Valg af båd
Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 23-09-02 18:27

Jeg har endnu ingen båd og får det næppe foreløbig. Den mellemliggende
tid vil jeg bruge til at finde ud af om min kærlighed til sejlads er
holdbar og til at lære at sejle lidt. Jeg vil også forsøge at finde ud
af hvilken type båd der passer til mig.

Jeg læste en artikel om valg af en hurtig kontra en stabil sejlbåd.
Påstanden var at den hurtige båd i praksis kun er marginalt hurtigere,
så man skulle aldrig ofre sine andre ønsker for at få en hurtig båd med
mindre man primært er interesseret i kapsejlads.

Så hvor hurtig er en hurtig sejlbåd under forskellige forhold?
Og hvor hurtig er så en middelmådig?

Hvad med motorsejlere. Er de brugbare sejlbåde? Er de stabile i høj sø?
Jeg ved godt at det kommer an på hvilken. Men vi kan jo for eksemplets
skyld tage en LM 23. Eller hvis nogen kan komme med andre relevante
eksempler.

--
Jan Fjeldmark
<http://janf.dk>

Fra : Michael Pedersen

Dato : 23-09-02 19:58

Hej jan

[...]

Det er en sandhed med modifikationer, da jeg efterhånden har prøvet mange
både af alle slags, og jeg vil sige at hvis man kun sejler korte ture, 20 -
30 sømil, så er det lige meget, men hvis du har planer om længere ture, så
skal der ses på hvor godt den krydser altså hvor højt den går til vinden med
god fart, et eksempel, vi tog på sommer ferie til bornholm i en folkebåd og
sejlede afsted samtidigt som en LM27, men vi kom ca 3 timer før til
bornholm, han gik ikke højt til vinden så han har nok sejlet en del flere
sømil end os. det er der jo ingen grund til med mindre man er meget glad for
at sejle.
Så vælg altid en båd der krydser godt og sejler hurtigt, specielt på lange
ture.

<Så hvor hurtig er en hurtig sejlbåd under forskellige forhold?
<Og hvor hurtig er så en middelmådig?

En hurtig sejlbåd er en båd der kan sejle sig igennem søen og dermed bjærger
sig godt !!

Hilsen Michael

Fra : Lars Troelsen

Dato : 23-09-02 20:58

"Michael Pedersen" <mfp[fjendette)@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ture.
>
> En hurtig sejlbåd er en båd der kan sejle sig igennem søen og dermed

Jeg kunne ikke være mere enig. Der er ikke noget mere frustrerende, end en
båd der ikke kan krydse. Det skulle lige være en båd, der ikke kan sejle i
let luft. I begge tilfælde kommer ældre motorsejlere som fx LM 23 og 27
fuldstændig til kort. De i realiteten motorbåde med master, og jeg får
kuldgysninger ved tanken om at skulle krydse i sådan en.

Nu lyder du, Jan, ikke som en der er klar til at investere en million, så
drop motorsejleren, du bliver træt af den. Hvis du vil have et flydende
sommerhus, så køb en motorbåd. Hvis du vil have en sejlbåd, er der efter min
mening mest at hente i sejlbåde bygget midt i 70'erne. Her var man nået et
godt stykke ind i en mere moderne måde at konstruere på, og samtidig er
bådene så gamle, at de er billige. En ting var de dog ikke så gode til på
det tidspunkt: Rummeligheden er klart mindre, end i de nyeste modeller.

Her er mine overvejelser og prioriteringer, hvor både pris, fart og
sødygtighed er taget i betragtning, alle både er dansk konstrueret og
bygget:

Under 40.000 Drabant 22
Ca. 40-50.000 Lidt usikkert, men måske Drabant 21, som er en nyere
konstruktion.
Ca. 50-80.000 Spækhugger. Den har en rennæsance i øjeblikket og er en
fantastisk sejlbåd. Jeg sværger til den gamle model med den firkantede
overbygning. Peter Bruun, som konstruerede den, fortryder i øvrigt, at han
senere lavede den med det tarvelige, runde ruf. Spækhuggeren kan klare hvad
som helst, og når alle andre ligger stille, fordi der ikke er vind nok,
sejler den stadig. Eneste ulemper: På grund af det lave fribord kommer der
en del vand ind over, og det kan være en tung båd at sejle, pga. det store
sejlareal.
Ca. 80-90.000 Polaris Drabant m. påhængsmotor.
Ca. 90-120.000 Polaris Drabant m. indenbords motor og rulleforsejl. Polaris
sejler lige så godt som Spækhugger (jeg har ejet begge typer), men er ikke
helt så god i let luft. Den er mindst lige så sødygtig og krydser som et
lokomotiv. På kryds er den faktisk lettere at få til at sejle end
Spækhuggeren, selv om den nu også er meget taknemmelig. Polaris er tør og
tryg at sejle og overraskende rummelig. En god familiebåd.

