spml om lys
Fra : ts

Dato : 23-09-02 13:31

Hej,

Hvis kelvin tallet angiver hvor "hvidt" lyset er, og lumens hvor stærkt det,
giver et 10K kelvin lysstofrør så lige så meget lys som en 10K kelvin HQI
pære? Afhænger lumens direkte af hvor mange watt kilden har?

Jeg så at Phillips laver nogle 15K kelvin rør. Hvis kelvin er kelvin uanset
kilden, så er det vel både mere praktisk(kan være det i hvert fald) og
billigere at have rør?

Hvis man har 2 rør af hver 6K kelvin - for eks lumilux 11 - har man så
tilsammen 12K kelvin, eller har man bare 2x6K kelvin?

Et eksempel kunne være: 8 rør á 50W i 10K kelvin, burde så teoretisk være
det samme som en HQI pærer på 400W i 10K kelvin, eller?

På forhånd tak

--
Regards,
Thomas Schreiber

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 23-09-02 14:29

"ts" <NOSPAMblabla@stall.dk> writes:

> Hvis kelvin tallet angiver hvor "hvidt" lyset er, og lumens hvor stærkt det,
> giver et 10K kelvin lysstofrør så lige så meget lys som en 10K kelvin HQI
> pære?

Kelvin (temperaturen) af en lyskilde er en angivelse af farven, altså
hvor hvidt/blådt/rødt det er. Du kan derfor ikke sige noget om hvor meget
lys et 10k kelvin lysstofrør giver i forhold til en 10k kelvin HQI
pære. Det eneste det siger er at lyset fra de to lyskilder har samme
farve.

> Afhænger lumens direkte af hvor mange watt kilden har?

Nej, det hænger ikke nødvendigvis sammen. To 10k kelvin 36 Watt rør
fra forskellige fabrikanter giver ikke nødvendigvis sammen lumens.
Det er derfor vigtigt at kigge godt på specifikationerne når man køber
lysstofrør.

> Jeg så at Phillips laver nogle 15K kelvin rør. Hvis kelvin er kelvin
> uanset kilden, så er det vel både mere praktisk(kan være det i hvert
> fald) og billigere at have rør?

Kelvin er farven, og ikke andet, så ovenstående giver derfor ingen mening.

> Hvis man har 2 rør af hver 6K kelvin - for eks lumilux 11 - har man så
> tilsammen 12K kelvin, eller har man bare 2x6K kelvin?

Så har du bare 2 rør af hver 6k kelvin (2x6k kelvin om du vil).

> Et eksempel kunne være: 8 rør á 50W i 10K kelvin, burde så teoretisk være
> det samme som en HQI pærer på 400W i 10K kelvin, eller?

Det kan du ikke sige noget om. Du bliver nødt til at kigge på hvor
mange lumens hver af de 8 rør og HQI pæren er på. Og glem ikke at
dette for rørene afhænger af hvilken reflektor der bruges.

/Esben
--
Two people in every one is a schizophrenic.