"Ulrik Ekstrand" <ressourcen@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:3d901d53
> jeg er på udkik efter en familie motorbåd og er brændt varm på en Bayliner
> 2150 eller evt. nummeret større.
> Er der nogen der har erfaring med denne bådtype mht. kvalitet på skrog og
> moter (normalt mercuiser) og hvordan med sødygtighed ?
De små Baylinere, og navnlig de ældre, er noget værre bras. Det er et
amerikansk konsumprodukt af værste skuffe, som er masseproduceret med
henblik på de mange amerikanske ferskvandssøer. Både materialer og håndværk
er af dårlig kvalitet. Når de har sejlet i nogle år i nordeuropæisk vejr og
saltvand, er de i reglen meget nedslidte.
Der er i øvrigt i de senere par år skudt en del "forhandlere" op, som har
specialiseret sig i at importere ældre, brugte både fra USA og tyskland.
Ofte er det både, som købes i større antal især fra tvangsauktioner osv.
I sverige har den svenske søfartsstyrelse på et tidspunkt luftet en ide om,
at visse modeller skulle forbydes, fordi der har været et par ulykker, hvor
Baylinere har tabt hækken og drevet! Jeg ved ikke, hvilke modeller, der
specifikt er tale om.
Problemet er bl.a., at fordi de er produceret til indlandssøer, er de ikke
alle velegnet til havsejlads, hvor der kan være bølgegang osv.
Kvaliteten er dog blevet forbedret i de sidste par år, men jeg ville nu
alligevel få båden gennemgået meget grundigt af en uafhængig fagmand,
ligesom jeg ville undersøge, hvor båden stammer fra, og hvem, der har
importeret den.
Motoren er nok som mercruiser normalt er, men forvent ikke, at det er en
motor som er blevet nusset og plejet efter alle kunstens regler. Typisk er
små Baylinere solgt uden udbetaling på fordelagtige vilkår af smarte
bilsælgere, som ofte glemte at fortælle de unge købere om, hvilke
omkostninger der egentlig er forbundet ved at vedligeholde en båd som en
Bayliner.
Det siges, at selve motoren er forholdsvis billig at renovere, da delene
passer til en given bilmotor. Udgiften til renovering af drevet er
tilgengæld ikke billig...
Sluttelig har jeg hørt rygter om, at Engstrøm Marine *ikke* giver garanti på
de både, som de ikke selv har importeret, selv om enkelte forhandlere har
påstået det under salget med henvisning til, at Engstrøm var generalimportør
og således var tvunget til det.
Claus
|