ECS K7S5A ....skal ? skal ikke ?
Fra : John

Dato : 22-09-02 11:13

Jeg læser at der er mange problemer med subj. så derfor er jeg måske ved at
trække mig lidt tilbage, jeg har ellers været tæt på at købe en bundle med
omtalte bundkort til min søn som skal have ny PC, men nu er jeg i 7 sind da
der hele tiden er ringe omtale om dette board i denne gruppe + andre steder,
er der nogen der kan sige noget godt om det ? er der nogen som slet ikke har
haft problemer med det ?

John - PIII 450 & 550

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 22-09-02 11:51

"John" skrev:

> er der nogen der kan sige noget godt om det ? er der nogen som slet ikke
har
> haft problemer med det ?

Både jeg selv og flere i min omgangskreds har dette board, og mig bekendt
har de ikke meldt om problemer, ligesom mit eget board bare kører som det
skal. Herfra kan det kun anbefales.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Henrik

Dato : 22-09-02 11:51

"John" <@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
steder,
> er der nogen der kan sige noget godt om det ? er der nogen som slet ikke

Mit virker perfekt og min kammerat købte et samtidig som mig og hans virker
også uden problemer, mange af de problemer folk har her i NG'en skyldes nok
mere den berygtede Fejl 40
Jeg bruger det som server og det har kørt fejlfrit 24/7 i over et halv år
nu.

Mvh
Henrik

Fra : Thomas Bowers

Dato : 22-09-02 12:14

"John" <@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
steder,
> er der nogen der kan sige noget godt om det ? er der nogen som slet ikke

Du skal nok nærmere se det som et tegn på at mange har købt ECS-boardet. Det
fungere ganske udmærket hvis du vil have en super billig computer uden de
vildeste muligheder for optimering/overclocking (medmindre du bruger en
modificeret bios).

Hilsen Thomas

P.S Har selv købt boardet til adskillige af mine venner og det fungere
upåklageligt !

Fra : Snippermanden

Dato : 22-09-02 13:52

> [...]
steder,
> er der nogen der kan sige noget godt om det ? er der nogen som slet ikke

K7S5A er et ringe motherboard - især taget i betragtning af at et ASUS VIA
KT266A motherboard kun koster mindre end 100 kroner mere.

Der er mindst 3 veldokumenterede problemer:
1: en relativt stor andel fejl på CMOS hvor boardet mister BIOS settings
efter reboot
2: Fejl på PCI, f.eks. kan man ikke køre PCI grafik og PCI lyd samtidigt
(det giver en "knitrende" lyd).
3: Tidlige BIOS versioner korrumperede floppy disketter under windows 2000.
De fleste er derfor tvunget til en BIOS update hvis de vil køre windows
2000.

Har ikke hørt om egentlige stabilitetsproblemer med ECS K7S5A.

K7S5A er også det langsomste motherboard til AMD CPU'er på markedet lige nu.
Sammenlignet med de hurtigste chipsets på markedet lige nu vil du miste
15-25% systemhastighed! Hvis du sparer de 100 kroner på CPU'en og investerer
dem i motherboardet har du en langt bedre løsning.

Med mindre du kan gøre en VIRKELIG og jeg mener V I R K E L I G god handel,
så hold dig langt væk fra det motherboard. Det er fejlbehæftet og langsomt.

Og hvis kloge Henrik gider følge det første af mine links, så kan han måske
bagefter udtale sig om det skyldes "fejl 40" eller om han måske skulle have
checket en ekstra gang før han gav råd vedrørende en større investering.

jeg har linket til et par steder hvor du kan få yderlige oplysninger:

De alvorligste fejl på boardet er dokumenteret her - der er også beskrevet
hvordan du med en loddekolbe kan løse problemer
http://www.geocities.com/mrathlon2000/chipset.html

På dette forum har mange brugere postet deres erfaringer med boardet.
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=27

Fra : Henrik

Dato : 22-09-02 14:46

"Snippermanden" <lauge@abildgard.dk> wrote in message

bla bla bla

> [...]
have
> checket en ekstra gang før han gav råd vedrørende en større investering.

Det gider han ikke, men da John spurgte "er der nogen som slet ikke har haft
problemer med det ?", så svarer jeg jo naturligvis udfra de erfaringer jeg
har gjort mig med det omtalte bundkort

Jeg har læst mange af de indlæg der har været her i NG'en omkring dette
bundkort, og de fleste af de fejl folk oplever har ikke noget at gøre med
kvaliteten af bundkortet, men det er jo bare min mening.

