?id=8
Fra : Møllehuset

Dato : 23-02-01 02:17

Jeg er nybegynder i php/mySQL og har en testbase i bestående af 2 felter: 1
fortløbende id og en 1 beskrivelse. Jeg har 10 poster i basen.

Via php3 har jeg kontakt med basen (mysql_connect) og kan også få felterne
vist i browseren. (mysql_db_query) og så en SQL kommando

Men hvordan hvordan laver jeg et link fra en anden side til en bestemt post
i basen,
jeg ser tit flg:
domænenavn.dk/test/index.php?id=8 og når man trykker hopper man så til post
8 i deres base.

Hvordan gør man det, send gerne kode med da jeg som nævnt er nybegynder i
dette.

Venlig hilsen Martin

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-02-01 03:20

"Møllehuset" <moellehuset@post.tele.dk> writes:

> jeg ser tit flg:
> domænenavn.dk/test/index.php?id=8 og når man trykker hopper man så til post
> 8 i deres base.

Ved ovenstående bliver der sat en variabel der hedder id i dit
PHP-script, i dette tilfælde til 8

Du kan så i SQL-statement lave noget i retning af:
SELECT noget FROM tabel WHERE id=$id

.... og så udskrive ganske som du er vant til.

Så det er så simpelt som at benytte 'where' i sin SQL-statement.

Altså kunne et helt script se således ud:

<?
$connection = mysql_connect($mysqlhost, $dbusername, $dbpassword) or die ("Could not connect");
$sqlstatement = "SELECT noget FROM tabel WHERE id=$id";
$result = mysql_db_query($db, $sqlstatement, $connection)

while($row = mysql_fetch_array($result)) {
$noget = $row["noget"];
echo "$noget<br>\n";
}
?>

--
Jacob
Always remember that you are unique, just like everyone else.

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 23-02-01 20:28

"Møllehuset" <moellehuset@post.tele.dk> skrev

> [...]
> 8 i deres base.
>
> Hvordan gør man det, send gerne kode med da jeg som nævnt er nybegynder i

Du bruger det man kalder en GET kommando.

Når du laver linket så gør du sådan her:

I minfil.php bruger du denne forespørgsel (eller tilsvarende):

$sql = sprintf("SELECT * FROM minTabel WHERE (minTabel.id = '%d')",
$HTTP_GET_VARS["id"]);
$res = mysql_query( $sql );

(John =