Trådløst netværk i Metro
Fra : Martin Larsen

Dato : 23-09-02 22:46

Hej alle

Følgende trådløse netværksting er på tilbud i Metro:

http://www.metro.dk/indhold/kataloger/prodlist.asp?kid=240&mid=4876&sid=4877&page=4

Af en eller anden grund virker linket ikke i (min) IE, men fint i Opera
og Mozilla. Men det er på side 4 i varegruppen Kontor/PC øverst til højre!

Ellers er her indholdet klippet og klistret:

Surecom Wireless Access Point
NYHED. Tilsluttes eksisterende netværk via netværkskabel. Rækkevidde op
til 100 m.
(1098,75)
879,00

Surecom Wireless LAN PCMCIA kort
(598,75)
479,00

Surecom Wireless LAN USB Adapter
(598,75)
479,00

Jeg har ingen erfaring har med trådløst netværk, så:

- Er det billigt? (i forhold til normalprisen)
- Er det godt nok?
- Er det sikkert nok? (i forhold til andre mærker)
- Kan access pointet klare 3 netkort
- Hvordan kobles det på eksisterende netværk med router/hub?

Jeg skal først bruge det i forbindelse med flytning om 2-3 måneder, men
er det billigt nok og i orden er det måske værd at købe nu - selv om
risikoen er at jeg til den tid får det endnu billigere/bedre

Tak på forhånd for svarene.

Hilsen
Martin

Note: please remove the "spamfree" part of the email address

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-09-02 22:56

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> Surecom Wireless Access Point
> NYHED. Tilsluttes eksisterende netværk via netværkskabel. Rækkevidde op
> til 100 m.
> (1098,75)
> 879,00

Det rækker kun 100 meter, hvis det er i fri luft og solen skinner og du
synger Ava Maria samtidigt. Hvor skal det bruges og til hvad ?

> [...]
> 479,00
>

> Jeg har ingen erfaring har med trådløst netværk, så:
>
> - Er det billigt? (i forhold til normalprisen)

Det virker billigt, men kan access pointet fx. konfigureres via en
browser ? Er der en indbygget switch og print server i access pointet ?

> - Er det godt nok?

Det kommer vel an på dit behov ?! Hvis du mener kvaliteten, så tror ikke
der er noget at udsætte på den.

> - Er det sikkert nok? (i forhold til andre mærker)

Der er ikke forskel på sikkerheden, såfremt du kører med låste MAC
adresser samt kryptering.

> - Kan access pointet klare 3 netkort

Ja access pointet kan klare 253 (så vidt jeg husker) netkort - det er
bare ikke sikkert du kan låse så mange MAC adresser !

> - Hvordan kobles det på eksisterende netværk med router/hub?

Hvis der er en indbygget router i, så piller du bare den af der sidder
på nu og konfigurer Surecom fætteren til dit behov.

> Jeg skal først bruge det i forbindelse med flytning om 2-3 måneder, men
> er det billigt nok og i orden er det måske værd at købe nu - selv om
> risikoen er at jeg til den tid får det endnu billigere/bedre

Computergrej er verdens dårligste investering, så du kan sikkert få det
bedre og billigere om et halvt år.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-09-02 23:05

Hej Jesper

Tak for det meget hurtige svar.

> Det rækker kun 100 meter, hvis det er i fri luft og solen skinner og du
> synger Ava Maria samtidigt. Hvor skal det bruges og til hvad ?

Nu er Ave Maria (den af Schubert) en vidunderlig smuk melodi, men
alligevel bliver jeg nok træt af den i længden ... <g>

Lige nu bor jeg i en toværelses lejlighed hvor det at trække netkabler
mildest talt har været let. Jeg har ADSL, Cisco 677 router, 100/10 MB
hub (kan ikke huske mærket), 2 stationære PC og en bær, alle koblet på
nettet. I det nye hus har jeg ikke lyst til at trække kabler, specielt
ikke fordi mit kommende kontor kun skal bruges som sådan i en periode
indtil vi bygger til. Så skal der trækkes kabler igen! Og om sommeren
vil jeg godt kunne hive den bærbare med ud på græsset

Det er altså ikke de store krav, men mest for at spare mig selv for en
masse besvær.

> Det virker billigt, men kan access pointet fx. konfigureres via en
> browser ? Er der en indbygget switch og print server i access pointet ?

