/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Mekanisk trappe i mineskakt
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 23-09-02 14:54

Hej ng.
Jeg søger *navnet* på (og evt. historien om) en mekanisk trappe
beregnet til mandskab i mineskakter. Jeg så sådan en under besøg i
Kongsberg Sølvminer i Norge. En trappe fuldstændig magen til havde
jeg øvet mig på som barn i Tivolis "Skærsilden" (senere vistnok
"Hurlumhej"). Trinene i den ene side går ned, mens de går op i den
anden side.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Det er skønt at eje den store encyklopædi - men hvad nytter
den, når man ikke kender opslagsordet? Godt man har "usenet".




 
 
Jeppe Stig Nielsen (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 23-09-02 15:58

"Herluf Holdt, 3140" wrote:
>
> Jeg søger *navnet* på (og evt. historien om) en mekanisk trappe
> beregnet til mandskab i mineskakter. Jeg så sådan en under besøg i
> Kongsberg Sølvminer i Norge. En trappe fuldstændig magen til havde
> jeg øvet mig på som barn i Tivolis "Skærsilden" (senere vistnok
> "Hurlumhej"). Trinene i den ene side går ned, mens de går op i den
> anden side.

Er det dén hvor trinene til højre fod kører op og ned i modsat takt
af trinene til venstre fod? Så behøver man bare at skifte fra fod til
fod på de rette tidspunkter hvor trinene vender.

Fordelen er tydeligvis at man ikke skal udføre et mekanisk arbejde med
sine benmuskler idet mekanikken løfter én. Man kan derfor komme op ad
»trappen« med en lige så stor last som man er i stand til at bære når
man står på jorden. (Sådan cirka, der er noget med ét ben og to arme
i stedet for to ben.)

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Herluf Holdt, 3140 (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 23-09-02 18:47

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Er det dén hvor trinene til højre fod kører op og ned i modsat
takt
> af trinene til venstre fod? Så behøver man bare at skifte fra
fod til
> fod på de rette tidspunkter hvor trinene vender.

Præcis!
Så er det bare, hvordan man strikker en google-søgning sammen, når
man ikke ved, hvad den hedder?
--
Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere



Ib Th. (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Ib Th.


Dato : 24-09-02 12:46

Herluf Holdt, 3140 wrote:
>
> Hej ng.
> Jeg søger *navnet* på (og evt. historien om) en mekanisk trappe
> beregnet til mandskab i mineskakter. Jeg så sådan en under besøg i
> Kongsberg Sølvminer i Norge. En trappe fuldstændig magen til havde
> jeg øvet mig på som barn i Tivolis "Skærsilden" (senere vistnok
> "Hurlumhej"). Trinene i den ene side går ned, mens de går op i den
> anden side.

Er det ikke et 'Paternosterværk' ?
(Det er også sjovt som voksen at prøve den i Skærsilden)

Ib Therkelsen

Steen (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 24-09-02 12:05

"Ib Th." <ib@imbg.ku.dk> wrote:

> Er det ikke et 'Paternosterværk' ?

Nej. En pater noster-elevator består af en række af elevatorstole, som er
forbundet med hinanden, så de kører rundt og rundt den samme vej hele tiden.
F.eks. ser man tit politikerne på Christiansborg køre i pater
noster-elevatorer.

"Pater noster" er latin og betyder "fader vor" (sml. f.eks. fransk "Notre
Dame" - "Vor Frue") Pater noster er også navnet på en speciel perlekæde,
bedende katolikker holder i hånden under bøn. For hvert "ave maria" eller
"pater noster" lader man en perle glide gennem fingrene - ses ofte i
amerikanske film. Perlernes bevægelse rundt og rundt på snoren har givet
navn til pater noster-elevatoren.

Udover på Christiansborg findes der f.eks. også et pater noster-værk i
Axelborg - Landbrugsrådets hovedsæde på Axeltorv i København. Her kan man
selv gå ind og prøve elevatoren (jeg har selv gjort det

Elevatorstolen vender ikke på hovedet i top og bund, men kører sidelæns.

Mvh Steen



Herluf Holdt, 3140 (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 24-09-02 13:12

Steen wrote:

> Nej. En pater noster-elevator består af en række
> af elevatorstole, som er forbundet med hinanden,
> så de kører rundt og rundt den samme vej hele
> tiden. F.eks. ser man tit politikerne på
> Christiansborg køre i pater noster-elevatorer.
[...]
> Elevatorstolen vender ikke på hovedet i top og bund,
> men kører sidelæns.
....
Sådan nogle har de også på Frederiksberg Rådhus.
Jeg prøvede også en gang at blive stående, mens den "vendte"
foroven. Det var ikke spor farligt. Gulv forblev gulv o.s.v.