Jeg håber, at det kunne hjælpe dig lidt på vej.

Lars

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 24-09-02 07:02

Hej,

interessant læsning.....

hvor kan jeg finde en billededatabase over ældre både....spækhugger m.m.

mvh

Fra : Martin Sorensen

Dato : 24-09-02 13:46

Har du set på www.udkik.dk?

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 24-09-02 17:15

Ja, det har jeg, der er godt nok en database, men uden billeder, eller har
jeg misforstået noget ???

mvh

Fra : Martin Sorensen

Dato : 24-09-02 18:10

> Ja, det har jeg, der er godt nok en database, men uden billeder, eller har
> jeg misforstået noget ???
>
> mvh
>
> "Martin Sorensen" <mas@REMOVETHISmaerskdata.dk> wrote in message

Det afhænger vist af typen. Ellers tast bådtypen ind i google. Du kan se om
der er en klasse-org på www.sejlsport.dk, det er der i hvert fald for
Spækhugger (som iøvrigt er en køn båd efter min ringe mening).

mvh

Martin

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 24-09-02 19:01

Svend Brandt Jensen wrote:
> Ja, det har jeg, der er godt nok en database, men uden billeder, eller har
> jeg misforstået noget ???
Mange af bådtyperne er uden billeder, men der er tre billeder af
spækhuggeren.

--
Jan Fjeldmark
<http://janf.dk>

Fra : Lars Troelsen

Dato : 25-09-02 17:17

Mange af bådtyperne er uden billeder, men der er tre billeder af
spækhuggeren.

Prøv også på

http://www.pd26.dk/
og
http://www.gronkjaer.subnet.dk/
og
http://www.spaekhugger.dk/

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-10-02 03:47

"Lars Troelsen" <lars_troelsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fuldstændig til kort. De i realiteten motorbåde med master, og jeg får
> kuldgysninger ved tanken om at skulle krydse i sådan en.

Netop en LM 23 sejler faktisk ganske godt og den kan også godt krydse. Den
tåler ingen sammenligning med en LM 27 eller for den sags skyld en LM 24,
selv om de ligner hinanden i navn og overbygning.

Claus

Fra : Jens Juul

Dato : 23-09-02 20:56

> [...]
>tid vil jeg bruge til at finde ud af om min kærlighed til sejlads er
>holdbar og til at lære at sejle lidt. Jeg vil også forsøge at finde ud
Hvis du har mulighed for det så prøv at tage ud med nogle forskellige så
du kan få en fornemmelse af forskellen.

> [...]
>så man skulle aldrig ofre sine andre ønsker for at få en hurtig båd med
>mindre man primært er interesseret i kapsejlads.
hmm ...... det kommer vist an på hvem man er, hvorfor man sejler osv. En
ting er hvor hurtigt man kommer fra punkt A til punkt B, noget andet er
nydelsen ved at mærke at båden sejler godt. Jeg tror det er meget
individuelt. Jeg sejler fx ikke kapsejllads men elsker når min båd suser
afsted i optimalt trim.

Mvh Jens

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 23-09-02 22:27

> Jeg læste en artikel om valg af en hurtig kontra en stabil sejlbåd.

Det er meget svært at generalisere: hvorvidt en båd er hurtig eller stabil
kommer i høj grad an på hvordan den bliver sejlet.

