Req: Road movies - område: "Empty Interior~
Fra : Homer

Dato : 22-09-02 08:16

En ret præcist afgrænset brainstorm-forespørgsel til gruppens kloge
hoveder;

Jeg står med nogle gode venner foran en lang biltur igennem USA's "Empty
Interior" (ørkenstaterne Utah, Arizona, Nevada, New Mexico:
http://odur.let.rug.nl/~usa/GEO/map11.htm) samt Californien.
Fascinationen, kan vi nok ikke løbe fra, stammer i vid udstrækning fra
diverse Hollywood-film, fortrinsvis road movies, hvor gamle cabriolet'er
kører gennem det endeløse støvede landskab i bagende sol ..... *suk*.

- Nå, ahem, til sagen. Som en lille forsmag på turen ønsker vi at se/gense
nogle af de bedste (og gerne mest romantiserende) eksponenter herfor. Det
behøver ikke nødvendigvis være Hollywood-produktioner, men jeg regner med
at de mest oplagte kandidater kommer herfra. Men kort sagt: den gode "Fear
and Loathing"-stil!

Hvilke film tænker I i gruppen først på, når jeg siger støvede, stort set
forladte ørkenlandeveje i Grand Canyon-området, gerne kombineret med
menneskelige odyséer af en eller anden art?

VH
Homer

Fra : T. Liljeberg

Dato : 22-09-02 08:50

On Sun, 22 Sep 2002 09:16:19 +0200, "Homer"
<f0d0r@sletdette.hotmail.com> wrote:

>Hvilke film tænker I i gruppen først på, når jeg siger støvede, stort set
>forladte ørkenlandeveje i Grand Canyon-området, gerne kombineret med
>menneskelige odyséer af en eller anden art?

Ja, så vil jeg svare på et lidt andet spørgsmål, som slet ikke blev
stillet. Med jeres "tema" er i næsten nødt til at lægge vejen forbi
den lille Californiske by Amboy. Lige ved den berømte Route 66. Midt i
Mojave ørkenen, 20 indbyggere (give or take) og med Roy's Cafe, en
lille diner, som vist efterhånden er set i mange film.

Jeg har selv kørt den omvej flere gange på vej tilbage fra Las Vegas
til kysten. Den del af Mojave ørkenen er virkelig ørken - meget
filmisk, også. Formentlig fordi det ikke er så frygtelig langt fra LA.
Meget lidt trafik, rig mulighed for at finde gode omveje (husk vand,
både til jer selv og bilen) og spændende scenerier. "Min" rute er syd
fra Las Vegas ad Highway 95 til Needles. Herfra har jeg så taget I-40
motorvejen, i stedet for den historisk Route 66, indtil ca. Essex hvor
man drejer mod syd. Følger man Route 66 kommer man også igennem Bagdad
(her er vist en film).

Jeg vil vædde på, at I genkender Roy's skilt ved vejen.

Tom

---
Puritanism: The haunting fear that someone,
somewhere, may be happy. - H.L. Mencken

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-09-02 12:34

"Homer" <f0d0r@sletdette.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilke film tænker I i gruppen først på, når jeg siger støvede, stort set
> forladte ørkenlandeveje i Grand Canyon-området, gerne kombineret med
> menneskelige odyséer af en eller anden art?

Thelma & Louise er det eneste, der hopper frem, når jeg gennemsøger de mere
afsides kroge af mine sølle hjernevindinger - og det er egentligt ikke en
film, jeg er særligt vild med.

Men hvis det bare må være gemene road movies, så er det jo rimeligt oplagt
at starte med Easy Rider. Den lagde støbeformen til hele genren.

MVH
Jens

Fra : Peter Holm

Dato : 24-09-02 06:36

> Men hvis det bare må være gemene road movies, så er det jo rimeligt oplagt
> at starte med Easy Rider. Den lagde støbeformen til hele genren.

Hvis vi nu starter med begyndelsen, så skal vi vel tilbage til Wizard of Oz
for at finde den første road-movie. Men Lynch's remake af Oz "Wild at Heart"
er jo også et godt bud.
Peter

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-09-02 10:40

"Peter Holm" <petersigerhej@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis vi nu starter med begyndelsen, så skal vi vel tilbage til Wizard of
Oz
> for at finde den første road-movie.

Ikke helt. Genrefilmens grundprincip er imitation, altså at en succesfuld
formel efterlignes og bliver til et instutionaliseret kompleks af
stereotyper, motiver og temaer. The Wizard of Oz var en tidstypisk
MGM-produktion fuld af optimisme og romantisk eskapisme, og det var disse
elementer, man kopierede, gerne i en musicalramme, ikke rejsen som det
gennemgående motiv.

Road movien opstår derfor først som genre i 1960'erne, fordi Bonnie and
Clydes provokation og dernæst Easy Riders enorme (og for filmselskaberne
overraskende) succes affødte en bølge af film om unge outsidere på en både
håndgribelig og metafysisk tur igennem staterne.

> Men Lynch's remake af Oz "Wild at Heart"
> er jo også et godt bud.

Wild at Heart er jeg til gengæld helt med på, selvom jeg nu ikke vil kalde
den for et direkte remake.

MVH
Jens

Fra : Jesper

Dato : 22-09-02 14:55

> [...]
> forladte ørkenlandeveje i Grand Canyon-området, gerne kombineret med
> menneskelige odyséer af en eller anden art?

Når du siger ørken og road movie så tænker jeg umiddelbart på:
U-turn
Last man standing
Break down

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-09-02 20:52

"Jesper" <ingen__spam_:_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når du siger ørken og road movie så tænker jeg umiddelbart på:
> U-turn

U-turn er ikke rigtigt en road movie. Hele filmen handler jo om
hovedpersonens forsøg på at slippe ud af den flække, han er strandet i.

MVH
Jens