Mystisk billede
Fra : James

Dato : 23-09-02 20:20

Hej NG
Er der nogen der kan forklare mig hvad der sker med dette billede ??
Hvordan er det lavet og hvorfor ser man det sådan ??
http://www.alledegodenavnevaroptaget.dk/gallery/imagepages/hvormangesorteerd
er.html
/James

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-09-02 23:57

James wrote:

> Hvordan er det lavet og hvorfor ser man det sådan ??

Godt spørgsmål. Man må (igen) konkludere at synssansen er en kompliceret
affære.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-09-02 14:29

Scripsit "James" <james@talent.dk>

> Er der nogen der kan forklare mig hvad der sker med dette billede ??
> Hvordan er det lavet

Der er et javascript indlejret, der følger dine øjenbevægelser og
sørger for at farve de punkter du lige netop kigger på, hvide.
(Effekten kan udeblive hvis ens computer ikke er hurtig nok).

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-02 14:47

Henning Makholm wrote:

> [...]
> sørger for at farve de punkter du lige netop kigger på, hvide.
> (Effekten kan udeblive hvis ens computer ikke er hurtig nok).

Nu er du vist langt ude. Det virker nemlig også, selvom man slår
JavaScript fra! Næh, det er den lille mand i skærmen, der tænder og
slukker for de små lamper i gitteret, alt efter hvor på billedet man
kigger. Prøv at se på billedet igen. Læg mærke til, at der er en lille
tidsforsinkelse, når du fokuserer på en ny del af billedet - det er
fordi, han ikke kan følge med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 23-09-02 14:54

ok. Hvor mange usenet bruger skal der til at skifte...........

JS

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-02 15:04

Jesper Sørensen wrote:

> ok. Hvor mange usenet bruger skal der til at skifte...........

Du er OT, o'et i ok skulle have været med stort O, usenetbruger er i et
ord, og skulle i denne sammenhæng have været i flertal, og så du har alt
for mange punktummer efter sætningen!
(http://users.cybercity.dk/~bkb4930/madsen/vitser/nydhed.html)

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 23-09-02 18:25

:)

Fra : MT Gr00b

Dato : 23-09-02 21:13

On Mon, 23 Sep 2002 15:46:31 +0200, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Prøv at se på billedet igen. Læg mærke til, at der er en lille
>tidsforsinkelse, når du fokuserer på en ny del af billedet - det er
>fordi, han ikke kan følge med.

Lyder som en plausibel forklaring - men hvordan kan det være at han
ikke kan følge med ligegyldigt hvor langsomt man skifter fokus ?

/MT

Fra : Peter Weis

Dato : 23-09-02 14:53

"James" <james@talent.dk> wrote in message

> Er der nogen der kan forklare mig hvad der sker med dette billede ??

Der sker ingenting : "404 File not found ...".

> Hvordan er det lavet og hvorfor ser man det sådan ??

Hvordan ser du det?

mvh
Peter

Fra : Torben Frandsen

Dato : 23-09-02 15:13

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote

> Der sker ingenting : "404 File not found ...".

URL'en er knækket.

Torben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-09-02 16:44

Torben Frandsen wrote:

> URL'en er knækket.

Jeg har stjålet billedet og lagt det som:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-02 17:48

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Jeg har stjålet billedet og lagt det som:

Det findes også i denne samling af mange flere synsbedrag:

   http://www.saack.dk/synsbedrag.shtml

--
Bertel

Fra : Simon Kamber

Dato : 23-09-02 14:56

On Mon, 23 Sep 2002 21:20:23 +0200, "James" <james@talent.dk> wrote:

>http://www.alledegodenavnevaroptaget.dk/gallery/imagepages/hvormangesorteerd
>er.html
Damn den er spooky, bookmark på den.

Fra : Anders Olesen

Dato : 24-09-02 09:28

> [...]
> Er der nogen der kan forklare mig hvad der sker med dette billede ??
> Hvordan er det lavet og hvorfor ser man det sådan ??

Det kan forklares udfra almen kognitiv psykologi. Her antages det bl.a.
(Treisman & Schmidt, 1982), at overbelastning eller distraktion af
opmærksomheden kan medføre det, de kalder 'illusory conjunction'. Dette
begreb dækker over en uhensigtsmæssig sammenblanding af egenskaber hos
objektet (i dette tilfælde de forskellige delobjekter i billedet).

Med venlig Hilsen,
Anders Olesen

Treisman & Schmidt (1982). Illusory Conjunction in the Perception of
Objects. Cognitive Psychology, 14, 107-141

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 24-09-02 16:35

On Tue, 24 Sep 2002 10:27:48 +0200
"Anders Olesen" <cypha[no-spam]@inbound.dk> wrote:

> [...]
> begreb dækker over en uhensigtsmæssig sammenblanding af egenskaber hos
> objektet (i dette tilfælde de forskellige delobjekter i billedet).

Da er da ikke nogen forklaring, det er da bare en beskrivelse af fænomenet med nogle
finere ord.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 25-09-02 14:02

On Tue, 24 Sep 2002 19:10:06 +0200
"Anders Olesen" <cypha[no-spam]@inbound.dk> wrote:

> "Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> wrote in message

> med nogle
>
> Hvad er en forklaring?

Det vil jeg ikke tage generelt stilling til, men jeg vil da i hvert fald kræve at den er kategorisk
i forhold til det det handler om. Du udvider bare kategorien til alle sansebedrag, og erklærer at de
eksiterer.

F.eks kunne man med en hvis rimelighed antage(jeg ved det ikke)
at de synsbedrag der vedrører størrelsesforhold i forbindelse med
perspektiv, har en hel del at gøre med at vi bruger perspektivet til
at måle størrelser med på vores omgivelser.

Det ville heller ikke være urimeligt at antage at det synsbedrag med
prikkerne der er under debat har noget at gøre med at øjet perifere syn
er andeledes en det centrale.

Jeg ved ikke om nogen af delen er rigtige de skal blot ses som eksempler
på mulige forklaringer der ikke bare træder et skridt op i generalitet,
og siger at sådan er det.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Filip Larsen

Dato : 25-09-02 17:15

James skrev

> Er der nogen der kan forklare mig hvad der sker med dette billede ??
> Hvordan er det lavet og hvorfor ser man det sådan ??

> [...]

Jeg kan få fænomenet til at aftage eller helt forsvinde hvis jeg gør en
eller flere af følgende

- drejer hovedet på skrå
- kigger med kun et øje
- kigger meget fast på kun et punkt

Jeg vil derfor gætte på, at det er en effekt der opstår i synsopfattelse for
det enkelte øje (måske på samme måde som med Mach bånd -
http://www.yorku.ca/eye/machband.htm), samt, at der er en form for
"forstærkning" af effekten når hjernen skal smelte billedet fra begge øjne
sammen.

Når jeg tænker over det, så er det egentlig besynderligt, at effekten
forsvinder når man med et øje drejer hovedet på skrå. Det må vel betyde, at
øjet eller synopfattelsen i et eller andet omfang "kender" til hvad der er
parallelt med og vinkelret på øjeplanet (normalt vandret og lodret).

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>