Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelse af billedfiler
Fra : klaus

Dato : 23-02-01 08:53

Nu har jeg lagt mine billeder ind med mic. photodraw, men de fylder 3MB.
Hvordan får jeg dem ændret til jpg-filer på 50-100kg.
mvh klaus

Fra : webjensen

Dato : 23-02-01 15:03

Kg?
Er det også jpg-filer der fylder 3 Mb? I så fald må du vel ændre
dimensionerne på dem, eller evt. bruge en jpg-optimizer -jeg kan anbefale
JPEG-optimizer fra xat.com. Her kan du selv bestemme, hvor meget kvalitet,
du vil betale for at reducere størrelsen. Glimrende til web-billeder, men er
der tale om billeder til albummet, bør du vel bevare den bedst mulige
kvalitet.

mvh
webjensen

Fra : Niels Svendsen

Dato : 23-02-01 19:22

Det vil altid være en fordel, at have adgang til de bedst mulige filer, hvis du vil bevare den bedst mulige kvalitet til senere bearbejdelse, så er det optimale, at lægge dem ned som tif-filer. Tif-filer kan komprimeres i rimelig grad (lz). Hvis det er til webbrug, er først og fremmest størrelsen på billedet den afgørende faktor, og derefter en komprimering til omkring 60 % nok et rimeligt format. Skal du lægge dem på en hjemmeside, så læg "tumbnails" med links frem, så kan dine besøgende selv vælge hvilke billeder de vil ofre tid på.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.