Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kopi-kameraer..grå import???
Fra : Michaelbs

Dato : 23-09-02 15:26

Jeg har set advarsler mod at købe billigt i EU's netbutikker, hvor man jo
ofte kan spare ca 2000 på et digitalkamera, der herhjemme koster 6000kr.
Advarslerne går på at man risikerer det er "grå import" modeller man får fat
på.....nu er jeg ikke klar over om der med grå import menes at der er tale
om kopimodeller eller ulovlig import uden om told/skat... nogen der kan
bidrage med lidt erfaringer/viden på dette område??
mvh Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-09-02 15:52

Michaelbs wrote:

> .......cut...................... nogen der kan bidrage med lidt
> erfaringer/viden på dette område??

Hej Michael

Nej for dit spørgsmål er off-topic i denne gruppe, der udelukkende
handler om fotografering, jeg vil i stedet foreslå at du poster
spørgsmålet i news:dk.forbruger - hvor den type spørgsmål og emner er on-topic.

FUT: news:dk.admin.netikette

Læs om hvordan man bedst bruger nyhedsgrupperne på www.usenet.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 23-09-02 15:55

øv.. off-topic kan man jo kalde halvdelen af indlæggene her så..
mvh Michael

Fra : Alex Linaa

Dato : 23-09-02 19:38

> Nej for dit spørgsmål er off-topic i denne gruppe, der udelukkende
> handler om fotografering,

Det er så vidt jeg kan se ret on topic, at forhøre sig om man kan risikere
at købe en kopimodel ved handel i netbutikker.

/Alex

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-09-02 20:46

Alex Linaa har udgydet flg.:

> Det er så vidt jeg kan se ret on topic, at forhøre sig om man kan
> risikere at købe en kopimodel ved handel i netbutikker.

Nå det synes du, men så vil jeg foreslå at du starter med at læse: http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto
- og herefter: http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.forbruger - og
derpå går du så over i news:dk.admin.netikette, og forklarer hvordan du
er kommet frem til ovenstående konklution.

XFUT: news:dk.admin.netikette

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-09-02 00:28

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev Mon, 23 Sep 2002 21:46:06
+0200

>Nå det synes du,

Din reaktion både overfor den oprindelige spørger og overfor Alex er
fuldstændig overskruet. Og i den konkrete situation helt og aldeles
unødvendig.

>men så vil jeg foreslå at du starter med at læse: http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto

:3. Fundats:
:I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. Det kan være
:elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn, samt
:tekniske emner som udstyr,....

Men måske skulle du selv læse lidt med, der står bla. også:

:Der fordres høj netikette og derfor bør der undgås ensidige bemærkninger
:uden argumentation

Samme sted kan du iøvrigt også se hvordan man sætter en korrekt FUT

>derpå går du så over i news:dk.admin.netikette, og forklarer hvordan du

Udover din utidige indblanding kan jeg ikke se noget netikettespørgsmål
i det her. Men hvis det skulle være, så er jeg at træffe i den nævnte
gruppe.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : N/A

Dato : 30-09-02 20:37

Fra : Niklas

Dato : 30-09-02 20:37

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse news:3D9899F8.21B88186@niels-ebbesen.net...

> Ahmmm... hvis du mener at jeg burde ha opfattet Niklas indlæg som
> værende seriøst, så kan jeg ikke ta' dig alvorligt...!
>Jeg har faktisk allerede meget svært ved at ta' dig alvorligt, jeg synes
>du skulle ta' og overveje hvordan du selv agerer i gruppen, for du
>kandiderer til fast en plads i mit kill-filter, sammen med Clark Kent,
>Niklas, ab, Dansk og Hariprasadh.

Niels Riis Ebbesen

Du er simpelthen smålig når du fremturer med den slags
bemærkninger på nettet.

Nu er jeg ikke deltagende i fotogruppen for at profitere
økonomisk af det som du tilsyneladende, iflg. flere deltageres ytringer, er.

Min egenskab i erhvervslivet er professionelt rettet mod psykosocialt belastede mennesker.
I kraft af den egenskab (som har givet mig et rimeligt eksistensgrundlag i mere end 15 år),
må jeg bemærke at du tiltrækker min opmærksomhed.

Jeg skal ikke dømme mig selv, det vil jeg lade andre om.
Men jeg håber sandelig at andre end lige dig har andre
holdninger om mine indlæg.
Jeg har fotograferet siden 1980 på hobbyplan og har ind imellem
lavet freelanceopgaver for småaviser. Desuden har jeg haft et firma
som beskæftigede sig med en niche af fotbranchen,
nemlig fotografering af veteranmotorcykler.
Jeg har fået en fotografisk og lay-out orienteret prober oplæring
i et velanset firma.
Fordi jeg var meget interesseret gjorde jeg dette UDEN LØN.

Jeg har ind imellem også fået ekstrem positiv respons
både i NG og direkte til min private mailadresse, så jeg formoder
at jeg kan vække interessen hos nogle af de mere seriøse deltagere
i foto gruppen.