Mvh
Henrik

Fra : Snippermanden

Dato : 23-09-02 17:01

> [...]
> bundkort, og de fleste af de fejl folk oplever har ikke noget at gøre med
> kvaliteten af bundkortet, men det er jo bare min mening.

Nu har jeg rent faktisk gjort mig ulejlighed med at undersøge lidt omkring
de issues, der har været omkring dette motherboard. Har også selv set stort
set alle problemerne "live". Ikke på samme pc, men flere forskellige. Har
også checket de bugfixes, der er angivet (inklusive den med loddekolben) og
de har rent faktisk fungeret.

Og jo, det har med kvaliteten af motherboardet at gøre - eller manglen på
samme. Ingen af de fejl jeg beskriver kan henvises til fejl 40 - det er
generelle fejl, som er ganske udbredte. Kender du andre motherboards, som
periodisk resetter BIOS? Prøv at lave en søgning på google under "K7S5A" og
"LOST BIOS"..... Prøv at lave en tilsvarende søgning med et tilfældigt Asus
eller Soltek motherboard.

Fra : Henrik

Dato : 23-09-02 18:00

> [...]
og
> "LOST BIOS"..... Prøv at lave en tilsvarende søgning med et tilfældigt

Er det problem ikke blot løst ved at opdatere Bios'en til den nyeste version
?

Mvh
Henrik

Fra : Snippermanden

Dato : 23-09-02 18:57

> og
> Asus
> >
> Er det problem ikke blot løst ved at opdatere Bios'en til den nyeste
version
> ?

Nej, ikke umiddelbart. Det har formentligt noget med spændingsforsyningen
til CMOS. Den eneste 100% løsning er at pålodde en ekstra modstand på
motherboardet. Andre mere usikre bugfixes inkluderer overclocking af FSB.

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 22-09-02 17:13

"Snippermanden" <lauge@abildgard.dk> wrote in message news:c1jj9.15046

> 1: en relativt stor andel fejl på CMOS hvor boardet mister BIOS settings
> efter reboot

Nå så det er DERFOR min systems dato pludselig er 1/6-1999 nogle gange når
jeg har rebootet computeren på reset knappen. Pisse irriterende!!!

Fra : AJC

Dato : 22-09-02 20:10

"Snippermanden" <lauge@abildgard.dk> wrote in message

> K7S5A er et ringe motherboard - især taget i betragtning af at et ASUS VIA
> KT266A motherboard kun koster mindre end 100 kroner mere.

Der er generelt mange problemer med Asus!

> Der er mindst 3 veldokumenterede problemer:
> 1: en relativt stor andel fejl på CMOS hvor boardet mister BIOS settings
> efter reboot

Du snakker vist om noget du ikke helt har forstand på!
Min praktiske erfaring med dette board (og jeg har testet mange hundrede af
dem) har ikke vist "en relativt stor andel fejl på CMOS hvor boardet mister
BIOS settings efter reboot".
Har du nogen praktisk erfaring med boardet?

> 2: Fejl på PCI, f.eks. kan man ikke køre PCI grafik og PCI lyd samtidigt
> (det giver en "knitrende" lyd).

Suk!
Hvem kører stadig med PCI grafikkort?

> 3: Tidlige BIOS versioner korrumperede floppy disketter under windows
2000.
> De fleste er derfor tvunget til en BIOS update hvis de vil køre windows
> 2000.

Nu strammer du den!
Dette er et meget gammelt problem som forlængst er blevet klaret!
Det er ikke aktuelt idag da bundkortet forhåbentligt nu bliver leveret med
en nyere bios!

> Har ikke hørt om egentlige stabilitetsproblemer med ECS K7S5A.

Nej, det kører generelt godt!

> [...]

have
> checket en ekstra gang før han gav råd vedrørende en større investering.

Det "råd" skulle du selv tage og følge!

Mvh
AJC.

Fra : Snippermanden

Dato : 23-09-02 17:17

VIA

> Der er generelt mange problemer med Asus!

Prøv med lidt dokumentation!