Men nej, der må være et andet navn på de der trapper?

Og hvor får/fik systemet i mineskakterne energien fra?
--
Med venlig hilsen
Herluf Holdt




Bertel Lund Hansen (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-09-02 13:22

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Og hvor får/fik systemet i mineskakterne energien fra?

Samme sted som elevatorer og den slags. Der ligger et motorum et
eller andet sted. Hvis du ser (ældre?) engelske mineanlæg, kan du
se nogle store hjul højt oppe på et stativ over skakten. Det er
de hjul hvorom elevatorwiren løber. Jeg går ud fra at motorrummet
ligger i de bygninger der er lige nedenunder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jonas Haase (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Haase


Dato : 24-09-02 16:03

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> writes:

> Hej ng.
> Jeg søger *navnet* på (og evt. historien om) en mekanisk trappe
> beregnet til mandskab i mineskakter. Jeg så sådan en under besøg i
> Kongsberg Sølvminer i Norge. En trappe fuldstændig magen til havde
> jeg øvet mig på som barn i Tivolis "Skærsilden" (senere vistnok
> "Hurlumhej"). Trinene i den ene side går ned, mens de går op i den
> anden side.

Det er en "Fahrkunst". Her er en norsk side med billeder:
http://www.saggrenda.net/gruvene/fahrkunst.htm
Det var måske endda det museum du besøgte ?

Og her er lidt historie om opfindelsen:
http://www.untertage.com/fahr/tkfahre.htm


> Det er skønt at eje den store encyklopædi - men hvad nytter
> den, når man ikke kender opslagsordet? Godt man har "usenet".

google er din ven

hilsen
Jonas
--
grep me no patterns and I'll tell you no lines.

Jeppe Stig Nielsen (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 24-09-02 19:33

Jonas Haase wrote:
>
> Det er en "Fahrkunst".

Sandelig. Google finder nogle billeder:

http://images.google.com/images?q=fahrkunst

Men hedder det også en fahrkunst på dansk?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Herluf Holdt, 3140 (25-09-2002)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 25-09-02 08:26

> Jonas Haase wrote:
> Det er en "Fahrkunst".

Fahrkunst, et nyt ord til samlingen - mageløst.

Tak til Jonas, Jeppe og alle for hurtig opklaring og links og
billeder. Billedet fra 1901 med manden der står helt uanfægtet
synes jeg er herligt. Interessant at få et indblik i den
"underverden", og *godt* man ikke skal knokle dernede. Den trappe,
jeg husker fra Kongsberg lignede nu mere den i Tivoli i Kbh. Men
det var nok "luksus-modellen" på de øverste etager, der blev vist
frem for os turister.

Jeppe Stig Nielsen skrev:
> Men hedder det også en fahrkunst på dansk?
Det ord har der vel ikke været brug for hos os (bortset fra i
Tivoli). Når minelandet Norge bruger det tyske ord, gætter jeg på
at ordet er vandret med opfindelsen ud i verden.

Med venlig hilsen Herluf Holdt
--
Næh, i gamle dage, da blev der bestilt noget. Jeg husker tydeligt,
dengang jeg var med til at bygge Ringe-Svendborg-banen. Vi var otte
mand. De fire lagde sveller, og de fire lagde skinner, og lige i
hælene på os kom aftentoget.




Jonas Haase (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Haase


Dato : 26-09-02 09:47

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Jonas Haase wrote:
> >
> > Det er en "Fahrkunst".
>
> Sandelig. Google finder nogle billeder:
>
> http://images.google.com/images?q=fahrkunst
>
> Men hedder det også en fahrkunst på dansk?

I aftes kom jeg i tanker om at den vistnok også hedder Jakobsstige,
men har ikke kunnet bekræfte det endnu. En hurtig google søgning viser
dog at der er rigtigt mange ting der hedder jakobsstige (julepynt,
blomster, fysisk legetøj) så det er da ikke helt umuligt at en
fahrkunst også har det navn

Selve navnet fahrkunst er ret særpræget (også på tysk) men skyldes de
mange specielle fagudtryk i undergrunden. Således er "fahren" (altså
at køre) betegnelsen for al slags transport af mennesker i miner.

hilsen
Jonas
--
The difference between art and science is that science is what we
understand well enough to explain to a computer. Art is everything else.
-- Donald Knuth, "Discover"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste