Netværksstik på væg?!
Fra : Christian Møller

Dato : 23-09-02 16:23

Er der nogen der kan hjælpe mig, for det her er ved at drive mig virkelig
vanvittig.

Jeg har købt 3 rj45 vægstik som jeg har sat op på væg i tre forskellige rum
og trukket kabler ud til et skab hvor jeg har router, switch osv.
Mit helt store problem er at netadgang fra stikkene ikke virker - jeg har
sat farvekoderne ens i begge ender, altså samme farvekode i vægstik og stik
i den anden ende som går ind i switchen, men det virker ikke, nu har jeg
prøvet alle 3 stik uden held.

Hvis jeg tager et færdiglavet kabel og kører fra switch i computer virker
det fint.

Det kan ikke være noget med at signalet går tabt i kablerne jeg har trukket,
for det er netop færdiglavede kabler hvor jeg har skåret stik af i enderne.

Er der nogen af ledningerne der skal byttes om?

På forhånd tak for hjælpen!

Hilsen
Christian

Fra : Cubus

Dato : 23-09-02 16:49

> [...]
> prøvet alle 3 stik uden held.
>
> Hvis jeg tager et færdiglavet kabel og kører fra switch i computer virker

Enten er der noget galt med monteringen af ledningerne i vægstikket i forhold
til stikket i krydsfeltet, eller også er det ikke det rette kabel, der anvendes som
dropkabel fra vægudtag til computer. Prøv evt at bruge det færdiglavede kabel,
der virker, som dropkabel.

Stik og konnektorer monteres efter A- eller B-metode. Ens i begge ender for
den faste installation. På en konnektor til et vægudtag er ofte skitseret både A
og B og man skal så vælge den rigtige. Tjek om stik i krydsfelt er A eller B og
lav det ligeså i konnektoren i vægudtaget. Jeg gætter på, at det færdiglavede
kabel er monteret efter B, dvs at når du holder clipsen nedad og de 8 pins væk
fra dig selv, så ligger det orange par først ude til venstre.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Christian Møller

Dato : 23-09-02 19:35

Hej Cubus,
Tak for dit svar.
De kabler jeg har trukket mellem vægstik og krydsfelt er færdiglavede
dropkabler hvor jeg har cuttet stikkene af.
Jeg kan se, efter dine instruktioner, at de færdiglavede kabler er monteret
efter B.

Jeg er lidt i tvivl hvad du mener med A og B - jeg gik bare ud fra at det
skulle være ens i begge ender?!

Siger du at der er fysisk forskel på lederne i kablet så f.eks. en farve kun
skal benyttes til et bestem nummer, altså f.eks. grøn=1, hvid/orange=2 osv?

Jeg tvivler meget på at det er et tilfælde ved et af stikkenen idet jeg har
prøvet alle 3 uden held.

Tak for din hjælp!

Hilsen
Christian

Fra : Cubus

Dato : 23-09-02 20:00

> [...]
> efter B.
>
> Jeg er lidt i tvivl hvad du mener med A og B - jeg gik bare ud fra at det

A og B to forskellige måder at sætte lederne på mht farverækkefølge. Og ja,
det skal være ens i begge ender. Men jeg har forstået, at du har et RJ45-stik
i den ene ende som er fabriksmonteret, og så har du købt nogle væg-
konnektorer til den anden ende. Derfor er det at sætte det ens måske ikke
helt ligetil. Men på vægkonnektoren skal det altså monteres som B ligesom
stikket er monteret. Måske har du ikke købt rigtige netværks-konnektorer,
for hvis du har skulle der gerne være en farvekode på dem, der viser
hvordan man monterer efter B-metoden. Måske er det det nogle væg-
konnektorer beregnet for ISDN? Måske er terminalerne så angivet med tal.
Se evt. farvekode for A og for B her:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php
-->Farverækkefølge

> Siger du at der er fysisk forskel på lederne i kablet så f.eks. en farve kun
> skal benyttes til et bestem nummer, altså f.eks. grøn=1, hvid/orange=2 osv?

Ikke fysisk forskel, men ja lederne skal placeres farvemæssigt præcist i
forhold til pin 1,2,3 osv. Se ovenstående skema.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-09-02 22:34

On Mon, 23 Sep 2002 20:34:39 +0200, "Christian Møller"
<statzen@ecoders.dk> wrote:

> Jeg er lidt i tvivl hvad du mener med A og B - jeg gik bare ud
> fra at det skulle være ens i begge ender?!

