Alternativ til iframe
Fra : Julie Thomsen

Dato : 24-09-02 08:26

Øv øv og atter øv. Nedenstående hjemmeside har ikke givet mig
andet end problemos. Iframen kan simpelthen ikke tilpasses, så
den fungerer i henholdsvis IE, Netscape og Opera i opløsning
800*600
samt 1024*768.
Nogen der har et alternativ til iframen? Venligst kig på
hjemmesiden
først så I er sikre på at løsningen kan benyttes til min side.

http://www.friserverplads.dk/castro/website/index1.html

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benno J. Nielsen

Dato : 24-09-02 08:45

Julie Thomsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> hjemmesiden
> først så I er sikre på at løsningen kan benyttes til min side.

Hej Julie
Jeg ved ikke om det er nogen hjælp, men da det kørte fast for mig
gik jeg over til W3C standarderne, evt, afvigelser i diverse
browsere er minimale, jeg kunne forstille mig et frameset med 3
cols, som på basisbank f. eks, de sider jeg yder førstehjælp på
virker efter hensigten nu jeg validerer på W3C, du ku måske blive
inspireret af at besøge
www.euroballoon.com
www.cezar.dk
www,eurogroup.as

Venligst
Benno

Fra : Julie Thomsen

Dato : 24-09-02 13:10

Jeg vil helst ikke bruge frames og tabeller.
Jeg har forestillet mig at bibeholde så meget som muligt at den
nuværende kodning, med få ændringer selvfølgelig. Ændringerne
kunne f.eks være at man i stedet for iframen kunne få indholdet
til
at åbne i en css boks, hvis muligt.
Hvordan gøres det i så fald?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-09-02 13:38

Julie Thomsen wrote:
> [...]
> hjemmesiden
> først så I er sikre på at løsningen kan benyttes til min side.

Iframe har væsentlige teknologiske træk/egenskaber:

* den kan gøre at kun en del af siden scroller med et indhold

- på dette område kan den erstattes af en div-boks med overflow - det
virker ikke i alle browsere (fx ikke særligt godt i Opera. Til gengæld
virker iframe overhovedet ikke i NN4)

* den henter et helt dokument ind i/på en del af en side

- på dette område kan den erstattes af frames, eller af server side
include. Sidstnævnte kan gøres med PHP, CGI, ASP med flere, men du vil
bagefter skulle tage dig af problematikken med scroll som nævnt ovenfor...

Jeg har brugt iframe på sitet her:
<http://www.phonixfolk.dk/kalender.php>
Det virker IKKE i NN4. Hvis jeg skulle få det til det, så ville jeg
serverside lave browserdetection, og derefter give NN4 et alternativ til
iframen som egentlig fungerer glimrende på siden i de andre browsere.

(Menuen m.m. er lavet så det skifter ved hjælp af
serverside-PHP-programmering)

> http://www.friserverplads.dk/castro/website/index1.html

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Julie Thomsen

Dato : 24-09-02 15:36

Ja det kan åbenbart lade sig gøre, idet din side ser ud til at
fungere
fint i de omtalte browsere og opløsninger.
Dog er selve baggrunden hvid i Opera i stedet for det stribede
mønster. Du er sikkert allerede klar over dette :0)

Gider du evt. at kigge på min hjemmeside og fortælle mig hvorfor
min iframe ikke fungerer ligesom din? Jeg tror at problemet er at
den
rykker sig alt efter browsertype. Nogle gange forsvinder
scrollbaren og
andre gange er den rykket for langt ind mod venstre på siden?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-09-02 17:10

Julie Thomsen wrote:
> [...]
> Dog er selve baggrunden hvid i Opera i stedet for det stribede
> mønster. Du er sikkert allerede klar over dette :0)

jeps - det er lidt træls, det kom da jeg... - Jeg kan ikke huske det
mere - jeg udbedrede noget som så grimt ud i explorer - og så ville den
ikke vise baggrunden i Opera mere - det er et CSS-problem.

> [...]
> den
> rykker sig alt efter browsertype. Nogle gange forsvinder

Jeg tror at grunden til at den smutter er at du har overflow: hidden på
noget hvor der ikke skal være det - bemærk at jeg kun har
overflow:hidden på en class, som bruges til body i det dokument som
nester min iframe, men som ikke bruges i iframe-dokumentet. Jeg var nødt
til at dobbeltdefinere <body>, da explorer ikke kan forstå det når

Du er velkommen til at lure min kode af, men jeg har ikke tid til at
gennemtravle din lige nu.

Javascriptet som sætte iframe ind med højde afhængigt af browserhøjden
må du også gerne genbruge (- du kan evt sætte en kommentar om at det er
mig der oprindeligt har lavet det). Jeg synes at det er så tåbeligt at
have en scroll der kun udnytter en del af vinduet...

> og andre gange er den rykket for langt ind mod venstre på siden?

det er nok fordi det dokument du har inde i iframen ikke er bredt nok?

håber det hjælper

mvh

Jesper Brunholm

--