Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad CD'er til opbevaring af digitale bill~
Fra : Kenneth Olsen

Dato : 22-09-02 21:03

Jeg har lige købt en scanner som kan klare dias, har nu et "lille"
projekt foran mig, skal havde scannet 3000 billeder ind - et projekt som
kommer til at tage meget lang tid, men hvad cd'er de bedste til
formålet, regner med at lave 2 eller 3 kopiere af hver, så skulle der
vel altid være en der virker, som man så kan lave nye kopiere af, hvis
de andre går til i tidens løb.

Men hvad er de bedste cd'er på market?

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-09-02 21:48

Kenneth Olsen wrote:

> Men hvad er de bedste cd'er på market?

Jeg anvender kun Kodak CDR-medier, tidligere bruge jeg den der hed Gold,
men den er udgået, så nu bruger jeg den der hedder Ultima.

Min ældste Kodak Gold er ca. 10 år gammel, og (7-9-13) jeg har endnu
ikke oplevet en eneste CD der ikke kunne læses.

Jeg gemmer alle mine billeder som ukomprimerede TIF-filer, og mit
fotoarkiv fylder p.t. noget over 400 CD'er. Og da DVD-drev kan læse
CD'er, så holder den standard i hvert fald de næste 5 år, og inden for
et par år kan man sikkert købe DVD-brændere til en fornuftig pris, og da
der kan ligge 10 x så mange data på en DVD, så vil en re-brænding af
alle mine billeder ikke være uoverkommelig opgave.

Men gode CDR-medier er ikke nok, du skal også købe en kvalitets brænder
som kører SCSI- eller FireWire, og et godt brænderprogram, der laver en
checksum på- og verificerer brændingen.

De billige brænderdrev til indbygning i PC'en, og no-name CDR-medier er
kun egnet til at lave kopier af musik-CD'er, CD afspillere er meget
tollerente overfor fejl på CD'en.

Jeg vil også lige påpege, at når man laver et fotoarkiv på CDR-medier,
så skal man være særdeles omhyggelig med opbevaringen og håndteringen af
CD'erne, de skal stå mørkt, tørt og ikke for varmt.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 22-09-02 22:00

Niels Ebbesen skrev:

> Jeg anvender kun Kodak CDR-medier, tidligere bruge jeg den der hed Gold,
> men den er udgået, så nu bruger jeg den der hedder Ultima.

Også det jeg umiddelbart var kommet frem til selv.

> Men gode CDR-medier er ikke nok, du skal også købe en kvalitets brænder
> som kører SCSI- eller FireWire, og et godt brænderprogram, der laver en
> checksum på- og verificerer brændingen.

Det mener jeg at Nero kan klare.

> De billige brænderdrev til indbygning i PC'en, og no-name CDR-medier er
> kun egnet til at lave kopier af musik-CD'er, CD afspillere er meget
> tollerente overfor fejl på CD'en.

Jeg har en ekstern Plextor 24 speed brænder, men er det en fordel at
brænde med nedsat hastighed?

> Jeg vil også lige påpege, at når man laver et fotoarkiv på CDR-medier,
> så skal man være særdeles omhyggelig med opbevaringen og håndteringen af
> CD'erne, de skal stå mørkt, tørt og ikke for varmt.

Skulle ikke være umuligt.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-09-02 22:32

Kenneth Olsen wrote:

> Jeg har en ekstern Plextor 24 speed brænder, men er det en fordel at
> brænde med nedsat hastighed?

Det handler ikke om hvad der står på kabinettet, men om hvad der står på
selve drevet, og der skal man gå efter SONY, TEAC og tilsvarende
mærkevare produkter.

Jeg kender ikke det brænderprogram du nævner.

Man ska ikke brænde ved hurtigere hastighedder end 4-speed, jo
langsommere man kører, jo mere rene og veldefinerede bliver de "aftryk"
som laseren laver i CDR-mediet.

Brænderen skal også være placeret så den står meget stabilt, den må ikke
bliver påvirket af rystelser eller vibrationer under selve brændingen.

Hvis du har flere spørgsmål specifikt omkring brænding, så bør du nok
stille dem i news:dk.edb.hardware.drev.cd+dvd - da emnet ikke handler om
fotografi, som er denne gruppes topic's.

Jeg kan ikke love at du vil få bedre eller mere kvalificerede svar i
news:dk.edb.hardware.drev.cd+dvd - og jeg følger ikke med derover, da
min egen interesse for emnet er 100% afgrænset af mine egne konkrete
behov for en proff., sikker og stabil arkivering af store datamængder.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 23-09-02 06:14

Mit bedste bud på CD-R og CD-RW medier er Verbatim jeg bruger dem selv
næsten

Hver dag på arbejdet som IT-Supporter/Net-Admin og har aldrig set en disk
som

jeg ikke har kunne læse fra selv om de var ca. 8-9 år gammel, og ikke var
opbevaret som

man bør opbevare dem.

Næsten alle store virsomheder bruger Verbatim-medier til backup af følsom
data.

Har til gengæld set mange fejl på TDK, BASF, Sony, Philips og Kodak Gold
,Kodak Silver, Fuji.

Ang.: Din Plextor cd-brænder er den nok noget af det bedste til hjemme brug.

SCSI-drev og FireWire Ext.drev er alt for dyre til hjemme brug, og har kun
noget med leve tiden på selve drevet at gøre, og at SCSI drevet aflaster
din CPUèn under brænding. Og yder kun lidt bedre end et IDE drev.

Så SCSI/FireWire-drev brænder ikke en CD-R disk beder eller med minder Fejl
end IDE Brænder gør det. Da alle brænder på samme måde (Constant Linear
Velocity ) i et langt spiral-spor.

Så hvis du skal lave en perfekt cd-rom med en IDE/SCSI brænder skal man have
så lidt programmer som muligt kørne så som antivirus pauseskærme osv.

Og et godt brænder program så som Nero, Golden Hawk-CDRWIN,

Lad være med at lave alt for mange mapper til alle dine billeder ( ikke over
600 mapper og ikke over 10000 filer med lange fil navne.)

Lav først en en CD image fil af det data som du vil brænde, gem den i en
mappe på din harddisk

Check at der ikke er støv eller lignende på undersiden af mediet før det
lægges i drevet.

Brænd med 2X eller 4X speed.

Skiv ikke på disken da det måske, kan skade den og heller ikke med diverse
CD-marker selv om

de er på vand basis, da datalaget ligget på label siden og ikke på læse
siden som mange folk

tor at det gør.

Bare en meget lille rise på laben siden kan ølægge hele disken.

Mens at en cd-rom godt kan tåle små riser på læse siden uden at miste data.

Karsten J Andersen

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 23-09-02 11:18

"Karsten Andersen" <***@***.**> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bare en meget lille rise på laben siden kan ølægge hele disken.
>
> Mens at en cd-rom godt kan tåle små riser på læse siden uden at miste

Hej Karsten
Jeg har gemt dit indlæg i min gemmemappe med gode ideer, men netop det
sidste forstår jeg ikke
man kan da sætte label på den side med printet tekst eller billeder. hvordan
kan det lade sig gøre hvis det er den side der læses fra ?
og hvorfor hedder den anden side læsesiden ? )
mvh en undrende Kirsten

Fra : Arne

Dato : 23-09-02 18:44

Og jeg har knald dårlige erfaringer med Verbatim

Eivind

Fra : Mikael

Dato : 23-09-02 11:31

> Det handler ikke om hvad der står på kabinettet, men om hvad der står på
> selve drevet, og der skal man gå efter SONY, TEAC og tilsvarende
> mærkevare produkter.

Jeg kan forstå, at man risikerer fejlbrændinger med en billig brænder (men
har de ikke alle efterhånden burn-proff eller lignende), men når først
skiven er brændt, kan jeg altså ikke se, at det skulle gøre nogen forskel,
om man har brugt en billig E-IDE brænder eller en dyr SCSI Plextor. Den
påstand må du godt uddybe lidt.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-09-02 11:55

Mikael wrote:

> Den påstand må du godt uddybe lidt.

Beklager men emnet er off-topic her i foto-gruppen, så du må selv
undersøge sagen, du kan finde informationerne på nettet.

Fra : Thomas Munk

Dato : 27-09-02 00:30

> Beklager men emnet er off-topic her i foto-gruppen, så du må selv
> undersøge sagen, du kan finde informationerne på nettet.

Hov, hov. Det er for nemt sluppet. Du startede selv (her i foto-gruppen).
Jeg vil også gerne have et link til lidt uddybning...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-09-02 09:08

http://www.google.com

Fra : John

Dato : 23-09-02 17:30

"Mikael" <nospam@nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> om man har brugt en billig E-IDE brænder eller en dyr SCSI Plextor. Den

Det skal du ikke bide videre mærke i. Internt i drevene sidder der det
samme, hvadenten det er SCSI eller IDE.
Men jeg har læst mange steder, at det er bedst at brænde ved lav hastighed,
og samtidigt sørge for at der er et minimum af programmer kørende på
Pc-eren. Disse forholdsregler, mener jeg dog kun gør sig gældende, eller er
vigtige, hvis det drejer sig om data uden mulighed for fejlretning.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Thomas Munk

Dato : 27-09-02 00:25

> [...]
> De billige brænderdrev til indbygning i PC'en, og no-name CDR-medier er
> kun egnet til at lave kopier af musik-CD'er, CD afspillere er meget

Dokumentation ønskes!

Mener du virkelig at hardware-interfacet til en CD-brænder skulle have nogen
betydning for de endelige 0'er og 1'er der havner på skiven? Jeg tror vi
skal holde os til kvaliteten af selve drevet og den rå skive, når vi taler
holdbarhed.

Du får det jo til at lyde som om en IDE-connection skulle være analog...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-09-02 07:20

"Kenneth Olsen" skrev
> Men hvad er de bedste cd'er på market?

Om 10 år kan dine cd'er alligevel kun aflæses
på Teknisk Museum, hvorimod dine dias stadig vil
kunne holdes op mod lyset...

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : KASO

Dato : 23-09-02 09:03

"Peter Schrøder" skrev d. 23-09-02 07:20 dette indlæg :

> "Kenneth Olsen" skrev
>
> Om 10 år kan dine cd'er alligevel kun aflæses
> på Teknisk Museum, hvorimod dine dias stadig vil
> [...]

Tjah - at teknikken udvikler sig er rigtigt - men til musikbrug købte
jeg min første CD-afspiller for 20 år siden - og der er kun kommet flere
anvendelser til siden. DVD, som ligner en afløser, er bagudkompatibelt
med CD.

Hvornår har du sidst set et diasshow - eller bare en fremviser i en
fotoforretning ? Dias er blevet et nicheprodukt til proff. fotografer -
men også her er det snart trængt af digitalteknikken - hvad enten man
kan lide det eller ej. Som med LP/CD vil der altid være diskussion om,
hvad der mon er bedst og mest "ægte", men udviklingen vil næppe lade sig
stoppe af den grund.

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Frølund

Dato : 23-09-02 09:36

æ hva æ det

Jeg skal f.eks. til diasshow på søndag med ham der Jacob Holdt der primært
tager billeder af de fattige sorte i USA.

Jeg tror nok at det er væsentligt nemmere/billigere for ham at slæbe et par
diasfremvisere med rundt, fremfor computer og projektor.

Til et sådant foredrag ville det efter min mening også virke noget sterilt
hvis det var en computer der styrede et slideshow, med indtalte kommentarer.

Fra : martin

Dato : 23-09-02 11:52

> Jeg skal f.eks. til diasshow på søndag med ham der Jacob Holdt der primært
> tager billeder af de fattige sorte i USA.

Det lyder da også som en professionel fotograf, der blev jo sagt at dias var
blevet til et nicheprodukt for de professionelle fotografer...

> Jeg tror nok at det er væsentligt nemmere/billigere for ham at slæbe et
par
> diasfremvisere med rundt, fremfor computer og projektor.

En bærbar computer m. fremviser er da ikke særlig besværlig at slæbe rundt
med, det vejer vel 5-6 kg. og så kan der ligge 10-tusindvis af billeder på
computeren.