> [...]
mister
> BIOS settings efter reboot".
> Har du nogen praktisk erfaring med boardet?
Ja, det har jeg - har selv set alle problemerne. 3 ud af 5 har haft
problemet med periodisk tab af BIOS. Jeg kan også henvise til to post inden
for en uge på denne NG hvor problemet beskrives - et af dem er reply på
dette topic. Iøvrigt vil jeg foreslå dig at lave en søgning på google under
K7S5A og "lost bios" Resultatet taler for sig selv og dokumenterer en
generel udbredt fejl.

> Suk!
> Hvem kører stadig med PCI grafikkort?
Der findes en del Voodoo3 baserede PCI grafikkort - folk skal blot være klar
over at det ikke spiller. for mig og se er det også et tegn på en fejlagtig
implementeret PCI bus. Hvem ved hvilke andre problemer det kan medføre.

> [...]
> Dette er et meget gammelt problem som forlængst er blevet klaret!
> Det er ikke aktuelt idag da bundkortet forhåbentligt nu bliver leveret med

Det er langt fra sikkert. Har selv for 8 måneder siden købt et board med
gammel BIOS. Hvis jeg var "ikke teknisk" bruger ville jeg sikre mig at det
var i orden så jeg ikke selv skulle flashe BIOS.

> Nej, det kører generelt godt!
Ja når først pc'en er tændt - og især hvis man ikke slukker den igen så er
der generelt ikke ret mange problemer. Altså ud over den elendige
performance.

> handel,
> [...]

Hvis du har noget fornuftigt at invende er du velkommen. Som de øvrige er
dit eneste svar at et utroværdigt udsagn om at du har testet hundrede af
boards. Det harmonerer ganske enkelt ikke med de erfaringer som du ved
selvsyn kan finde på nettet.

Fra : AJC

Dato : 23-09-02 19:14

> [...]
> dit eneste svar at et utroværdigt udsagn om at du har testet hundrede af
> boards. Det harmonerer ganske enkelt ikke med de erfaringer som du ved

Jeg lyver ikke!
Jeg har testet hundredvis af K7S5A, ialt tusindvis af motherboards af bl.a
boards fra Abit, Asus, GigaByte de seneste 3-4 år!
Reparation på komponentnivaeu har jeg også praktiseret i stor stil. Især
udskiftning af Cache RAM (på de lidt ældre boards) og I/O kontroller kræver
loddefærdigheder!
Netop K7S5A boardet blev brugt i standardmaskiner, så hvis det du læser på
nettet er sandt, så ville jeg ikke have haft tid til at skrive dette indlæg!

Mvh
AJC.

Fra : Snippermanden

Dato : 24-09-02 19:10

"AJC" <none@notvalid.no> wrote in message
> [...]
> Netop K7S5A boardet blev brugt i standardmaskiner, så hvis det du læser på
> nettet er sandt, så ville jeg ikke have haft tid til at skrive dette

Jamen altså - jeg har jo selv set problemet på tre boards - og jeg har sku
ikke haft hundreder af boards mellem hænderne. Skulle det være et
tilfælde??? Du kan bare læse denne tråd - flere rapporterer nøjagtigt samme
problem. Efter reboot mistes alle informationer fra BIOS. Hvordan hulen tror
du det skulle kunne lade sig gøre ellers????

Der er sågar nogen, der har målt spændingsforsyningen til CMOS og fundet at
den afviger væsentligt fra specifikationen. En bugfix hvor der loddes en
ekstra modstand på boardet har vist sig at løse problemet. Det kan sku da
ikke bortforklares mand! Fejlen er under alle omstændigheder periodisk det
forklarer måske hvorfor det er vanskeligt at reklamere. Prøv at søge på
google under K7S5A og "lost bios" prøv at udføre den samme søgning med et
vilkårligt andet motherboard. Det hjælper ingen at benægte fakta.

Nu ve jeg ikke hvad du mener med at du ikke har set mange boards med det
problem. Betyder det at du har set nogle? Kunne det tænkes at du ikke har
fanget den fejl fordi den er periodisk med variende frekvens?

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 25-09-02 11:11

> "Snippermanden" skrev

> Jamen altså - jeg har jo selv set problemet på tre boards

Trist for dig, jeg har brugt dette board i 4 maskiner
og har aldrig oplevet nogle problemer.