Jeg har ind imellem også fået kommentarer der henstiller til, på venlig vis,
at jeg citerer på en anden måde eller om linielængderne.
Disse henstillinger, som alle var venlige, har jeg forsøgt at rette mig ind efter
fordi jeg har en interesse i at lære at deltage i News Groups på etisk forsvarlig vis
og med den rette netetikette.

Men hver gang du har kommenteret noget har det fremstået surt,
nedgørende, latterliggørende, fordømmende og på anden vis yderst ubehageligt.
Jeg har så den sidste tid, når ikke jeg har været på arbejde,
været opmærksom på dit engagement på Usenet.
Det er bemærkelsesværdigt mange som tilsyneladende ytrer sig om samme
oplevelse som jeg.

Du har gentagne gange truet med anmeldelser og indrapporteringer.

Jeg er sikker på at hvis det kom til en prøve
(og jeg garanterer for at jeg vil kæmpe for min ret om det så kom til en civil juridisk tvist)
så ville du nok være den der kom mest i bekneb overfor din egen udbyder.

Jeg synes at det er på tide at du simpelthen lagde bånd på dig selv i
forhold til fordømmende bemærkninger til andre og rettede blikket lidt indad
for at gøre lidt selvjustits.
Du er en person der helt sikkert kunne lære noget om kommunikation og assertion.
For i virkeligheden har du måske nogle budskaber der nogle gange har værdi.
Hvis de blev formidlet på ordentlig vis,
så ville folk også være mere imødekommende og lyttende.

Jeg indbyder hermed andre til at kommentere dette med XFUT til dk.fritid.foto
selvom jeg er så uerfaren i NG at jeg næppe er i stand til at gøre dette på rette vis.

På venlig henstillende vis

Niklas

Fra : Hariprasadh

Dato : 30-09-02 20:43

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
dk.fritid.foto
> selvom jeg er så uerfaren i NG at jeg næppe er i stand til at gøre dette

Jamen, jeg kan ikke være mere enig. Det der nu altid mest har slået mig ved
Ebbe, er det besynderlige faktum, at han tilsyneladende er teknisk ekspert,
men ikke kan fotografere.

--
"Når jeg ser et indlæg fra en netbetjent, lader jeg min Magnum

Fra : Jan

Dato : 23-09-02 21:05

> [...]
> handler om fotografering, jeg vil i stedet foreslå at du poster
> spørgsmålet i news:dk.forbruger - hvor den type spørgsmål og emner er

Setter pris på dine fototekniske innlegg. Men jeg tror det er nettopp i
denne gruppen man har størst sannsynlighet for å treffe noen hjemme som vet
noe om "kopi-kameraer..grå import".

Hvis man mener en tråd er *off topic* kan man bare holde seg vekk. Er det
virkelig uinteressant for gruppen svarer ingen allikevel. Du må gjerne ha
din mening. Min mening er at man skal begrense sin aktivitet som
*nettpoliti* mest mulig.

Mvh Jan

Fra : Mark Sandberg

Dato : 23-09-02 22:49

"Niels Ebbesen" skrev i en meddelelse

> [...]
> handler om fotografering, jeg vil i stedet foreslå at du poster
> spørgsmålet i news:dk.forbruger - hvor den type spørgsmål og emner er on-

Tak for din arrogante og afvisende holdning. Hvor pokker skulle man ellers
stille et spørgsmål om køb af et kamera, i en støvsugergruppe måske??

Du er måske forhandler og derfor dit svar.

/Mark.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-09-02 23:49

Mark Sandberg wrote:

> Tak for din arrogante og afvisende holdning. Hvor pokker skulle man
> ellers stille et spørgsmål om køb af et kamera, i en støvsugergruppe
> måske??
>
> Du er måske forhandler og derfor dit svar.

Nej jeg har ingen økonomiske interesser i branche, og jeg køber mine
kameraer på de samme vilkår som alle andre, så det er ikke på den
baggrund at jeg anfægter trådens topic.

Jeg har taget udgangspunkt i, at spørgsmålet og dermed trådens emne er
hvilke risici man løber ved at handle billigt på nettet.

Og det er og bliver forbrugersnak, som er komplet uinteressant i en
gruppe der har fotografering som topic.

Derfor ser jeg frem til, at du nærmere forklarer mig det betimelige i,
at fotogruppen skal underholdes med en snak om parallelimport,
garantibetingelser, kopimodeller, ulovlig import, told/skat o.s.v.

Jeg sætter endnu engang XFUT til: news:dk.admin.netikette - hvor en
vidre debat i denne genre er on-topic.

Fra : Jan

Dato : 24-09-02 00:33

> [...]
> hvilke risici man løber ved at handle billigt på nettet.
>
> Og det er og bliver forbrugersnak, som er komplet uinteressant i en

Synes du er opptatt av en liten brøkdelen av sannheten, rent konkret den
første halve setningen i Michaelbs innlegg.

Det meste av Michaelbs innlegg handler om digitalkamera, forskjell på
disse - er det et slags kopi kamera man får fra "grå import"? Hva risikerer
man? Dette synes jeg er interessante og høyst relevante spørsmål i denne
gruppen.

