Offentlige WLAN - hvor?
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 23-09-02 10:05

Hvor finder man offentlige WLAN access points?

I DK? I resten af verden?

Vh, Lars.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-09-02 10:31

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
> Hvor finder man offentlige WLAN access points?

> I DK? I resten af verden?

Er det sådan noget du tænker på?

http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=3999

Claus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 23-09-02 12:51

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message
> "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse

> Er det sådan noget du tænker på?
>
> http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=3999

Lige nøjagtigt.

Ved du, om det er en fuldstændig liste for DK?

Og har du en for resten af verden?

Vh, Lars.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-09-02 13:34

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse

> "Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message

> Lige nøjagtigt.
>
> Ved du, om det er en fuldstændig liste for DK?

Nej, det véd jeg ikke. Jeg er først lige blevet bekendt med at noget
sådant findes og er nu ved at anskaffe mig et trådløst netkort til den
bærbare.

> Og har du en for resten af verden?

Nej, det har jeg ikke, men hvis du finder noget, vil det være godt om
du postede informationerne her, da jeg også er meget nysgerrig efter
hvor det findes, specielt i vore nabolande.

Claus

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 23-09-02 15:02

> [...]

> du postede informationerne her, da jeg også er meget nysgerrig efter
> hvor det findes, specielt i vore nabolande.

Stødte på denne:

http://www.openhotspots.net/

Men den kan jo langtfra være komplet, idet DK f.eks. slet ikke er listet.

Der er formodentlig ikke en ordentlig koordinering af dette endnu. Og
hvis/når der gør, så koster det sikkert kr.

Vh, Lars.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 23-09-02 23:59

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message news:<amn1s8$7bf2q$1@ID-62896.news.dfncis.de>...
> [...]
> du postede informationerne her, da jeg også er meget nysgerrig efter
> hvor det findes, specielt i vore nabolande.

Der er (så vidt jeg ved) endnu ikke så mange offentligt tilgængelige
accesspoints i Danmark (hvis vi fraregner dem som forskellige
ministerier ikke har fået lukket ). Det er ikke gratis, men
http://www.intercitynet.dk/ som 3 steder i landet sælger opkobling via
WiFi. Se også http://wire.less.dk/.

Jeg håber virkeligt at der snart kommer adgang i nogle projekter med
brugerdrevne netværk i Danmark, da vi er ret sløjt med sammenlignet
med mange andre lande. En del af grunden kan være de udbredte
muligheder for at få ADSL, samt det faktum at Tele Danmark og
Cybercity vist nok ikke tillader at man deler sin ADSL-linje med andre
husstande. Men på et eller andet tidspunkt må nok kunne se fordelen i
at kunne være på nettet flere steder i byen samt at være flere om at
betale ADSL-linjen.

Det er meget mere udbredt i Sverige hvor der både findes mange gratis
brugerdrevne netværk og en mængde hotspots drevet af telia (koster
penge). Telias løsning kan findes på http://www.homerun.telia.com/ (de
har også to hotspots i kbh...) Af brugerdrevne i Sverige kan man se på
http://elektrosmog.nu/ , http://www.stockholmopen.net/ og
http://www.nora-wireless.org/.

Se http://www.personaltelco.net/index.cgi/WirelessCommunities for en
af de største lister af brugerdrevne gratis netværk.

MVH
Mads Bahrt

Fra : Claus E Beyer

Dato : 28-09-02 10:29

mads_bahrt@hotmail.com (Mads Bahrt) wrote in message news:<e3da0b46.0209231459.717c691a@posting.google.com>...

> [...]
> husstande. Men på et eller andet tidspunkt må nok kunne se fordelen i
> at kunne være på nettet flere steder i byen samt at være flere om at

Behøver TDC og/eller Cybercity da at opdage hvis man alligevel
tillader sig at dele sin ADSL forbindelse med naboerne, over- og/eller
underboen gennem kabler eller wireless LAN?