Jeg vil anbefale at du finder ud af hvilken type sejlads der tiltaler dig
bedst: kapsejlads, dagture, weekendture, motorsejlerhygge, længere ture med
forår og efterår med, fiskeri, at bo hele sommeren ombord, eller sælge hele
lortet og sejle til New Zealand...eller "landsejlads" med gutterne nede i
klubben hvor det bliver lige så fugtigt som en god regnvejrsdag :)

Vælg båd ud fra din smag og tilbøjeligheder: hvis du lærer at sejle, bliver
den både hurtig og stabil. Dog må det siges at nogle bådtyper er så stabile
at de aldrig flytter sig før det stormer, mens andre er så hurtige at man
ikke kan slappe af undervejs.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 24-09-02 13:46

"Jan Fjeldmark" <janf@janf.dk> wrote in message
[...]

For at starte med det sidste: Nogle af de sidste LM-typer sejlere vistnok
rimeligt, også på kryds.

Jeg vil foreslå at du prøver at finde en gasteplads på en mindre sejlbåd (en
type du måske kunne finde på at købe), og prøve at sejle aftenkapsejlads.
Selv om kapsejlads ikke er hvad der er højest på din liste, så lærer man
_meget_ om en båd og dens håndtering på den måde. Desuden er det billigt, du
skal ikke investere i andet end personligt udstyr. Se om du kan komme ud på
et par forskellige

Du kan så overveje hvad dit budget er, hvordan balancen mellem
komfort/håndtering/fart skal være osv. Personligt har jeg et traume overfor
håndteringen af store genuaer, det gider jeg ikke.

Jeg er selv fortrækker mindre både; jeg sejlede joller i 10 år og er vild
med kontakten med vandet, farten og de hurtige reaktioner. Man lærer også
meget i joller, i de mere sportslige kommer man ud at svømme hvis man kvajer
sig. Måske skulle du prøve en tur i en Wayfarer (den er ikke så vild)?

Vi er selv på jagt efter en Dragonfly trimaran i øjeblikket, der får man
jollefornemmelse og fart samtidig med at familien kan være med. Komforten er
begrænset, men vi skal alligevel ikke bruge den til ferier. Desværre er
prisen høj for en lille båd, omkring 250.000 hvis den skal kunne foldes
sammen i havnen. Billigere hvis ikke de skal kunne foldes.

god fornøjelse,

Martin

Fra : Morten Nielsen

Dato : 27-09-02 21:03

Kig lige på en L23 - den sejler rigtig godt både på kryds og i sø, og
fås fra 35.000 til 58.000 for en rigtig pæn. Der er en L23 klub
http://home.worldonline.dk/l23/

Maxi 77 er også en o.k. båd men efter min mening ikke så køn.

Kig iøvrigt i Bådnyt på biblioteket, der er i de senere år lavet en
del brugtbåds-tests med billeder. L-23 testen findes på nettet her:
http://home.worldonline.dk/l23/bdnyt/brugttest.htm

hilsen Morten (sejler selv 15' Meginjolle)

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 27-09-02 22:12

"Morten Nielsen" <mnbib@ofir.dk> wrote in message
> Kig lige på en L23 - den sejler rigtig godt både på kryds og i sø, og
> fås fra 35.000 til 58.000 for en rigtig pæn. Der er en L23 klub
> http://home.worldonline.dk/l23/

Jeg kan helt klart anbefale L23'eren men L23-klubben er ikke meget værd,
især nu vhor de ikke har aktive kapsejlere nok til at holde DM.

Jeg betalte kontingent til dem hvert år men modtog ikke bladet, selvom andre
medlemmer fik den.

Fra : C.L.L.

Dato : 25-09-02 18:18

Til dine mange spørgsmål, vil jeg begynde med følgende:
Spørg dig selv hvad du forventer af båden.
Vil du race på regatta
Vil du på tur
Er du vandsky så du vil sidde i et styrehus eller kan du tåle lidt vand
Vil du på langtur eller er det små weekendture på 20 -40 mil
Skal det være et flydende sommerhus eller skal den sejle
og så videre

Når du har afklaret hvad du forventer af båden bliver det ligesom lettere at
finde frem til svar .

I mellemtiden kan du jo se på nogle af gastebørserne og sejle med på
forskellige typer både. For det første lærer du noget og for det andet er
det den bedste måde at finde frem til hvilken type båd der tiltaler dig
mest. Det er surt at investere mange penge i noget man TROR man kan lide,
blot for at sælge med underskud før sæsonen er omme.

Hilsen
CLL

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 25-09-02 19:53

Jeg vil gerne takke for de svar jeg har fået. De har alle været informative.