Slik du har fortsatt etter å ha fått klare tilbakemeldinger, synes jeg nå du
bør gå til dk.admin.netikette og bli der til denne tråden er avsluttet.

Mvh Jan

Fra : Arne

Dato : 25-09-02 19:32

Dvs at du ikke bruger et kamera til at fotografere med ?????

Gaaaaaabbbbbbb

Jeg synes det er et YDERST relevant spørgsmål !

Eivind

Fra : Lars Holte

Dato : 23-09-02 16:27

Hej Michael,

grå import er import uden om den officielle importør. Varen er den samme. På
den måde kan man få originale produkter til lavere priser, da den grå
importør ikke har udgifter til fx markedsføring - det sørger den officielle
importør jo for.

Er det farligt? Ikke hvis man benytter større firmaer som har et ry de gerne
vil bevare.
Er det forbudt? Nej.
Er det umoralsk? Nej.
Har det nogle negative sider? Vel, hvis man boykotter danske importører og
agenturer, vil man til sidst opnå det at man er nødt til at importere selv,
da der ikke vil være økonomi i at være dansk agent. Det er selvfølgelig et
problem for de eksisterende agenter i dag, og et problem for danske
forbrugere hvis de gerne vil handle lokalt.

mvh LH

Fra : Jesper

Dato : 23-09-02 18:07

"Lars Holte" <holte@nob.dk> wrote in message
> [...]

> problem for de eksisterende agenter i dag, og et problem for danske
> forbrugere hvis de gerne vil handle lokalt.

Nikon har vist den politik at de ikke udfører garanti rep. på kameraer samt
elektronik på udstyr som ikke er importeret af en EU importør.

mvh
Jesper

Fra : Arne

Dato : 23-09-02 18:42

> Nikon har vist den politik at de ikke udfører garanti rep. på kameraer
samt
> elektronik på udstyr som ikke er importeret af en EU importør.

Problematisk hvis de giver "verdens garanti" der skal importøren jo giver
garanti i f.eks 5 år ?

Eivind

Fra : Jesper

Dato : 23-09-02 22:02

"Arne" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> wrote in message

> samt
> >
> Problematisk hvis de giver "verdens garanti" der skal importøren jo giver
> garanti i f.eks 5 år ?

Korrekt - men Nikons Worldwide garanti findes vist ikke på "grå marked"
produkterne - den lille garantiseddel mangler. Har selv købt et nikonos V på
det grå marked i USA og der var ingen garanti med.

mvh
Jesper

Fra : WebCat

Dato : 23-09-02 22:36

Det er ikke tilfældet.

Fra : Jesper

Dato : 24-09-02 06:04

"WebCat" <WebCat@post1.com> wrote in message
> Det er ikke tilfældet.

> samt

Det har de ellers oplyst til mig - måske det bare var en "tom trussel"?

mvh
Jesper

Fra : max

Dato : 24-09-02 07:37

> Det har de ellers oplyst til mig - måske det bare var en "tom trussel"?
>
> mvh
> Jesper

Hey Jesper,
Enhver trussel bør tages alvorligt Men jeg kan ikke
se hvordan DFA kan slippe for at servicere dig hvis du
står med WORLDWIDE garanti beviset i hånden..
mvh max

Fra : Michaelbs

Dato : 23-09-02 21:35

hej Lars

tak for det præcise svar...skønt at blive lidt klogere på det ..

mvh Michael

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 23-09-02 23:24

> [...]

> problem for de eksisterende agenter i dag, og et problem for danske
> forbrugere hvis de gerne vil handle lokalt.
Et svar, som absolut har relevans til denne gruppe. Tak for det.

Og kunne vi så ikke blive forskånet for denne "off-topic" skolemesterfacon,
som udøves af nogle i denne gruppe. Mit indtryk er, at denne gruppe som
helhed består af fornuftige, tænkende, voksne mennesker, som selv forstår
at sætte grænserne. Denne selvbestaltede justits virker kvalmende.

Bjarne

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 07-10-02 19:50

On Mon, 23 Sep 2002 16:25:40 +0200, "Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> wrote:

> [...]
Hvis du ikke sikrer dig, at du får den lille gule seddel med er din garanti nok
begrænset til at være den din forhandler giver dig. Så ved fejl skal du nok
regne med at skulle sende de retur til forhandleren.

Meeen når det er sagt, kan du stadig spare rigtig, rigtig mange penge ved at
handle over nettet i Tyskland og stadig få Nikons garanti i form af den lille
gule seddel.
Personligt har jeg sparet ca. 15000 kr. på fotoudstyr de seneste 3 år ved at
købe det i Tyskland og jeg har fået det gule garantibevis med hver gang.
Heldigvis har jeg ikke haft brug for garantien.

http://www.guenstiger.de kan hjælpe dig med at finde de billigste steder.

Flemming Thor Hansen
Fjern "no_spam " fra e-mail adressen ved e-mail svar

Fra : Patrik

Dato : 23-10-02 21:51

En resa över Öresund till Malmö kanske?

www.pricerunner.se och www.pricerunner.com kan hjälpa till med