/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
drive image hvordan?
Fra : SamF.


Dato : 22-09-02 23:35

Hej - er henvist hertil fra anden gruppe, så jeg prøver igen.
Jeg forsøger - ved hjælp af "Drive image" - at flytte windows m.m. over på
en ny harddisk, som jeg netop har installeret.
Men ligemeget hvordan jeg bærer mig ad, så kommer der en
"error message", som siger at destinationen er for lille i forhold til
"source" materialet - også selvom jeg laver sourcen klart mindre end den nye
disk.?! Jeg følger ellers vejledningen til punkt og prikke. Har prøvet både
via "drive image dos" og "Quick image".
Der må være et eller andet basic, jeg gør galt - men hvad? Hvem har erfaring
med disse image programmer?
Jeg bruger XP home, og filsystem ntfs.
Sam




 
 
Kurt Hansen (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 23-09-02 06:55

On Mon, 23 Sep 2002 00:34:58 +0200, SamF. wrote:

>Hej - er henvist hertil fra anden gruppe, så jeg prøver igen.
>Jeg forsøger - ved hjælp af "Drive image" - at flytte windows m.m. over på
>en ny harddisk, som jeg netop har installeret.
> Men ligemeget hvordan jeg bærer mig ad, så kommer der en
>"error message", som siger at destinationen er for lille i forhold til
>"source" materialet - også selvom jeg laver sourcen klart mindre end den nye
>disk.?! Jeg følger ellers vejledningen til punkt og prikke. Har prøvet både
>via "drive image dos" og "Quick image".
>Der må være et eller andet basic, jeg gør galt - men hvad? Hvem har erfaring
>med disse image programmer?
>Jeg bruger XP home, og filsystem ntfs.

Det er vel noget med at du tager et image af en partition på f.eks. 25
mb og forsøget at placere det på en partition der er mindre end 25 mb?

Jeg kender ikke Drive Image, men prøv at kigge på hvilke muligheder
der er. Du kan vel lave et image af
a. Et helt drev
b. En hel partition
c. KUN data?

Hvis c er en mulighed. så prøv den (eller afvent mere kvalificerede
svar her i gruppen

Venlig hilsen
Kurt Hansen

SamF. (23-09-2002)
Kommentar
Fra : SamF.


Dato : 23-09-02 09:23

> Det er vel noget med at du tager et image af en partition på f.eks. 25
> mb og forsøget at placere det på en partition der er mindre end 25 mb?
>
> Jeg kender ikke Drive Image, men prøv at kigge på hvilke muligheder
> der er. Du kan vel lave et image af
> a. Et helt drev
> b. En hel partition
> c. KUN data?
>
> Hvis c er en mulighed. så prøv den (eller afvent mere kvalificerede
> svar her i gruppen

Hm, nuværende drev C: er på ca. 38 gb - heraf brugt ca. 20. Den nye
harddisk - som ikke har nogen partition, unallocated, som programmet
foreskriver den skal være - er på ca. 30 gb, altså mindre. Men programmet
tilbyder faktisk selv i processen at reducere størrelsen af den partition
man flytter, hvilket jeg så vælger. Ny størrelse ca. 20 gb, så der skulle
være plads. Men den kommer alligevel op med førstnævnte meddelelse...?
Jeg kan ikke lige se, hvordan man evt. kan nøjes med at flytte data alene,
som du foreslår.
Sam



Wierd-Al (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Wierd-Al


Dato : 23-09-02 15:19

Du SKAL partitionerer den nye HD også..Så skulle det virke...Det gør det
her....

Wierd-Al


"SamF." <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d8ecf84$0$66762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Det er vel noget med at du tager et image af en partition på f.eks. 25
> > mb og forsøget at placere det på en partition der er mindre end 25 mb?
> >
> > Jeg kender ikke Drive Image, men prøv at kigge på hvilke muligheder
> > der er. Du kan vel lave et image af
> > a. Et helt drev
> > b. En hel partition
> > c. KUN data?
> >
> > Hvis c er en mulighed. så prøv den (eller afvent mere kvalificerede
> > svar her i gruppen
>
> Hm, nuværende drev C: er på ca. 38 gb - heraf brugt ca. 20. Den nye
> harddisk - som ikke har nogen partition, unallocated, som programmet
> foreskriver den skal være - er på ca. 30 gb, altså mindre. Men programmet
> tilbyder faktisk selv i processen at reducere størrelsen af den partition
> man flytter, hvilket jeg så vælger. Ny størrelse ca. 20 gb, så der skulle
> være plads. Men den kommer alligevel op med førstnævnte meddelelse...?
> Jeg kan ikke lige se, hvordan man evt. kan nøjes med at flytte data alene,
> som du foreslår.
> Sam
>
>



ps (23-09-2002)
Kommentar
Fra : ps


Dato : 23-09-02 16:27


"> Du SKAL partitionerer den nye HD også..Så skulle det virke...Det gør det
> her....