Aner det ikke. Men det kan jeg vel finde ud af. Print server, har jeg
brug for det? Pt. benytter jeg min primærmaskine som printserver, det
kan jeg vel fortsætte med?

> Det kommer vel an på dit behov ?! Hvis du mener kvaliteten, så tror ikke
> der er noget at udsætte på den.

Ja, jeg mener kvaliteten.

> Hvis der er en indbygget router i, så piller du bare den af der sidder
> på nu og konfigurer Surecom fætteren til dit behov.

Det er nok bedre hvis jeg kan koble dyret til Ciscoen, vil jeg tro...

> Computergrej er verdens dårligste investering, så du kan sikkert få det
> bedre og billigere om et halvt år.

Enig. Men nu er det kun 2, max 3, måneder!

Fra : Henning

Dato : 24-09-02 09:45

>Aner det ikke. Men det kan jeg vel finde ud af. Print server, har jeg
>brug for det? Pt. benytter jeg min primærmaskine som printserver, det
>kan jeg vel fortsætte med?

Jo, men det kræver at din PC er tændt, for at de andre kan printe ud.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 24-09-02 11:17

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> Hej Jesper
>
> Tak for det meget hurtige svar.

OK.

> [...]
> vil jeg godt kunne hive den bærbare med ud på græsset
>
> Det er altså ikke de store krav, men mest for at spare mig selv for en

OK. Hvis dit nye hus ikke består af en masse beton og deslige, så burde
du kunne få kontakt med access pointet fra hele huset og haven såfremt
du placerer det korrekt.

> Aner det ikke. Men det kan jeg vel finde ud af. Print server, har jeg
> brug for det? Pt. benytter jeg min primærmaskine som printserver, det
> kan jeg vel fortsætte med?

Det er ganske fikst hvis du kan konfigure dit access point via en
browser - det er nemt og intuitivt (ja jeg er Mac bruger) fremfor at du
skal sidde med et terminal program. Det smarte ved en indbygget print
server er at alle kan printe ud via dit access point og du behøver så
ikke have en computer stående tændt som agerer print server. Desuden er
det smart hvis access pointet også indeholder en switch - så kan du
nemlig sætte en computer direkte på access pointet via et netværks
kabel.

> Ja, jeg mener kvaliteten.

> Det er nok bedre hvis jeg kan koble dyret til Ciscoen, vil jeg tro...

Nope. Du har ikke brug for din Cisco fætter længere.

> Enig. Men nu er det kun 2, max 3, måneder!

En vigtig ting er at hvis du plejer at flytte store filer (pdf, jpeg,
tiff og deslige) mellem computerne, så vil det tage meget lang tid, da
du max kan opnå en hastighed på 11 MBit.

Skal du bare surfe, maile og sådan - så er det en god løsning.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-09-02 19:08

In article <1fj0kfc.wknc771dszp34N%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:
> [...]
> du max kan opnå en hastighed på 11 MBit.
>
> Skal du bare surfe, maile og sådan - så er det en god løsning.

Der er meget overhead, ca 650 kbyte/sek er teoretisk max hastighed,
og opnås kun med Cisco udstyr. 580-600kbyte/s kan opnås med
almindeligt udstyr i den gode ende.

Billigt udstyr er under 500 kbyte/sek med 128-bit kryptering.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 24-09-02 19:39

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> udstyr i den gode ende.
>
> Billigt udstyr er under 500 kbyte/sek med 128-bit kryptering.

OK. Hvordan måler man egentlig dette ?

-- Med venlig hilsen Jesper ) http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-09-02 21:17

In article <1fj17z3.gr5jiiccmq89N%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> OK. Hvordan måler man egentlig dette ?

ttcp er referenceprogrammet.

Du kan hente ttcp.c hos ftp://ftp.sgi.com/sgi/src/ttcp/
compile det med 'gcc ttcp.c -o ttcp'.

Du skal også have noget på en stationær maskine på dit net.

Testede lige min 3Com igen.

Uden kryptering: 580 kbyte/s.
Med både 64 og 128-bit kryptering: 478 kbyte/s

Man skal være opmærksom på, at næsten alle kort er
16-bit PCMCIA kort (inklusive Apple's Airport (Orinoco) kort). Det
betyder at det kræver megen CPU. Min 500MHz iBook bruger med
kryptering 25-40% CPU.

Og fra min iBook på batteri -> den stationære over ethernet,
kører jeg til sammenligning 11130 kbyte/s.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 25-09-02 21:20

> [...]