/Flemming

Fra : Snippermanden

Dato : 26-09-02 07:04

"Flemming Jacobsen" <f.jacobsen@mail.dk> wrote in message

> Trist for dig, jeg har brugt dette board i 4 maskiner
> og har aldrig oplevet nogle problemer.
>
> /Flemming

Kan du ikke forstå det er et generelt udbredt problem? Jeg har prøvet alt :

Henvist til søgning på google under "k7S5A lost bios"
Henvist til OCWORKBENCH forum hvor du også kan finde det beskrevet
Henvist til en side hvor problemet er beskrevet i tekniske detaljer
inklusive en løsning som inkluderer en loddekolbe

Du vil bare ikke forstå vel? Du kunne da i det mindste undlade at trække
andre med ned i dyndet. Men nej, lad blot andre bruge deres surt opsparede
skillinger på at købe et forældet, langsomt motherboard, der med ganske stor
sandsynlighed vil vise sig fejlbehæftet. Thumbs up m8

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-02 20:17

"Snippermanden" <lauge@abildgard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
investerer
> dem i motherboardet har du en langt bedre løsning.

Hej

Jeg kan kun give dig ret i, at det er langsomt.
Har selv høstet mine erfaringer fra min onkels pc som har dette bundkort +
duron 1200 mhz

mvh elvis
--
elvis's email - elvis (a) beskedboks.dk
http://www.radiostorm.com - Online rock radio

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 23-09-02 16:10

> Jeg kan kun give dig ret i, at det er langsomt.
> Har selv høstet mine erfaringer fra min onkels pc som har dette bundkort +
> duron 1200 mhz

Hvilke andre bundkort testede du det op imod? Man kan ikke bare føle
om et bundkort er hurtigt eller ej. Der skal kontante målinger på bordet
med så ens konfiguratoner som muligt.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Snippermanden

Dato : 23-09-02 17:28

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message

> Hvilke andre bundkort testede du det op imod? Man kan ikke bare føle
> om et bundkort er hurtigt eller ej. Der skal kontante målinger på bordet
> [...]

Nu er der ingen seriøse hardware sites, der længere tester dette board. Men
THG har inkluderet det i en test for cirka et år siden hvor det blev testet
mod et VIA KT266A motherboard og en AMD Athlon 1333. Jeg kan kun love jer at
forskellen mellem dette oldgamle bundkort og de sidste nye af slagsen er
blevet større eftersom nye CPU'er er kommet til. Basalt set er flaskehalsen
memory I/O og jo hurtigere CPU, desto større krav til memory performance.

Check den ud her:
http://www.tomshardware.com/mainboard/01q3/010902/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-02 21:32

Jeppe Seidelin Dam <jeppedam@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:amnapc$qkp$1@dknews.tiscali.dk...

> Hvilke andre bundkort testede du det op imod? Man kan ikke bare føle
> om et bundkort er hurtigt eller ej. Der skal kontante målinger på bordet
> med så ens konfiguratoner som muligt.

Hej

Nu sidder jeg jo ikke og skriver mit indlæg for sjovt bare fordi jeg har
oplevet noget en enkelt gang.

Jeg sidder gentagne gange og laver pc'er og har med ECS K7S5A bundkortet set
det hidtil langsommeste bundkort i praksis.

Jeg kan sige at forældrenes P3-450 kører særdeles hurtigere, både i opstart
og inde i windows xp end duron med k7s5a gør. (samme hardware opsætning, dog
P3 med intel chipset)

Nu har jeg ikke i sinde at køre alle mulige tests på begge maskiner. Det er
ikke lige frametal og mips jeg går op i, det er den praktiske formåen i
selve windows.

Mit bedste bud ville måske være, at installere Windows 98 (SE) på ECS
bundkortet hvis John vil købe bundkortet.

Men ellers et billigt økonomisk bundkort, med netkort og lydkort indbygget.

mvh elvisdk

Fra : Snippermanden

Dato : 25-09-02 00:08

"elvis" <-> wrote in message
> [...]
> bundkortet hvis John vil købe bundkortet.
>
> Men ellers et billigt økonomisk bundkort, med netkort og lydkort

Jeg synes egentligt heller ikke det er billigt. Som nævnt kan man få et
KT266A board for 85 kroner ekstra.

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 23-09-02 11:57

Har bygget 4 pc'er med dette board,
alle køre perfekt (under win -9x -2000 & -XP)

Har ikke skullet bruge hjælpeværktøj (loddekolbe o.a..)
for at køre problemfrit & hurtigt. §

Så ehhh, efter min mening "skal"

Mvh
/Flemming

Fra : Henrik

Dato : 23-09-02 18:04

> [...]
steder,
> er der nogen der kan sige noget godt om det ? er der nogen som slet ikke

Er du blevet klogere nu

Mvh
Henrik

Fra : John

Dato : 26-09-02 22:08

"Henrik" <sahl@REMOVETHISsnaps.dk> skrev i en

> Er du blevet klogere nu

Ja det må man sige at jeg er blevet klogere, takket være alle jeres dejlige
indlæg ...TAK
Selv om forvirringen var stor med alle de forskellige indlæg, så er det nu
Snippermanden som vinder en hel del af min tillid efter hvad jeg selv nu har
oplevet :
Der skete det at jeg fandt en forhandler i Aalborg som forhandler ECS
boardet ( jeg nævner intet navn da jeg ikke vil skade forhandlerens ellers
udmærkede ry ) hvilket er et sted hvor man godt kan få lov til at se
værkstedet, der stod vi så og snakkede om de nye maskiner som lige var
samlet med ECS K7S5A + igang med installation af styresystem = 3 stk
maskiner, derved sneg spørgsmålet sig så ind fra min side : Er der problemer
og reklamationer på disse boards, hvortil han svarerede : Njaaeeee, det sker
ind imellem, men importøren bytter dem gladeligt, så det er ok for mig som
forhandler sagde han !
Jeg kiggede lidt videre og opdagede en kasse med udpakkede motherboards og
spurgte om ikke godt nok det var ECS kort af typen som vi snakkede om ? Jo
svarede han, de skal sendes retur !
Det skal lige siges at der nok var 12 -15 stk ECS kort i kassen, så jeg har
det sådan at med mit uheld så tør jeg slet ikke købe et sådant bundkort, jeg
har selv P2B kort fra ASUS så det bliver nok istedet ASUS til knægten

Tak til jer alle V.H John

Fra : C. Kampmann

Dato : 23-09-02 23:36

Jeg kan kun give "snippemanden" 100% medhold.
Jeg anskaffede omtalte, fattede ikke at alt hvad jeg foretog mig med
"musen" (klikkede på osv) gik LANGSOMT i forhold til a7v133.

1400TB + 256ram
Prøv med Duron 800 og du falder i søvn, og mindes 486DX tiden.

Jeg har oplevet ECS K7S6A der virker mere "normalt" i sine reaktioner,
og bedre end k7s5a.
Jeg pillede det ud og anskaffede mig A7V333, som har indfriet mine
forventninger.

De par hundrede kroner du giver mere kan du i første omgang spare på
rammen, og du vil slippe for en masse ærgelser.
C. Kampman

Fra : Bachelor®

Dato : 24-09-02 00:00

"C. Kampmann" <nospamcjko@image.dk> skrev i en meddelelse news:2b4vougobj0p75cq9r0ac681cdegguopd8@4ax.com...
> [...]
>
> 1400TB + 256ram
> Prøv med Duron 800 og du falder i søvn, og mindes 486DX tiden.

Vrøvl - du kan bare ikke finde ud af at sætte en PC op så det kører.
Det er ufattelig, jeg kan overhovedet ikke genkende noget af det
negative der er sagt om det bundkort ? OK den har måske en
stor fejlprocent, men så må man jo få byttet pladen.

Fra : Snippermanden

Dato : 24-09-02 19:03

"Bachelor®" <please@no.mail.dk> wrote in message

> [...]
> negative der er sagt om det bundkort ? OK den har måske en
> stor fejlprocent, men så må man jo få byttet pladen.

Ved ikke om det er så langsomt, som det beskrives ovenfor. Det må være nok
at det er væsentligt langsommere end andre alternativer, der ikke koster
væsentligt mere. Plus at man slipper for de eventuelle bugs, der kan
irritere.

Fra : John

Dato : 26-09-02 22:11

> [...]

Selv om forvirringen var stor med alle de forskellige indlæg, så er det nu
Snippermanden som vinder en hel del af min tillid efter hvad jeg selv
oplevede :
[...]
Jeg kiggede lidt videre og opdagede en stor kasse med motherboards og
spurgte om ikke godt nok det var ECS kort af typen som vi snakkede om ? Jo
svarede han, de skal sendes retur !
Det skal lige siges at der nok var 10-15 stk ECS kort i kassen, så jeg har