Valg af switch... hvad skal man dog vælge.~
Fra : Magnus

Dato : 23-09-02 15:18

Jeg får snart en adsl linie og til dette formål vil jeg skifte den gamle
10Mbit hub ud som sidder og samler alle husets edb stik men jeg har ikke en
pind forstand på den slags.

Men hvad skal jeg vælge for en switch den skal kunne 2 primære ting.
1) Udveksle store filer mellem de enkelte pc'ere (8 stk.).
2) Dele adsl forbindelsen fra min router.

Hvad skal man vælge da jeg syntes der er meget forskel på priserne og hvad
får man for det ekstra man betaler for nogle af dem...

Jeg har set på en 3Com Net-switch OfficeConnect Switch 8 til 474,- vil den
kunne bruges eller er der andre der er mere egnede..

/Magnus

Fra : Cubus

Dato : 23-09-02 17:05

> [...]
>
> Jeg har set på en 3Com Net-switch OfficeConnect Switch 8 til 474,- vil den
> kunne bruges eller er der andre der er mere egnede..

Jeg ville ikke bekymre mig om at købe en blandt de billigste, hvis det alligevel
drejer sig om en der ikke kan konfigureres. Og skal de kunne det, er det en
helt anden prisklasse.

Hvis du skal have 8 computere tilsluttet samt dele en ADSL får du brug for 9
porte. Det findes vist ikke, så jeg tror det må blive en med 16 porte. Men du
skal vel også have en router, hvis internetforbindelsen skal deles ud til alle
computerne, og sådan nogle har ofte 4 switchporte indbygget, så du kan måske
alligevel klare dig med en 8-ports switch yderligere. En router af de billigste er
efterhånden helt nede i kr 500,- fx D-link 604.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Magnus

Dato : 23-09-02 19:38

3COM Net-switch OfficeConnect Switch 8

Vil denne switch kunne opfylde mine krav for den har ITbutikken til 474,- i
øjeblikket...

/Magnus

Fra : Cubus

Dato : 23-09-02 20:17

> 3COM Net-switch OfficeConnect Switch 8
>
> Vil denne switch kunne opfylde mine krav for den har ITbutikken til 474,- i
> øjeblikket...

Nej, den kan ikke dele ADSL-forbindelsen. Du har også brug for en router.
Men som switch betragtet er den sikkert ganske udemærket. Og husk så
stadig, at med 8 PC'er og en ledning fra routeren er 8 porte ikke nok til dit
formål.

Her er en tegning af hvordan din opstilling kan se ud:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/net_fastip_1.gif

Se evt

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Cubus

Dato : 23-09-02 20:21

> Nej, den kan ikke dele ADSL-forbindelsen. Du har også brug for en router.

Jeg bemærker nu, at du åbenbart har en router. Så er det eneste problem
antallet af porte i forhold til det du vil koble til den.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-09-02 12:52

"Magnus" <arnason@email.dk> wrote in message
> [...]
> 1) Udveksle store filer mellem de enkelte pc'ere (8 stk.).
> 2) Dele adsl forbindelsen fra min router.

Dvs, at din ADSL inkluderer en router? Så skal du bare købe en switch. Jeg
kan anbefale Surecom fra f.eks. Microlan:

www.microlan.dk

Hammerbillige og rigtig gode.

F.eks. en 24 port til 19" kr. 1.399,-

Vh, Lars.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-09-02 19:42

Som svar på skriblerier forfattet af Magnus

> Jeg får snart en adsl linie og til dette formål vil jeg skifte den
> gamle 10Mbit hub ud som sidder og samler alle husets edb stik men jeg
> har ikke en pind forstand på den slags.

Jeg bruger switches fra TrendNet
http://www.trendnet.dk/home/switchs.asp

mvh/Peter Lykkegaard