men det
var det hele værd!