Det gjorde jeg så - den nye HD blev naturligvis til D: Kørte derefter forfra
igen, via "disk to disk". Da jeg vælger destination (d:) kommer følgende
besked: "Destination selected is not unallocated space. Partiotions can only
be copied into excisting unall. space. This partion will be deleted before
copying". Jeg siger ok til dette - og så kommer den kendte besked igen ang.
at dest. partition er for lille i forhold til source partition. Der tilbydes
at resize sourcen til samme size som dest., og det gør jeg så. Samme besked
følger. Jeg prøver at resize til absolut minumum (svarer til indholdet af
data på source partition) ...men samme besked følger igen (at størrelsen
ikke passer osv.).
Så jeg er stadig stuck...??! Hvad gør jeg forkert?
Sam



Wierd-Al (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Wierd-Al


Dato : 23-09-02 17:11

Hvilket filsystem kører den nye HD med ?


Wierd-Al


"ps" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d8f3365$0$39020$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "> Du SKAL partitionerer den nye HD også..Så skulle det virke...Det gør
det
> > her....
>
> Det gjorde jeg så - den nye HD blev naturligvis til D: Kørte derefter
forfra
> igen, via "disk to disk". Da jeg vælger destination (d:) kommer følgende
> besked: "Destination selected is not unallocated space. Partiotions can
only
> be copied into excisting unall. space. This partion will be deleted before
> copying". Jeg siger ok til dette - og så kommer den kendte besked igen
ang.
> at dest. partition er for lille i forhold til source partition. Der
tilbydes
> at resize sourcen til samme size som dest., og det gør jeg så. Samme
besked
> følger. Jeg prøver at resize til absolut minumum (svarer til indholdet af
> data på source partition) ...men samme besked følger igen (at størrelsen
> ikke passer osv.).
> Så jeg er stadig stuck...??! Hvad gør jeg forkert?
> Sam
>
>



ps (23-09-2002)
Kommentar
Fra : ps


Dato : 23-09-02 20:10


"> Hvilket filsystem kører den nye HD med ?

Begge HD kører NTFS
Sam




ps (26-09-2002)
Kommentar
Fra : ps


Dato : 26-09-02 00:35

En tanke: Kan det være et problem, at windows ligger på "source"
partitionen? Måske kan/må man ikke sådan lige kopiere computerens
styresystem til et andet drev??
Sam



Edmund (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 26-09-02 03:56

ps wrote:
> En tanke: Kan det være et problem, at windows ligger på "source"
> partitionen? Måske kan/må man ikke sådan lige kopiere computerens
> styresystem til et andet drev??
> Sam

Nu kender jeg ikke Drive Image, jeg bruge Ghost, men programmet er da
blevet så kendt fordi det netop kan kopiere styresystemer.

Hvis den ikke kan klare Quick image fra en kørende XP på ntfs er det vel
drive image dos man skal bruge.

Hvordan har du målt størelsen på din gamle disk, hvis du bare markerer
filerne på c, så får du ikke samme resultat som hvis du højreklikker på
c-drev og vælger egenskaber, jeg tænker på skjulte filer.

Din gamle disk er den delt i 2 partitioner. hvad så med med den nye?

ALternativer:!!
Hiv din gamle disk ud.
Sæt den nye til master
Del den i 28GB og 2 GB, altså C på 28GB og D på 2GB
Installer XP på d
Med den nye XP kopierer du indholdet af den gamle disk over på den nye
C.
Ret evt. boot.ini på den nye C, genstart.

Er den nye disk hurtigere siden du vil have det over på den.

--
Mvh Edmund


ps (26-09-2002)
Kommentar
Fra : ps


Dato : 26-09-02 12:24

> Hvis den ikke kan klare Quick image fra en kørende XP på ntfs er det vel
> drive image dos man skal bruge.

Ja, det bruger jeg også. Den går automatisk i dos, når man starter den op.
(advarer dog først)

> Hvordan har du målt størelsen på din gamle disk, hvis du bare markerer
> filerne på c, så får du ikke samme resultat som hvis du højreklikker på
> c-drev og vælger egenskaber, jeg tænker på skjulte filer.

Størrelsen har jeg direkte fra Partition magic.

> Din gamle disk er den delt i 2 partitioner. hvad så med med den nye?

Der er èn stor partition på hver HD. Den på C: er status "active", den på D:
er status "None" - hvis det har noget at sige..

> ALternativer:!!
> Hiv din gamle disk ud.
> Sæt den nye til master
> Del den i 28GB og 2 GB, altså C på 28GB og D på 2GB
> Installer XP på d
> Med den nye XP kopierer du indholdet af den gamle disk over på den nye
> C.
> Ret evt. boot.ini på den nye C, genstart.
>
> Er den nye disk hurtigere siden du vil have det over på den.

Nej omvendt. Den gamle er faktisk hurtigere (7200) - og den vil jeg bruge
til videoredigering. Derfor.
Men derudover ville jeg da også gerne kunne tage en simpel backup af
harddisken, i tilfælde af nedbrud og lign.
Måske skulle jeg i stedet for at køre "disk to disk" lave en sådan backup
fil - altså trække den helt ud af systemet, og så sætte den ind på D:??
Sam



Edmund (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 26-09-02 13:12

ps wrote:
>> Hvis den ikke kan klare Quick image fra en kørende XP på ntfs er det
>> vel drive image dos man skal bruge.
>
> Ja, det bruger jeg også. Den går automatisk i dos, når man starter
> den op. (advarer dog først)

Det troede jeg ikke man kunne i XP, du er sikker på at den funktion kan
bruges i XP, og at det ikke kun er til Win98 brugere.

Nu kender jeg jo ikke Drive image, og ved ikke hvordan den går til dos.
Genstarter pc´en elller går den direkte til en dos promt.

Med Ghost skal man starte fra en diskette, er der ikke sådan en mulighed
med Drive Image.

> Størrelsen har jeg direkte fra Partition magic.

Du har vel prøvet om det passer med den størelse windows angiver.

>> Din gamle disk er den delt i 2 partitioner. hvad så med med den nye?
>
> Der er èn stor partition på hver HD. Den på C: er status "active",
> den på D: er status "None" - hvis det har noget at sige..

Den skal jo så sættes til aktiv bagefter, men det plejer ikke at betyde
noget hvis de begge er sat til aktive.

> Men derudover ville jeg da også gerne kunne tage en simpel backup af
> harddisken, i tilfælde af nedbrud og lign.
> Måske skulle jeg i stedet for at køre "disk to disk" lave en sådan
> backup fil - altså trække den helt ud af systemet, og så sætte den
> ind på D:??

>altså trække den helt ud af systemet ØØH!? hvad?

Lave en image fil af 20GB, det er jo lige før du ikke har plads, image
filen skal vel tilbage til C: før man kan bruge den.

Har du brug for at lave en image-fil af alle 20GB. Hvis de 10GB bare er
dokumenter, film,mp3 kunne du jo flytte dem over på D inden du laver en
image fil. Det er godt nok en masse kopiering.

Hvis dine 20 GB består af 10GB doc osv. Så bør du dele din nye disk i 2
partitioner, så er brug af disk image meget nemmere.

--
Mvh Edmund


Pico (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 26-09-02 16:53

Edmund wrote:
> ps wrote:

Når du skal flytte et styresystem vil jeg da mene du i
Driver Image Pro skal bruge den 3 mulighed, den
tredie knap fra oven, heder noget i retning af Copy
HD.
Jeg har også bemærket noget om at I diskutere om
det kan lade sig gøre inde fra Windows og det kan det
ikke, man skal ud i dos også selvom det er den nye
udgave Driver Image Pro 2002 når det er den
pation styresystemet ligger på.
--
Med venlig hilsen
Pico



ps (28-09-2002)
Kommentar
Fra : ps


Dato : 28-09-02 16:54

>
> Det troede jeg ikke man kunne i XP, du er sikker på at den funktion kan
> bruges i XP, og at det ikke kun er til Win98 brugere.

