Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Full/Half på Medion 9700
Fra : elvstroem

Dato : 22-09-02 12:50

har lige købt et af Aldi's Medion 9700 digicam's, det kan tilsyneladende
skifte billed-størrelse mellem "FULL" og "HALF" men jeg kan ikke finde
ud af hvordan???
Tilsyneladende skifter det spontant når man skifter billed-opløsning
(mellem 2278 og 1600)...
Man kan redde problemet ved at vælge fabriks-reset'en af
indstillingerne, men der må der være en anden måde.

http://www.kandu.dk/

Fra : up

Dato : 22-09-02 13:29

"elvstroem" skrev

> [...]
> (mellem 2278 og 1600)...
> Man kan redde problemet ved at vælge fabriks-reset'en af
> indstillingerne, men der må der være en anden måde.

Hej elvstroem. Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål helt. Har
selv kameraet, men ser ikke de "Full" og "Half" betegnelser du refererer
til. Du har nok misforstået noget tror jeg.

Kameraet har tre billedstørrelser som du selv bestemmer hvornår du vil
benytte. De hedder IKKE noget andet end opløsningernes størrelser. Du
stiller/vælger dem gennem kameraets menuer, og kan veksle mellem de tre
muligheder, nemlig: 2272x1704, 1600x1200 og den mindste 640x480. De skal
ikke skifte spontant, DU skal selv skifte mellem dem når/hvis du vil.

Når kortet er fyldt op med billeder og du ikke kan tage flere på det, står
der Full i det lille datadisplay øverst på kameraet. Det der sker er
muligvis at du får frigjort noget plads på kortet hvis du nedsætter
opløsningen, i så fald kan der forekomme noget i retning af det du skriver
vedr. full/half. Det er det eneste som giver mening for mig.

Held og lykke med apparatet. Må jeg anbefale dig at læse manualen, det kan
evt. opklare visse misforståelser

mvh up

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-09-02 14:45

On Sun, 22 Sep 2002 14:29:16 +0200, "up" <melbaFJERNDETTE@c.dk>
wrote:

>Held og lykke med apparatet. Må jeg anbefale dig at læse manualen, det kan
>evt. opklare visse misforståelser
>
>mvh up

Manualen ??? ha ha, det var dagens oscar, der står jo knap nok,
hvordan man pakker det ud.
Der er tre opløsninger som man selv skifter::
2272x1704 viser full i display over tælleren
1600x1200 viser half do do do
640x480 viser intet do do
hilsen Ebbe,
som heller ikke forstår en sk.....

Fra : up

Dato : 22-09-02 16:18

"Ebbe Hansen" skrev:

> [...]
> hvordan man pakker det ud.
> Der er tre opløsninger som man selv skifter::
> 2272x1704 viser full i display over tælleren

Hej Ebbe Hansen.

Hvis kortet er brugt op, står der "full" i displayet fordi der ikke er plads
til flere billeder i den høje opløsning, som jo fylder mest. Sætter du nu
opløsningen ned til den mellemste, har du pludselig plads til et eller flere
billeder, fordi de ikke kræver så meget plads på kortet, derfor vises der nu
"half" i displayet, hvilket jo er misvisende, da der ikke er halvdelen af
kortet til rådighed, men bare en brøkdel. Det samme med den laveste
opløsning. Men er man vant til computere, har man garanteret stødt på værre
"forklaringer". Der er kun et vist antal til rådighed, hvorimod fejl
er........utallige simpelt hen. Hvem har ikke fået at vide at man har gjort
"noget ulovligt" og at programmet derfor lukkes? bare et enkelt eksempel.

Ovenstående er et sammenkog at min forståelse af "problemet". Prøv det af,
hvis jeg har udtrykt mig klart nok, det kan være svært.

Og ja, manualet er ikke noget at råbe hurra for. Det tager sin tid at lære
apparatet at kende - i hvert fald for en amatør som undertegnede, der ikke
har haft kendskab til fotografering tidligere. Men selv er jeg nysgerrig og
eksperimenterende, min alder til trods. Synes det er sjovt at lære nyt. Du
skal bare ikke lige stå og have alt for travlt med at forevige verdens
vigtigste begivenheder.

Ting Tager Tid - og al begyndelse er svær, det er ikke dig som er dum
Håber det gav lidt mening?

mvh up

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-09-02 16:39

On Sun, 22 Sep 2002 17:18:28 +0200, "up" <melbaFJERNDETTE@c.dk>
wrote:

>"Ebbe Hansen" skrev:

klip

>Ting Tager Tid - og al begyndelse er svær, det er ikke dig som er dum
>Håber det gav lidt mening?
>
>mvh up

Tak, en god forklaring er altid velkommen
mvh Ebbe

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 22-09-02 19:20

Den 22/09-2002 klokken 14:29, skrev "up" <melbaFJERNDETTE@c.dk> i
<3d8db791$0$95091$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]

>muligheder, nemlig: 2272x1704, 1600x1200 og den mindste 640x480. De skal
>ikke skifte spontant, DU skal selv skifte mellem dem når/hvis du vil.

Klip fra den engelsksprogede online manual:

IMAGE SIZE
(For the Image size ,see page 63)
FULL (2272X1704)
HALF (1600X1200)
VGA (640X480)

QUALITY
(For the Image quality, see page 64)
FINE (Fine mode)
STD. (Standard mode)
ECON. (Economy mode)

Jeg er selv nybegynder med dette kamera. Det virker i starten lidt
forvirrende, at der foruden Image Size, også findes en indstilling for
Quality.
Sidstnævnte bestemmer kompressionen af billedet.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : max

Dato : 23-09-02 07:35

> [...]
> Quality.
> Sidstnævnte bestemmer kompressionen af billedet.

Hej Kjeld - Flot saxet, det er indstillinger du finder på "alle"
digicam, og svarer måske lidt til at vælge filmtype til analog
kameraer, så det må man altså sætte sig ind i..
Hvis du kan poste det link, der er måske andre ting af værdi
for andre ejere af kameraet - altså dem der aldrig læser en
trykt manual...
Jeg vil anbefale at man altid bruger Fine indstillingen, der er
et meget stort kvalitets tab ved de andre indstillinger....
mvh max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-09-02 19:27

On Mon, 23 Sep 2002 08:34:39 +0200, "max" <maxartz@hotmail.com>
wrote:

> [...]

klip

>Jeg vil anbefale at man altid bruger Fine indstillingen, der er
>et meget stort kvalitets tab ved de andre indstillinger....
>mvh max

Hvis man bruger FINE indstill. giver det så samme
billedkvalitet, om det er sammen med FULL, HALF, eller VGA
mvh Ebbe

Fra : max

Dato : 26-09-02 21:10

> Hvis man bruger FINE indstill. giver det så samme
> billedkvalitet, om det er sammen med FULL, HALF, eller VGA
> mvh Ebbe

Hej Ebbe,
Nej - ja det kan jeg jo sagtens sige... Men en af de små knaster
ved Medion kameraet er altså at de andre indstillinger komprimerer
for meget, efter min smag, med et kraftigt kvalitets tab til følge..
Så jeg har valgt at altid bruge FINE i forbindelse med enten FULL
eller HALF.. VGA er også lige i underkandten til mit formål.. Men
alligevel vil jeg sige at en fine/vga er at foretrække frem for en
normal/half.. På mit kamera står der ikke full,half,vga, men pixel
størrelser, det kommer ud på det samme.. Derudover kan du indstille
skarpheden, jeg vælger ingen skarphed, da jeg foertrækker at gøre
det på computeren, så kan jeg selv bestemme - og det kan jeg godt li'...
Jeg ved ikke om det er nogen hjælp, men ellers er det ikke så stor en
opgave at skyde en serie op vælge den indstilling der passer dig..
mvh max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-09-02 19:38

On Thu, 26 Sep 2002 22:09:51 +0200, "max" <maxartz@hotmail.com>
wrote:

klip

Max, tak for at tage dig tid til et omhyggeligt svar, jeg har
bestilt en bog, men -imens vi venter på jul-

mvh Ebbe

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 23-09-02 09:48

Den 23/09-2002 klokken 08:34, skrev "max" <maxartz@hotmail.com> i
<Kyyj9.17734$Qk5.871648@news010.worldonline.dk>:

> [...]
>Hvis du kan poste det link, der er måske andre ting af værdi for andre
>ejere af kameraet - altså dem der aldrig læser en trykt manual...

Link til SX410z User's Manual:
<http://www.skanhex.com.tw/spec/SX410z_E.pdf>

(SX410z er identisk med Medion 9700).
Det er en PDF fil, som fylder næsten 6 MB. Højreklik på linken, og vælg
'gem destination som..'.

>Jeg vil anbefale at man altid bruger Fine indstillingen, der er et meget
>stort kvalitets tab ved de andre indstillinger....

Ja, man kan altid reducere størrelsen i et billedbehandlingsprogram, men
husk først at arkivere originalen i sin fulde størrelse.

Med venlig hilsen,
Kjeld