Den naive DVD-køber!
Fra : Anders W. Grau-Chris~

Dato : 21-09-02 21:49

Hej gruppe!

Jeps, jeg er dum. Først i dag gik det op for mig at det jo så ikke er alle
film, mit fantastiske Widescreen-TV kan gøre brug af. Kun dem, der hedder
Anamorphic. Det er så det og det fik mig til at gå alle mine andre film
igennem, som jeg kun har set på mit gamle 4:3-TV. Der lagde jeg så mærke til
en sjov ting - at nogle covers direkte LYVER om billedformatet!

En helt igennem eminent film som "Dr. Strangelove" er på mit TV en
"fullscreen 4:3", men der prales af "Widescreen 1,85:1" på coveret.

Har andre lagt mærke til dette lettere vildledende fænomen?

mvh Anders W. Grau-Christensen

Fra : Tenzel Kim

Dato : 21-09-02 23:08

Anders W. Grau-Christensen wrote:

> En helt igennem eminent film som "Dr. Strangelove" er på mit TV en
> "fullscreen 4:3", men der prales af "Widescreen 1,85:1" på coveret.

Så vidt jeg husker blev Dr. Strangelove inspillet i 4:3 format så hvis
du havde fået en widescreen udgave skulle de have fjernet noget i toppen
og bunden af billedet.

Tenz.

Fra : Anders W. Grau-Chris~

Dato : 22-09-02 11:59

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg husker blev Dr. Strangelove inspillet i 4:3 format så hvis
> du havde fået en widescreen udgave skulle de have fjernet noget i toppen
> og bunden af billedet.
>
> Tenz.

Det er godt at høre - så er det den rigtige version jeg har. Men hvorfor i
al verden så skrive 1,85:1 på bagsiden?

mvh Anders W. Grau-Christensen

Fra : HKJ

Dato : 22-09-02 07:52

"Anders W. Grau-Christensen" <grau-christensenSLET@oncable.dk> wrote in
message news:3d8cdb4e$0$11012$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeps, jeg er dum. Først i dag gik det op for mig at det jo så ikke er alle
> film, mit fantastiske Widescreen-TV kan gøre brug af. Kun dem, der hedder
> Anamorphic.

Det er ikke rigtigt, hvis filmen er i 1.85:1 eller 2.35:1 så kan fjernsynet
zoome billedet, men opløsningen bliver ikke bedre, du får bare større
billede. Du risikerer også problemer med underteksterne, men nogle danske
udgivelser har faktisk to sæt undertekster, en for normalt TV og en for
widescreen TV.

Med anamorphic får du fuld opløsning på dit widescreen tv.

Fra : Anders W. Grau-Chris~

Dato : 22-09-02 11:58

Det er jeg klar over - men det er jo ikke tilfredsstillinde....

Fra : Morten DH

Dato : 22-09-02 18:43

"Anders W. Grau-Christensen" <grau-christensenSLET@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3d8cdb4e$0$11012$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
til
> en sjov ting - at nogle covers direkte LYVER om billedformatet!

Der er talrige eksempler på den slags fejl på coveret - det er tit
filmformatet den er gal med; men også lydformatet er opgivet forkert
indimellem, ligsom ekstra features der nævnes på coveret somme tider mangler
osv... Den er simpelthen gal med kvalitetskontrollen - som ekstra salt i
såret sker den slags faktisk også på THX-godkendte udgivelse... hmm...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-09-02 20:49

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> osv... Den er simpelthen gal med kvalitetskontrollen - som ekstra salt i
> såret sker den slags faktisk også på THX-godkendte udgivelse... hmm...

Jep. Sandrew-Metronomes danske udgave af Tilsammans angiver f.eks., at
filmen er 4:3 LB (letterbox) anamorphic 1.85:1! Jeg kan godt forstå, at
mange bliver forvirrede.

(Tilsammans er i øvrigt i 4:3 letterboxet til 1.85:1. 4:3 anamorphic
eksisterer ikke som mulighed)

MVH
Jens