Jo, XP kan også køre dos - omend det er en form for "kunstig" dos, så vidt
jeg forstår. Anyway, min version af Drive image er XP kompatibel, så den
side af sagen skulle vel være ok.
>
> Nu kender jeg jo ikke Drive image, og ved ikke hvordan den går til dos.
> Genstarter pc´en elller går den direkte til en dos promt.
Den genstarter, og ender så op i førnævnte dos.
>
> Med Ghost skal man starte fra en diskette, er der ikke sådan en mulighed
> med Drive Image.
Jo, omend den ikke beder om, at man gør det på den måde. Men der bliver
lavet disketter, når programmet bliver installeret. Jeg prøver at boote på
dem.
>
> > Størrelsen har jeg direkte fra Partition magic.
>
> Du har vel prøvet om det passer med den størelse windows angiver.

Det giver samme størrelser, hvis jeg højreklikker på drevene i Denne
computer.
>
> >> Din gamle disk er den delt i 2 partitioner. hvad så med med den nye?
> >
> > Der er èn stor partition på hver HD. Den på C: er status "active",
> > den på D: er status "None" - hvis det har noget at sige..
>
> Den skal jo så sættes til aktiv bagefter, men det plejer ikke at betyde
> noget hvis de begge er sat til aktive.
>
> > Men derudover ville jeg da også gerne kunne tage en simpel backup af
> > harddisken, i tilfælde af nedbrud og lign.
> > Måske skulle jeg i stedet for at køre "disk to disk" lave en sådan
> > backup fil - altså trække den helt ud af systemet, og så sætte den
> > ind på D:??
>
> >altså trække den helt ud af systemet ØØH!? hvad?

Måske har jeg misforstået noget. Jeg troede at man også kunne trække en
image fil (komprimeret forstås) helt ud på f.eks. en cd skive, som
sikkerhedsbackup?
Min "plan" var så at sætte denne ind på den anden harddisk??
>
> Lave en image fil af 20GB, det er jo lige før du ikke har plads, image
> filen skal vel tilbage til C: før man kan bruge den.
>
> Har du brug for at lave en image-fil af alle 20GB. Hvis de 10GB bare er
> dokumenter, film,mp3 kunne du jo flytte dem over på D inden du laver en
> image fil. Det er godt nok en masse kopiering.
>
> Hvis dine 20 GB består af 10GB doc osv. Så bør du dele din nye disk i 2
> partitioner, så er brug af disk image meget nemmere.
>
Okay, jeg prøver mig lidt mere frem.
Sam



Edmund (28-09-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 28-09-02 18:20

ps wrote:
>>> altså trække den helt ud af systemet ØØH!? hvad?
>
> Måske har jeg misforstået noget. Jeg troede at man også kunne trække
> en image fil (komprimeret forstås) helt ud på f.eks. en cd skive, som
> sikkerhedsbackup?
> Min "plan" var så at sætte denne ind på den anden harddisk??

Nej du har ikke misforstået noget, det var bare mig der ikke lige
fangede den der med at trække ud.

Du skal nok ikke lave image direkte til en cd, der er et par her i
gruppen der har problemer med det, så lav PQI filen på harddisken først
og brænd bagefter, husk at sætte den til at dele ved 645 MB alt efter
CD, jeg ved ikke om de kan deles når PQI filen først er lavet.

Prøv at deaktivere virus i bios som Madsen snakker om.




--
Mvh Edmund


Madsen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 27-09-02 02:09

ps skrev:

> Den går automatisk i dos, når man starter den op. (advarer dog først)

Har du prøvet at lave bootdisketterne og boote fra dem i stedet?
Er virusbeskyttelse i BIOS slået fra? Hvilken version af DriveImage
bruger du?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

ps (28-09-2002)
Kommentar
Fra : ps


Dato : 28-09-02 16:55

> Har du prøvet at lave bootdisketterne og boote fra dem i stedet?
Nej, men det prøver jeg.

> Er virusbeskyttelse i BIOS slået fra?
Nej.

Hvilken version af DriveImage
> bruger du?
5.0

Sam



ps (30-09-2002)
Kommentar
Fra : ps


Dato : 30-09-02 13:26

Så har jeg vist prøvet alt, som gruppen har foreslået - uden held. Samme
besked hele tiden.
Så det må vel ligge i min pc et eller andet sted. Jeg er bange for at en
omformattering nærmer sig.
Men tak for hjælpen anyway.
Sam



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste