Nyindkøbte Neonfisk dør...
Fra : Rapper

Dato : 24-09-02 00:04

Hej!

Her engang i sidste uge tog jeg mig endelig sammen til at smide planter og
fisk i mit 63 l akvarie :)

I fredags da akvariet stod klar med planter osv. købte jeg så 10 Neonfisk
(alm., ikke røde eller sorte), to Perleguramier og en Ancistrus malle.
Fiskene blev lagt i vha. metoden med at lade posen ligge 20 minutter i
vandet, og derefter lidt efter lidt lukke vand ind i posen.

Fiskene så ud til at trives godt, spiste mad og var energiske efter et par
timer. Guramierne har fået meget flottere kulør :) Men lørdag aften
bemærkede jeg at en af Neonfiskene "sejlede" rundt nede ved bunden, og så
ikke ud til at have krafter. Der var ingen pletter, ar, rifter, ødelagt skæl
eller lign. at se, men fisken døede et par timer senere. Senere begyndte et
par andre Neonfisk at lave samme nummer, og mandag morgen var der kun seks
af de ti nyindkøbte fisk tilbage :\ Kan nu få øje på en fire-fem stykker i
akvariet, og en som er på vej til at tage samme tur.

Jeg har holdt akvarie i godt 5-6 år (også med flere stimer Neonfisk), og har
ikke oplevet lignende før.

Vandet har en pH på ca. 7 og en temp. på 28 grader.

Nogen bud på hvad der kan være galt?

Et billede af akvariet, hvis nu nogen kunne spotte noget der så forkert ud

http://j3rk.dyndns.dk/akv.jpg

På forhånd tak!

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Rapper

Dato : 24-09-02 00:06

Alle fisk er forresten købt hos Poppi dyrecenter i Ballerup.

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 24-09-02 09:28

<snip>
[...]

Hej

Jeg har før oplevet det samme med rød neon. De var købt i zoocity, Hvidovre.
Heldigvis har de en overlevelses garanti og derfor fik jeg nye fisk som der
ikke var problemer med.
De sagde i forrretningen at de sikkert var døde af stress. Det kan nemt være
måden de er blevet fanget på i forretningen eller selve turen hjem. Måden du
har sluppet dem fri i akvariet er jo den helt rigtige. Jeg har flere gange
oplevet problemet med netop neontetra.

Jeg købte 40 stk og ca. halvdelen gik til af de første jeg fik, og et par
stykker af de ca. 20 nye jeg fik efterfølgende.

Mvh Jeppe

Fra : Rapper

Dato : 24-09-02 14:22

> Jeg har før oplevet det samme med rød neon.
> [snip]

Ok, lækkert ikke at være den første der oplever sådan noget :)

Takker!

Må lige høre hvad forhandleren siger.

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-09-02 09:41

Rapper <unvalid@email.dk> skrev i en
> [...]
> Fiskene blev lagt i vha. metoden med at lade posen ligge 20 minutter i
> vandet, og derefter lidt efter lidt lukke vand ind i posen.

Det er også ganske mange fisk at hælde i et så lille akvarie på 63 liter,
og så på engang!
Det der er den sandsynligste årsag til dødsfaldene er nok nitrit eller
nitrat.
Dertil er der kun en ting at sige , vandskifte, vandskifte. Ikke 100% men
33% hverdag i et par dage.

Carsten

Fra : Simon Rasch

Dato : 24-09-02 12:54

Nu er min kommentar måske ikke så relevant når du bor i ca. Ballerup. Men
hvis man bor et sted hvotr der ikke er offentligt vand (man hiver det op af
egen brøndboring) skal man være opmærksom på nitrat/nitrit i det friske vand
fra hanen. Jeg har hørt om værdier i nærheden af 170 mg /liter, hvor 50 er
højeste lovlige værdi....

Dette er selvfølgelig mest relevant for os der bor på landet, men der kunne
jo være nogen der "lyttede" med.

Hvis nogen skulle være interesseret i ungfisk af typen Ps. Lombardoi, send
en mail. 20-30kr/stk. Bor i Hobro.

/Simon

Fra : Rapper

Dato : 24-09-02 14:29

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det er også ganske mange fisk at hælde i et så lille akvarie på 63 liter,
> og så på engang!

Hmmm...

> Det der er den sandsynligste årsag til dødsfaldene er nok nitrit eller
> nitrat.

Har ikke haft problemer med vandet fra hanen før - og det er som sagt kun
Neonfiskene der har problemer. Det går kun fremad med de to andre arter.

> Dertil er der kun en ting at sige , vandskifte, vandskifte. Ikke 100% men
> 33% hverdag i et par dage.

Er også gjort et par gange, men jeg prøver lige at øge vandskifteintervallet
i et par dage.

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-09-02 10:07

Rapper <unvalid@email.dk> skrev i en
> Hej!
>
> Her engang i sidste uge tog jeg mig endelig sammen til at smide planter og
> fisk i mit 63 l akvarie :)

Nu kiggede jeg lige på billedet. Akvariet er på 63 liter, minus al det
som rod, sten og bundlag optager.
Så mon ikke der er omkring 55 liter tilbage?
Og dyrehandleren, har bare bevistløs solgt dig fisk, selvom akvariet slet
ikke var modent til en så stor invation.
Hvad filter har du iøvrigt på?

Carsten

Fra : Rapper

Dato : 24-09-02 14:26

> [...]

> Og dyrehandleren, har bare bevistløs solgt dig fisk, selvom akvariet
slet
> ikke var modent til en så stor invation.

Stor? Det drejer sig om to Guramier (som vistnok ligger i toppen), ti Neon
som hver er ca. 1½ cm (som som regel ligger midt i akvariet) og en malle
(bundfisk). Kan ikke se problemet? Har før haft mange flere i akvariet pga.
yngel uden problemer, og der gik bl.a. også ti neon, to blå Guramier og et
par bundfisk (+ en helvedes masse Sværddrage-, Guppy og Mollyunger).

> Hvad filter har du iøvrigt på?

Et JBL Pro Cristal 100 som er noget ala én måned gammelt.

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-09-02 16:22

> [...]

> yngel uden problemer, og der gik bl.a. også ti neon, to blå Guramier og et
> par bundfisk (+ en helvedes masse Sværddrage-, Guppy og Mollyunger).

Det fik ikke lige fat i pointen!
Grunden til at jeg skrev stor invation, skyldes at akvariet slet ikke er
klar til at
få lodset så mange fisk i på en gang, de bakterier der skal omdanne
affaldstofferne i vandet er ikke
helt oppe og køre, og sådan noget tager tid. Om du så havde haft
akvariet stående kklar i 1 måned havde ikke
ændret meget på situationen. Hvis du havde nøjes med at købe guramierne,
og så vente med resten til senere.
Havde bakterierne fået noget at arbejde med, og ikke som nu gået totalt i
chok.

Carsten

Fra : Rapper

Dato : 24-09-02 18:13

> Det fik ikke lige fat i pointen!
> Grunden til at jeg skrev stor invation, skyldes at akvariet slet ikke
> [...]

Ahh, ok :) Nu sev den ind. :)

Det undrer mig bare at Neonerne ikke har haft mistet kulør, haft pletter
eller andre tegn på sygdom?

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-09-02 20:29

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det undrer mig bare at Neonerne ikke har haft mistet kulør, haft pletter
> eller andre tegn på sygdom?

Det er klart du ikke har set nogle sygdom tegn på fiskene, for de er
sandsynligvis blevet forgiftet
at nitriten.

Carsten

Fra : Rapper

Dato : 24-09-02 21:03

> Det er klart du ikke har set nogle sygdom tegn på fiskene, for de er
> sandsynligvis blevet forgiftet
> at nitriten.

Ok. Undrer mig bare at det kun er gået ud over Neonerne?

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-09-02 09:36

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> >
> Ok. Undrer mig bare at det kun er gået ud over Neonerne?

De andre fisk du har/havde kan gå op til overfladen og få ren luft, det
kan neonerne ikke.
Iøvrigt er der jo forskellige tolerancer for hvad fiskene kan klare.
Husk på at både ancistus og guramier, i naturen kan leve i vand som er
stærkt forurenet,
både af det ene og andet, det er blandt andet derfor at fiskene har
udviklet labyrinten.

Carsten

Fra : Rapper

Dato : 25-09-02 15:15

> [...]
> stærkt forurenet,
> både af det ene og andet, det er blandt andet derfor at fiskene har

Ok. Jeg takker mange gange for besvarelse af spørgsmål m.v. :)

Var nede hos forhandleren i dag (kunne desværre ikke nå det i går og i
mandags), dog uden fisk da jeg var på vej hjem fra skole. De sagde at det
nok var en skade da de havde fisket dem op, hvilket jeg så ikke lige tror.
Og så fik jeg at vide at jeg skulle have været der mandag, hvilket jeg godt
var klar over :/ Du har sikkert ret ang. akvariets vand, men jeg tror nu at
jeg finder nogle fisk et andet sted næste gang.

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-09-02 21:23

> [...]

at
> jeg finder nogle fisk et andet sted næste gang.

Jeg synes du skulle prøve at tage S-toget ind til Planteimporten, fiskene
er bestemt ikke dyrere der inde,
og de har normalt et udvalg i arter som ligger markant over de andre
butikkers.

Carsten

Fra : Charlotte & Carsten

Dato : 25-09-02 21:38

Hvis jeg lige må komme med et indlæg.

Jeg går altid rundt og kikker meget nøje på de fisk som er hos forhandleren,
specialet når det er en forhandler der også har fugle og gnaver mm.

Ikke fordi at disse forhandler ikke er gode til at passe dyr men når man har
et Noah ark gående så kan man jo ikke værre 100 % prof, over for hele
butikken, og fiskene er i 90 % af tilfældene der hvor der bliver brugt
mindst tid.

Når jeg går rundt og kikker på disse akvarier der står hos forhandleren, så
ser jeg efter om der er døde fisk i nogle af dem, om der er fisk der har
symptomer på sygdom eller ligenden, også hos de fisk som jeg ikke har planer
om at købe. Hvis jeg finder at der er døde fisk eller syge fisk så køber jeg
ikke fisk der.

Et godt råd er at handle fisk i butikker der kun handler med fisk, og der er
en del stykker, Neonfisken i Brønshøj/Husum, Cichlidespe, Flyvefisken for at
nævne nogle.

Fra : Rapper

Dato : 26-09-02 14:51

"Charlotte & Carsten" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hvis jeg lige må komme med et indlæg.
> [snip]

Helt sikkert. Der er en helt klar forskel på kvaliteten rundt omkring hos de
forskellige forhandlere. Nogle steder fatter slet ikke at sælge og passe
fisk *host* Bonnie dyrecenter *host*...

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 26-09-02 22:45

"Rapper" <unvalid@email.dk> wrote in message
> [...]
de
> forskellige forhandlere. Nogle steder fatter slet ikke at sælge og passe

Hej Rasmus.
Nu må du ikke skærre alle Bonneier over en kam. Kan på det varmeste anbefale
Bonnier i Randers, for der får du god service som ikke står i forhold til
hvad du egentlig betaler for det du køber der. Og De er også enormt grundige
med at sørge for at ALLE deres dyr og fisk har optimale forhold, i den tid
de skal være i butikken.
Hilsen Ditte

Fra : Rapper

Dato : 26-09-02 23:37

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> Hej Rasmus.

Hej Ditte :)

> [...]
grundige
> med at sørge for at ALLE deres dyr og fisk har optimale forhold, i den tid

Det tror jeg gerne. Der findes også Nettoer som ligner lort og andre hvor de
har styr på tingene :) Ved bare at Bonnie i Rødovre (Djævleøen) IKKE passer
deres fisk ordentligt. Både udfra hvad jeg har set i butikken, og hvad jeg
har fået fortalt af en kollega som er tidligere ansat der.

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Rapper

Dato : 26-09-02 00:09

> [...]

> er bestemt ikke dyrere der inde,
> og de har normalt et udvalg i arter som ligger markant over de andre

Lyder ikke tosset, skal alligevel derind efter et par Cichlider på et
tidspunkt :)

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com