Virker ikke i Netscape ?
Fra : Julie Thomsen

Dato : 23-09-02 10:48

Hejsa

Hvorfor virker min side ikke i Netscape? Man kan kun se
baggrundsfarven og selve iframen. Alt andet indhold er
forsvundet.

Siden fungerer fint i IE, bortset fra at scrollbaren til iframen
er
forsvundet?

http://www.friserverplads.dk/castro/website/index1.html

Please help!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Chrisser

Dato : 23-09-02 11:03

"Julie Thomsen" <julle.thomsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Siden fungerer fint i IE, bortset fra at scrollbaren til iframen
> er
> forsvundet?

jeg kan se at når man kommer direkte ind fra linket så er scollbaren er ikke
forsvundet i IE 6.0, men der er på højre side af den en lodret linie med
"luft", på størrelse med scrollbaren...
Når man så bruger dine knapper, kommer scrollbaren der hvor det er
nødvendigt, ellers ikke.....
Når man eks klikker på "cafe castro" så sker der noget i marginen i din
iframe, så at de to castro'er rykker helt ud til kanten. Det giver lidt mere
plads til teksten, og så forsvinder scrollbaren. Når man derefter klikker på
tilbage-knappen i browseren, så rykker castro'erne ind hvor de var før, men
"luften er væk".

Hvorfor "luften" opstår ved jeg ikke, men jeg gætter på, at det med at
castro'erne rykker, er at du måske har noget css på den ene ccindhold, som
du ikke har når man går den anden vej ind... ( der inkluderer du CSS'en...)

Det ses hvis du højreklikker og vælger "vis kilde" på (iframen i )
index-siden, og det samme efter at du har trykket på knappen "cafe castro"

- måske hænger det hele sammen..

Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 23-09-02 13:53

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev i en meddelelse
[snip en hel masse]

Nærmere betegnet har du på en af dine indexsider stadig global css:

p{font-size: 1em;
font-family: "monotype corsiva", cursive;
color: #999999;
text-align: center;}
h3{font-family: "monotype corsiva", cursive;
color: #cccccc;
text-align: center;
text-decoration: underline;
}
img.pv{float: left;}
img.ph{float: right;}

- læg mærke til p's style.
På den anden index-side henter du ind fra et eksterne stylesheet, der ser
p's style sådan ud:

p{font-size: 1em;
font-family: "monotype corsiva", cursive;
color: #999999;
font-weight: bold;
text-align: center;}

Altså er der en font-weight: bold; til forskel på når man kommer direkte ind
via linket, eller klikker på castro-knappen....

Endvidere kan jeg se at du angiver fontsize med em.
Kan det passe at scrollbaren hos dig forsvandt da du begyndte på det ???
Fordi 1 em står er fontsize man har sat op i sin browser, og hvis fontsize i
din iframe bliver mindre, så kan det være derfor at scrollbaren
forsvinder....

Hvis du ALTID vil have at scrollbaren er på din iframe gør du sådan:
I den side du vil have vist i din iframe kan du i bodytaget bestemme om der
skal være scroll på din side

- jeg ved at det virket med no, så forsvinder den, ergo må den så altid være
der uanset om der er brug for den hvis du i stedet for "no" skriver "yes",
og jeg tror også det fungerer ligesom ved window.open-metoden at man kan
skrive "auto", så kommer den kun hvis indholdet overskrider iframens
størrelse.

Du kan i hvert fald prøve om det løser dit problem

Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 23-09-02 14:38

> [...]
> størrelse.
>
> Du kan i hvert fald prøve om det løser dit problem

Sorry, det korrekte er scrolling="no"

Chrisser

Fra : Benno J. Nielsen

Dato : 23-09-02 12:59

Julie Thomsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> forsvundet.
>
> Siden fungerer fint i IE, bortset fra at scrollbaren til

Jeg ved ikke hvorfor, men i IE 5.5 er der ingen scoll, og det der
ud som bunden af alle sider er skåret af, ligesom "noscroll",
font type og farvevalg er selvfølge dit, men slet ikke
brugervenligt, ellers et interessant site du er ved at stable på
benene,

"Miracles sometimes occur, but one has to work terribly hard
for them." - Chaim Weizmann .

god arbejdslyst med sitet

mvh benno

Fra : Julie Thomsen

Dato : 23-09-02 16:41

Problemet er først opstået idet jeg har ændret stylesheet fra
globalt til eksternt. Jeg har med vilje gemt det gamle
stylesheet hvis der nu skulle gå noget galt med det eksterne
(har ikke prøvet at bruge eksternt før).