C.L.L. wrote:
> [...]
> Vil du på langtur eller er det små weekendture på 20 -40 mil
> Skal det være et flydende sommerhus eller skal den sejle

Jeg er ikke vandsky, men jeg vil gerne bruge min båd til mere en ét
formål. Så jeg prøver at finde ud af hvor meget man er nødt til at gå på
kompromis med forskellige modstridende ønsker.

Jeg vil prøve at omformulere spørgsmålet.

1. Hvis jeg ville have et flydende sommerhus, hvor meget ville jeg så
miste i sejlbådsegenskaber?

2. Hvis jeg ville have en sejlbåd, hvor meget ville jeg så miste i
komfort? Med komfort mener jeg bl. a. at man skal have tilstrækkeligt
lys og luft indendørs (hvad hedder det i maritimt sprog?) til at kunne
holde ud at bo der en måned uanset vejret.

Jeg havde ikke regnet med at få det endelige svar her. Der skal tid og
egen erfaring til. Men mange af de ting man hører kan bedre sættes i de
rette proportiner hvis der også kommer en smule kolde fakta på bordet. Så...

3. Hvor mange knob sejler en rigtig god kapsejler ved
a) bidevind ved hhv. 3, 6 og 9 m/s
b) læns (hedder medvind ikke sådan?) ved samme vindstyrker

4. Samme spørgsmål for en mere middelmådig sejlbåd eller måske en
velsejlende motorsejler.

Jeg ved det er forskelligt fra model til model, fra sejler til sejler og
fra sejl til sejl, men bare et enkelt eksempel ville hjælpe. Så kan jeg
også søge mine erfaringer mere målrettet. Eller måske er jeg bare
utålmodig efter at komme videre. Sæsonen er jo ved at ebbe ud.

--
Jan Fjeldmark
<http://janf.dk>

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 25-09-02 22:59

"Jan Fjeldmark" <janf@janf.dk> wrote in message

--- snip ---

> Med komfort mener jeg bl. a. at man skal have tilstrækkeligt
> lys og luft indendørs (hvad hedder det i maritimt sprog?)

'Om Læ'.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 26-09-02 11:33

>1. Hvis jeg ville have et flydende sommerhus, hvor meget ville jeg så
>miste i sejlbådsegenskaber?

En hel del på kryds, mindre på halvvind og læns. Det er nok mest højde til
vinden det går ud over, hvilket gør at der skal sejles længere for at nå
lige så
langt. Og en del i let vind, uanset kursen.

Prøv at finde ud af om du _vil_ sejle med sejl, eller om du let mister
tålmodigheden og starter motoren hvis du skal mod vinden.

> [...]
>lys og luft indendørs (hvad hedder det i maritimt sprog?) til at kunne
>holde ud at bo der en måned uanset vejret.

Kan jeg ikke svare på, kommer helt an på hvad der er tilstækkeligt for
dig. Er du alene, eller skal I flere på udflugt?

Folk har sejlet jorden rundt alene i ret små sejlbåde, men så måtte de nok
undvære opvaskemaskinen

>3. Hvor mange knob sejler en rigtig god kapsejler ved
> a) bidevind ved hhv. 3, 6 og 9 m/s
> b) læns (hedder medvind ikke sådan?) ved samme vindstyrker

Kommer an på størrelsen, da max skrogfart (dvs uden at plane) er
proportional med kvadratroden på vandlinielængden. Jeg var ude i
en lang, smal sejlbåd på 10m; den sejlede 7-8 knob på næsten alle
kurser i 5-6 m/s.

Jeg var også ude i en Dragonfly 800 trimaran i samme vindstyrke,
den gik 10-12 knob, kortvarigt over 14. Men den er trang hvis man
skal være der en måned.

>4. Samme spørgsmål for en mere middelmådig sejlbåd eller måske en
>velsejlende motorsejler.

Som sagt, den største forskel er højde til vinden og letvejrsfart.

Prøv evt at sætte en seddel op i din(e) lokale klub(ber) hvor du beder
om en tur med en forklaring af bagrunden; mange sejlere er ivrige for
at dele glæden med andre, og det er også en god undskyldning for dem
for en tur mere før sæsonen slutter.

Held og lykke

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-10-02 03:49

"Martin Sorensen" <mas@REMOVETHISmaerskdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Intet, navnlig hvis du hedder Steve Balmer

Claus