Array's
Fra : claus reimer

Dato : 23-02-01 08:15

Kan det lade sig gører at proppe forskellige class's ind i et array. ?
så'en så man har f.eks

object[1] = en JButton
object[2] = en JList

osv....

det skal bruges til nogle hjemme lavet class's som ikke indeholder nogle
componenter men kun variabler og funktioner.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 23-02-01 01:42

claus reimer wrote:

> Kan det lade sig gører at proppe forskellige class's ind i et array. ?
> så'en så man har f.eks
>
> object[1] = en JButton
> object[2] = en JList

JButton og JList er begge JComponent objekter (altså, nedarver fra
JComponent),
så du kan lave et JComponent array og gemme dem dér:

JComponent array = new JComponent[2];
array[0] = en JButton;
array[1] = en JList

Hvis du skal have dem ud igen som den rigtige type, skal du konvertere dem
til den rigtige type:

JButton b = (JButton)array[0];
JList l = (JList)array[1];

Dette er ikke helt holdbart, da du givetvis vil få problemer med at holde
styr på
de forskellige typer, der ligger på forskellige pladser. Her kan du så
checke med
instanceof først, før du konverterer.

Ulrik Magnusson

--
DEUTSCH: You two have some sick sex thing?
BARTON: Sex?! He's a MAN! We WRESTLED!

Fra : Thorkild Sørensen

Dato : 23-02-01 16:31

Du kunne evt. prøve at kigge på klassen Vector. Det er en form for avanceret
array (ikke helt korrekt, men alligevel), hvor du har mulighed for at proppe
forskellige element typer ned i.

Hilsen Thorkild

p.s der er jo selvfølgelig også muligheden for at bruge Collections

claus reimer skriver:

Fra : Esben Mose Hansen

Dato : 23-02-01 22:19

claus reimer wrote:

> [...]
>
> det skal bruges til nogle hjemme lavet class's som ikke indeholder nogle
> componenter men kun variabler og funktioner.

Jamen, det er jo det smukke ved java: Alt nedarver fra Class Object.

Object myArray[10];

myArray[0] = myFættersObjectAfKlasseMinFætter;
myArray[1] = new JButton("Jubii, hvor er det sjovt");
myArray[2] = "Davs!";
etc.

Men det er nok bedst at lade være medmindre du er pisket til det.... det
indbyder til kryb (bugs).

mvh. Esben

P.S: Jeg bliver pludseligt i tvivl om syntax'en, men det kan der vel
abstrakheres fra