"Jan Fjeldmark" <janf@janf.dk> skrev i en meddelelse
news:3D8F47DB.4010908@janf.dk...
Claus Frørup wrote:
> Det blev vist kun nævnt en enkelt gang.
Jeg har hørt flere sejlere, herunder undervisere, sige at loven
forlanger at ALLE både skal have søkort.
> ...skibsfører har pligt til på forhånd så vidt muligt at
> orientere sig om forhold og regler der hvor han skal sejle.
> Det gør man jo bedst med et gyldigt søkort, så det er vel underforstået
> at man skal have søkort til de områder man har tænkt sig at sejle i.
Når man argumenterer med loven, bør man efter min mening bruge juridisk
holdbare argumenter. Hvis man kender området fuldt ud eller måske bare
er en kajaksejler der tager en tur langs stranden, er søkortet ikke til
nogen fordel.
> Jeg vil endda gå så vidt, at jeg vil kalde det tåbeligt ikke at have
> søkort ombord.
Det er vi enige om, bortset fra nogle ganske få undtagelser som ikke
omfatter den Anholtstur som var forløberen for denne diskussion.
Men det udestår stadig at få afgjort om det er en skrøne at loven
forlanger søkort. At jeg ikke kunne finde den lov, er ingen garanti for
at den ikke findes et sted.
--
Jan Fjeldmark
<
http://janf.dk>
Det følgende er små klip fra STCW konventionen -kode (AVIII/2-5) : Forud
for enhver rejse skal føreren af ethvert skib sikre sig, at den planlagte
rute fra afgangshavnen til første ankomsthavn er planlagt ved anvendelse af
tilstrækkelige og relevante søkort og andre nautiske publikationer ... der
indeholder præcise, komplette og opdaterede oplysninger ... der er relevante
for skibets sikre navigering.
OK, så er det sikkert at der skal kigges i kortene inden man sejler. Vi
fortsætter med mere fra samme skrifter:
Undervejs skal kurs, position og fart med tilstrækkeligt hyppige mellemrum
kontrolleres. Hertil anvendes alle til rådighed stående
navigationshjælpemidler.
Så er det også fastslået at man skal have et kort af en art. Papirsøkort er
foreløbigt det eneste godkendte til formålet, men der arbejdes på sagen.
(elektroniske...)
Så er der selvfølgeligt en eller anden der siger " Jamen min havkajak er
ikke et skib -haha!" Det er det ifølge de internationale søvejsreglers
definitioner i regel 3: "Skib" omfatter enhver form for flydende materiel
....
Tak for at i gad lytte....
Jens Lundgaard