Alle de gamle filer hedder noget med index, ccindhold osv. imens
de nye filer hedder index1, ccindhold1 (har tilføjet et 1 tal
ved alle
de nye filnavne). Måske det er her problemerne opstår?
Hvad i alverden kan jeg gøre?

Det gamle stylesheet fungerede i Netscape inden ændringerne , men
nu virker heller ikke det længere, så det kunne godt tyde på at
jeg har fået rodet dem sammen.
Evt. en prof der gider at kigge på filerne hvis de får mit
brugernavn samt password til webhotellet?

Fra : Rune Glerup

Dato : 23-09-02 17:01

Julie Thomsen skrev:

> Evt. en prof der gider at kigge på filerne hvis de får mit
> brugernavn samt password til webhotellet?

Du skal under ingen omstændigheder give dit password væk!!

Hvis du får én til at hjælpe den på den facon skal du sende filerne til
vedkommende i en mail eller via. en messenger.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Chrisser

Dato : 24-09-02 07:18

> [...]
> ved alle
> de nye filnavne). Måske det er her problemerne opstår?

Den ccindhold der er i iframen når jeg klikker på dit link, hedder
ccindhold.html.
Når man klikker på knappen Café Castro hedder den pludselig ccindhold1.html
- det er nok bare et enkelt sted du ikke har fået skiftet navnet ud......

Hvad angår dine scrollbars var jeg inde og kigge i går eftermiddags, og der
var der kommet en vandret scrollbar på nogle af indholds-siderne. Det er
sikkert ikke meningen. Jeg kom til at tænke på at hvis du altid vil have at
der skal være en lodret scrollbar på dine indholds sider, så kan du, der
hvor dit indhold ikke fylder meget, sætte tom luft ind forneden, eks. med
et <p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p>, det burde kunne
gøre det. Måske er det ikke "god" kodning, men det virker

Chrisser

Fra : Julie Thomsen

Dato : 24-09-02 07:49

Chrisser-> Jeg vil kun have en lodret scrollbar på iframen når der er brug for
det. Der er f.eks. ikke brug for det når jeg åbner indholdet til knappen "Cafe
Castro". Hvad angår en vandret scrollbar, så et det ikke nødvendigt på noget
tidspunkt at bruge.
Jeg har fået løst problemet med Netscape. Det var Stig der havde det korrekte
svar. Nu mangler jeg altså bare at få den iframe til at fungere i både IE,
Netscape og Opera.
Det jeg synes er underligt er at scrollbaren til iframen fungerede i både
Netscape
og IE, da jeg kørte med det globale stylesheet? Men det dur altså ikke i begge
browsere nu hvor jeg har ændret det til eksternt.

Fra : Chrisser

Dato : 24-09-02 08:02

> [...]
begge
> browsere nu hvor jeg har ændret det til eksternt.

Ja det lyder underligt...

Chrisser

Fra : Stig Nygaard

Dato : 23-09-02 19:21

Hej Julie

Julie Thomsen wrote:
> Hvorfor virker min side ikke i Netscape?

Jeg tror der er et eller andet galt med opsætningen på den webserver
dine sider på.

Først bemærkede jeg at man ikke kan validere dit site på
validator.w3.org. Hvis jeg prøver at validere
http://www.friserverplads.dk/castro/website/index1.html får jeg bare
meddelelsen "403 Access Forbidden".

Dernæst prøvede jeg at gemme dine sider lokalt med "save as" i min
Mozilla 1.0.1 ( = Netscape 7.0). Da jeg derefter åbnede dem lokalt på
min harddisk kunne jeg pludselig godt se siderne!

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 23-09-02 21:15

Hej igen

Stig Nygaard wrote:
> Jeg tror der er et eller andet galt med opsætningen på den webserver
> dine sider på.

Prøv evt. at ændre din !doctype fra

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

til bare

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Jeg mener det gør Netscape/Mozilla lidt mindre kræsen hvis problemet er
at din webserver er sat op til at give forkerte MIME-typer.