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-09-02 11:35

In article <45123ef8.0209280128.5c0c4d65@posting.google.com>, Claus E Beyer wrote:

> Behøver TDC og/eller Cybercity da at opdage hvis man alligevel
> tillader sig at dele sin ADSL forbindelse med naboerne, over- og/eller
> underboen gennem kabler eller wireless LAN?

CyberCity tillader at du deler din forbindelse med naboen.
Det er kun TD-aberøv der ikke gør.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-09-02 10:07

On 28 Sep 2002 02:28:37 -0700, cebeyer@hotmail.com (Claus E
Beyer) wrote:

> Behøver TDC og/eller Cybercity da at opdage hvis man alligevel
> tillader sig at dele sin ADSL forbindelse med naboerne, over-
> og/eller underboen gennem kabler eller wireless LAN?

Nej, det har de ingen praktisk mulighed for.

Men det bør da ikke få en til at bryde de regler, man selv har
ingået aftalen på. Hvis man ikke bryder sig om en forbindelse,
man ikke må dele med andre, så kan man jo bare sige nej tak og
vælge en anden.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-09-02 18:48

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> [...]

> ingået aftalen på. Hvis man ikke bryder sig om en forbindelse,
> man ikke må dele med andre, så kan man jo bare sige nej tak og

Måske der hvor du bor. Men her hvor jeg bor, kan jeg kun vælge TDC. (Ikke
fordi jeg har ønsket om at dele forbindelsen...) (-;

Vh, Lars.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-09-02 20:24

On Sun, 29 Sep 2002 19:48:21 +0200, "Lars Bonnesen"
<none@noneæøå.com> wrote:

> Måske der hvor du bor. Men her hvor jeg bor, kan jeg kun vælge TDC.

Lad mig omformulere: Hvis man ikke er tilfreds med det produkt,
man kan få, så har man jo muligheden for at sige nej tak.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 01-10-02 08:21

> Lad mig omformulere: Hvis man ikke er tilfreds med det produkt,
> man kan få, så har man jo muligheden for at sige nej tak.

Enig.

Man kan så sige, at TDC i kraft af deres fortid som monopolhavende burde
kunne tilbyde bedre (/bredere) løsninger, men det er jo så en anden
diskussion. I øvrigt mener jeg, at TDC med deres Pro@ccess tillader det, som
spørgeren i tråden ønsker. Men hertil skal man så have et CVR-nr.

Vh, Lars.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 01-10-02 08:37

>diskussion. I øvrigt mener jeg, at TDC med deres Pro@ccess tillader det,
som
> spørgeren i tråden ønsker. Men hertil skal man så have et CVR-nr.

Er du sikker på det? Hvor har du det fra?

/Brian

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-10-02 06:38

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> wrote in message

> "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse

> som
>
> Er du sikker på det? Hvor har du det fra?

Fra den sælger, der sælger Pro@ccess til os.

Men det skulle ikke undre mig, at det er helt i skoven (-;

Vh, Lars.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 30-09-02 19:07

cebeyer@hotmail.com (Claus E Beyer) wrote in message news:<45123ef8.0209280128.5c0c4d65@posting.google.com>...

> Behøver TDC og/eller Cybercity da at opdage hvis man alligevel
> tillader sig at dele sin ADSL forbindelse med naboerne, over- og/eller
> underboen gennem kabler eller wireless LAN?
>
> Claus

Nej det behøver de ikke opdage så længe du bruger en router der
benytter network address translation (NAT). De kunne dog muligvis
blive mistænksomme hvis der permanent er et meget stort antal porte
åbne på Routeren (kan betyde mange computere bag NAT'en) eller at
trafikken er _meget_ stor. I praksis er der nok ingen der er blevet
"knaldet" for at dele deres forbindelse. Jeg mener bare at man skal
være opmærksom på hvis man bryder nogle regler og have tænkt det
ordentligt igennem først. (Ellers bliver man også snuppet for nemt...
)

MVH
Mads