Internet ombord
Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 23-09-02 10:06

Findes der en god metode til at få en brugbar internetforbindelse ombord?

Det er jo let nok når man er i sin hjemhavn. Der kan man få både
telefon, isdn og adsl trukket ud til kajen.

Der er også havne der har trådløst internet i havnen. Men det er meget
få havne (nogen i DK?) og virker jo også kun når man er hjemme.

De satelitforbindelser jeg kender til skal kombineres med en
telefonforbindelse.

Man kan også køre over mobiltelefon. Det er dyrt og langsomt og rækker
ikke ret langt til havs. Men det er mit hidtil bedste bud.

Andre forslag?

--
Jan Fjeldmark
<http://janf.dk>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-09-02 10:23

"Jan Fjeldmark" <janf@janf.dk> skrev i en meddelelse
>Andre forslag?

Ja.. hvad med packet modems som fungere over radio'en der er sikkert ikke
lavet internet over radio men det var da en mulighed?

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 23-09-02 11:11

"Jonas Lüttichau" <j@jegvilikkespammesMagnetix.dk> wrote in message
> "Jan Fjeldmark" <janf@janf.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja.. hvad med packet modems som fungere over radio'en der er sikkert ikke
> lavet internet over radio men det var da en mulighed?

Der findes packet modems der fungerer over SSB radio med en gateway til
internettet, men hastigheden er langsom (9.6Kbit/s, hvis jeg husker rigtigt)
og det må ikke bruges kommercielt.

Inmarsat opgraderer deres systemer til bredbånd om et par år, og i den
anledning kunne det tænkes at det nuværende Inmarsat standard bliver
billigere - men sikkert ret dyrt alligevel.

Så har man mobiltelefonen: UMTS-systemet lder lovende, men den er ikke
aktuel endnu. GPRS er her nu, men jeg har ingen erfaring med det. Hverken
den ene eller den anden kan ventes at fungere 'til søs', dvs. cellerne
dækker landet og ikke havet...

Fra : Fly

Dato : 26-09-02 20:10

Ja, lige præcis!
GPRS fungerer upåklageligt, og jeg bruger det selv "på farten", dog endnu
ikke prøvet det til søs, men der er jo ingen forskel. Og så alligevel:
Virker jo kun hvor operatøren har dækning til normalt telefoni. Jeg er
utrolig glad for at telefonen hele tiden er koblet på nettet, og at der ikke
skal ringes op i tide og utide og de dertil hørende maget variable priser
til følge.

--
Peter Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 26-09-02 21:20

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> wrote in message
> [...]
ikke
> skal ringes op i tide og utide og de dertil hørende maget variable priser

Fortæl endelig mere - hvad koster det, hvor meget båndbredde, osv...jeg har
en GPRS telefon men har ikke undersøgt det selv.

Fra : Fly

Dato : 26-09-02 21:50

Jeg mener at det koster 30-40 kr. pr. måned i abonnement ved TDC, hvis man
har abonnement i forvejen. Denne er jeg ikke helt sikker på, men jeg ved at
det koster 25,- kr. pr. MB (også TDC). Jeg mener at have læst ved
oprettelsen at hastigheden er omkrin 15-20 kbit/sek. Det er i hvert fald
mindst lige så hurtigt som mit tidligere HighSpeed Data.

Ellers prøv at hente hjælp i dk.teknik.telefoni.mobil

Fra : Juels Hotmail

Dato : 24-09-02 11:40

Det danske firma Thrane & Thrane er førende inden for satelit-kommunikation,
og har mange løsninger til båden - jeg går ikke ud fra at du forventede at
det ville blive billigt, for det er det nemlig ikke - til gengæld dækker
deres systemer det meste af jorden.

/Juel

Fra : Boerge Mueller

Dato : 19-01-03 17:46

Det var måske muligt at få samlet en oversigt over havne med Wireless LAN?

mvh
/Børge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-01-03 23:00

Meget interesant spørgsmål. Hvis du skulle finde på at lave en liste, så kan
jeg rapportere, at taget i betragtning hvor længe det har taget Hundige at
få en hjemme side, så vil jeg skyde på de er klar med wlan ca omkring år
2020.

/Bjarke

Fra : Rasmus Hansen \(priv~

Dato : 26-09-02 21:21

Hej,

Ja, du kan nemt få internet over satellit, også med en hastighed op til 20
Mbit/sek. Men det er forholdsvis dyrt. Man betaler for den satellitkapacitet
man optager, uanset om man bruger den eller ej. En løsning kunne evt. være
en 64 kbit/sek (samme hastighed som ISDN).

Jeg er ansat i et teleselskab, som tilbyder den slags ydelser. Vil du have
en pris, så kontakt mig. Naturligvis kræver det en modtageantenne (parabol)
på din båd.

Hilsen Rasmus.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 26-09-02 21:30

"Rasmus Hansen (privat)" <raha@raha.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er ansat i et teleselskab, som tilbyder den slags ydelser. Vil du have
> en pris, så kontakt mig. Naturligvis kræver det en modtageantenne

Kan du komme med nogle flere oplysninger *her* om priser, udstyr,
strømforbrug, båndbredde, osv? Er det Inmarsat du taler om eller noget
andet?