> Til et sådant foredrag ville det efter min mening også virke noget sterilt
> hvis det var en computer der styrede et slideshow, med indtalte
kommentarer.

Hvem siger det skal være automatisk med indtalte kommentarer bare fordi der
bliver brugt en computer? Selv om det /kan/ lade sig gøre med en computer
betyder det jo ikke at det nødvendigvis /skal/ gøres sådan...

--
Martin Kaltoft

Fra : Lotte M

Dato : 24-09-02 21:36

"Claus Frølund" <cf@krog-iversen.dk> skrev :

> Jeg tror nok at det er væsentligt nemmere/billigere for ham at slæbe et par
> diasfremvisere med rundt, fremfor computer og projektor.

Er du vimmer! Det er noget af et udstyrsstykke, at stille op til
et prof. flerprojekters show. I nogle år lavede jeg selv diasshow.
De små kørte typisk på 4 projektorer, men vi lavede også 9 og 18
projektors shows og sågar et 24 projektors, hvor 24x80 billeder
blev afviklet på 3 minutter.

Da jeg så Jacobs show, først i 80'erne, blev det afviklet via en
båndoptager, i øvrigt samme teknik som jeg selv brugte.

Billedafviklingen blev programmeret på en computer, så billederne
blev vist helt præcist til speak og musik. Der blev lavet et kasettebånd
til sidst, hvor musik og speak var på spor 1+2 og synkroniserings-
tonerne på spor 4. Derefter kunne kunden afvikle showet med
en kasettebåndoptager, en styreboks og et passende antal
projektorer.

Ved fjerprojektor shows er billederne ofte splittet op på flere
fremvisere, det kræver en meget præcis opstilling. Selv en ganske
lille unøjagtighed, eller det mindste støvfnug, er /meget/ synlig.

> Til et sådant foredrag ville det efter min mening også virke noget sterilt
> hvis det var en computer der styrede et slideshow, med indtalte kommentarer.

Jeg tror du får en stor overraskelse. Et godt lavet diasshow - og
det er American Pictures, er en stor, næ betagende, totaloplevelse.
Jacobs show varede 4-5 timer, da jeg så det og det er den
billed-lydoplevelse, der har gjort størst indtryk på mig nogensinde.

Jeg vil tro Jacob efterhånden har forfinet teknikken, men en steril
oplevelse vil jeg garentere det ikke bliver.

God fornøjelse!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Per Christensen

Dato : 24-09-02 21:34

Brændt 300+ GB på Mr platinum gennem 4 år - alt OK..
- Derfor syntes jeg at det beviser at det ikke er skiverne , men brænderne
der er det primære spørgsmål..
- lad jer nu ikke forhekse...
MVH
Per L. Christensen
http:www.danica-reklamefoto.dk
PS. det. vil nok være smart at forny kopisættet hver 5 år.. - for alle
eventualiteters skyld...
-

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 26-09-02 21:22

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> wrote in message

> Men hvad er de bedste cd'er på market?

Huha, stort spørgsmål - alle har gode og dårlige erfaringer, og deler gerne
af dem.

Læs fx

http://www.cdrfaq.org/
http://www.cdrfaq.org/faq07.html#S7-5 (Det mest relevante afsnit)

hvor det er forsøgt at samle nogle erfaringer på en systematisk måde.

Jeg kan selv sige at jeg desværre har oplevet fejl på alle de typer medier
jeg har købt for 5-6 år siden da jeg begyndte at brænde CD'er, og de råd jeg
synes jeg kan give er begrænset til:

* Køb udelukkende 74 minutters medier, hvis det er meningen at indholdet
skal vare længst muligt
* Brænd kun ca. 75% af CD'en, de fejl jeg er stødt på har alle sammen lagt i
"slutningen" af CD'en.
* Brænd disc-at-once, så er sandsynligheden for at fejl rammer
"indholdsfortegnelsen" på mediet mindst, for så kommer den til at ligge
"først" på CD'en.

De er brændt på forskellige brændere, Plextor for det meste, både IDE og
ekstern/intern SCSI, der er ingen afgørbar forskel for mig, der er fejl fra
alle typerne.

mvh Steffen