> megen CPU. Min 500MHz iBook bruger med kryptering 25-40% CPU.
>
> Og fra min iBook på batteri -> den stationære over ethernet, kører jeg til

Cool. Det vil jeg kigge på.

-- Med venlig hilsen Jesper ) http://www.gylling.net/

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-09-02 12:57

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> Hvis der er en indbygget router i, så piller du bare den af der sidder
> på nu og konfigurer Surecom fætteren til dit behov.

Nej, det er nu ikke sikkert, at den går. Kører han f.eks. ATM til routeren,
skal Surecom'en også understøtte dette.

Vh, Lars.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 25-09-02 13:26

Lars Bonnesen <none@noneæøå.com> wrote:

> "[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Nej, det er nu ikke sikkert, at den går. Kører han f.eks. ATM til routeren,
> skal Surecom'en også understøtte dette.

Jep.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-09-02 23:07

In article <amo22q$1mbf$1@news.cybercity.dk>, Martin Larsen wrote:
> [...]
>
> Surecom Wireless Access Point
> NYHED. Tilsluttes eksisterende netværk via netværkskabel. Rækkevidde op

Normalpris 1139 inkl. moms

> Surecom Wireless LAN PCMCIA kort
> (598,75)
> 479,00

Andre kort ca 600 inkl. moms og op.

> Surecom Wireless LAN USB Adapter
> (598,75)
> 479,00

Er 1-200 kr billigere end normalt.

> Jeg har ingen erfaring har med trådløst netværk, så:
>
> - Er det billigt? (i forhold til normalprisen)
næh.

> - Er det godt nok?

ja til privat brug. Miy surecom holdte få timer. Kører nu 3com basestation.

> - Er det sikkert nok? (i forhold til andre mærker)

Det er lige så usikker som de andre.

> - Kan access pointet klare 3 netkort

Ja.

> - Hvordan kobles det på eksisterende netværk med router/hub?

En ledning fra Acces Point til hub.

> Jeg skal først bruge det i forbindelse med flytning om 2-3 måneder, men
> er det billigt nok og i orden er det måske værd at købe nu - selv om
> risikoen er at jeg til den tid får det endnu billigere/bedre

Ovenstående er ikke specielt billigt. Check edbpriser.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-09-02 23:29

Hej

> Ovenstående er ikke specielt billigt. Check edbpriser.dk

Har gjort. Man ser ud til at kunne spare adskillige hundrede kroner i
forhold til samme på edbpriser.dk.

Martin

Fra : Søren Ribergård Møll~

Dato : 23-09-02 23:20

--
Tjek denne fx. guide
http://www.shg.dk/files/vejledninger/trådløs_netværk.htm inden du køber

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 24-09-02 11:31

Søren Ribergård Møller <some@ware.dk> wrote:

> [...]
> noget. Ved disse produkter kan du også "skrue" op/ned for sende styrken og

Fedt nok med en adresse på æ,ø og å !!!!!!!!!!!!!!!!!

Arrgghhhhhhhh ?!

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-09-02 19:56

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message

> Jeg har ingen erfaring har med trådløst netværk, så:
>
> - Er det billigt? (i forhold til normalprisen)

Jeg synes det er nogle rigtige gode priser, der er på udstyret...

> - Er det godt nok?

Tjaa, mon ikke det følger standarten nogenlunde, angående kvalitet

> - Er det sikkert nok? (i forhold til andre mærker)

Den har 128 bit WEB. Så det må været et Jam i forhold til andre.

> - Kan access pointet klare 3 netkort

Ja, du kan selv så på Metro siden, at det kan tage 16 styk

> - Hvordan kobles det på eksisterende netværk med router/hub?

Accespoitet, sættet til netværket, som et hvilket som helst computer..

> Jeg skal først bruge det i forbindelse med flytning om 2-3 måneder, men
> er det billigt nok og i orden er det måske værd at købe nu - selv om
> risikoen er at jeg til den tid får det endnu billigere/bedre

Jeg synes det er nogle gode tilbud, som er strikket sammen.. Det er jo også
væseligt billigere, end hvad der er opgivet på edbpriser.dk

Ser også ud til at Accesspoitet, senere kan udvidet med en god
retningsbestemt antenne. Da der sikkert kan skruet et kabel på, ved
antennerne. Dog uden at vide det...

Det ser ud til at der er drivere til hele Windows perlerækken.. Så det ser
ud til at der er udemærket support på produktet...