At dømme efter spørgsmål fra hjemmesnedkere her i gruppen, er det
en meget udbredt misforståelse.

> Siger du at der er fysisk forskel på lederne i kablet

Nej, men kablet er parvist snoet (twisted), og det er temmelig
afgørende for hvad man kan få igennem det, at det monteres kor-
rekt.

http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kenneth N. Rasmussen

Dato : 24-09-02 05:45

"Christian Møller" <statzen@ecoders.dk> wrote in message
> [...]
> efter B.
>
> Jeg er lidt i tvivl hvad du mener med A og B - jeg gik bare ud fra at det

Husk at når du monetere et stik set bagfra er det hele spejlvendt, hvis du
har pin 1 til venstre når du kigger på kabelstikket, skal den være til højre
bag på vægstikket, for at få fat i den højre i kabelsikket du sætter i
vægstikket.
Lyder som volapyk, men prøv at tage det afklippede stik og sæt det i
vægstikket, så skal farverne gerne ramme hinanden.

Kenneth Rasmussen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-09-02 19:06

> [...]

>Jeg tvivler meget på at det er et tilfælde ved et af stikkenen idet jeg har

Kablet er jo ikke bare 8 ledere - det er 4 snoede par.

Hele pointen i "Twisted Pair", også kaldet "Parsnoet kabel", er
at de to ledere der fører ét signal, er snoet om hinanden.
Derved bliver det signal næsten ikke forstyrret af udefrakommende
elektriske og magnetiske felter.

Og det er derfor nogle bestemte ben der skal udgøre et snoet par:
se detaljerne på det link Asbjørn postede.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Christian Møller

Dato : 23-09-02 19:35

Hej Cubus,

Fra : *

Dato : 24-09-02 05:57

Hej
Problemet kan meget vel skyldes at de færdiglavede kabler er med "bløde"
leder og vægstikkene er beregnet for "stive" ledere og skærer tit de bløde
over, Det bedste er at købe cat 5 instlations kabel, det koster ikke mange
kroner pr. meter og så lave den faste instl. med dette og afslutte i faste
stik i hver ende.
Jeg har i mit daglige arbejde som netværksinstallatør ofte mødt det problem
som du beskriver, så skift kablet ud til det rigtige.

Fra : Jesper

Dato : 23-09-02 17:17

> [...]
enderne.

> Er der nogen af ledningerne der skal byttes om?

JA! endelig....

Du kan ikke bare føre dem igennem parvis (orange/hvidorange,blå/hvidblå, etc
etc)
Jeg mener at huske at leder 3 og 6 byttes rundt (dvs. der bliver "rod i
farverne").

se her:
http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

mvh
Jesper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-02 17:30

"Christian Møller" <statzen@ecoders.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan hjælpe mig, for det her er ved at drive mig virkelig
> vanvittig.

Tjaa, sæt de rigtige folk til sådan noget

> Jeg har købt 3 rj45 vægstik som jeg har sat op på væg i tre forskellige
rum
> og trukket kabler ud til et skab hvor jeg har router, switch osv.

Okay

> [...]
stik
> i den anden ende som går ind i switchen, men det virker ikke, nu har jeg

På vægstikket, er der nok en farvekodning man skal følge. Hvad er der i den
anden ende, ved krydsfeltet? Er her de samme slags vægstik. Eller har du
lade det ene ende, gå direkte i Switch?

> [...]
enderne.

> Er der nogen af ledningerne der skal byttes om?

Som Cubus siger, kan det være fordi du har blandet rundt på A og B. De
færdig lavedet stik, er somregl altid monteret i B.

Hvis du har fuldt farvekodningen i begge ender, kan du prøver at bytte det
Orange og Grønne par, i en af enderne.

Fra : Tinky Winky

Dato : 23-09-02 20:27

> [...]
rum
> og trukket kabler ud til et skab hvor jeg har router, switch osv.

Jeg har prøvet det samme, blev også næsten vanvittig. Fik hjælp her i
gruppen. Byttede rundt på det orange og grønne par i stikket i væggen. Altså
fulgte væg-stikkets farvekode, men satte hvid-grøn der hvor hvid-orange
skulle være osv. Virker fint nu.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 24-09-02 02:08

> [...]
enderne.

> Er der nogen af ledningerne der skal byttes om?

Kig evt. på www.brinck.dk byggesæt br415.(hvis du er på grådens rand kan det
sæt måske redde dig...)
Og her finder du en udemærket vejledning: http://www.brinck.dk/patch.asp

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002