MS Windows
briani 27239
BOOT med Windows XP-CD i DVD-drevet
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 21-09-02 19:31

Hej

Hvordan kan man indstille PCen til at boote fra DVD-drevet og får dermed
installationsprogrammet frem på skærmen helt automatisk?

Jeg har sat CDen i DVD-drevet og tændt for PCen og fået WinXP
installationsprogrammet frem (det kunne altså bootes fra DVD-drevet første
gang) men jeg afbrød installationen fordi jeg ville vente med at installere
til senere.

Næste gang jeg gjorde nøjagtig det samme og tændte op men der kom ikke nogen
installationsprogram fra WinXP-cd´en denne gang og jeg forstår ikke det
hvorfor den ikke kommer?
Det kunne altså pludselig ikke bootes fra DVD-drevet mere.

Jeg vil gerne have en forklaring på hvorfor det er sådan og hvordan jeg kan
få computeren/BIOS til at boote fra DVD-drevet igen som første gang??

Jeg vil dog bemærke at min BIOS ikke har "boot fra-indstillinger" udover
diskettedrevet og der står KUN de fire indstillinger hvor der står først
Floppy disk, harddisk, dvd-drev og så noget med device network.

Jeg har et ASUS-bundkort og BIOS er standard og hører til dette ASUS
bundkort.

Venlig hilsen Bart

Fra : Madsen

Dato : 21-09-02 20:13

Bart Bendtsen skrev:

> [...]
> udover diskettedrevet og der står KUN de fire indstillinger hvor
> der står først Floppy disk, harddisk, dvd-drev og så noget med

Mon ikke du kan bytte rundt på rækkefølgen af tingene inde i BIOS?
I min BIOS kan jeg f.eks. flytte dvd-drevet op i toppen af listen
med Page Up-tasten, så vidt jeg husker. Det står normalt ude i højre
side af billedet hvilke taster du kan bruge når du har markeret en
bestemt funktion inde i BIOS.

Madsen.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-09-02 23:40

> [...]
> med Page Up-tasten, så vidt jeg husker. Det står normalt ude i højre
> side af billedet hvilke taster du kan bruge når du har markeret en

Jo, det kan han helt sikkert.
Grunden til at den selv bootede på dvd drevet første gang, er at den i bios
er sat til at lede i en eller anden rækkefølge.
Mange gange er det
a - c - cdromdrev
Hvis du booter på en tom harddisk, finder den ikke noget styresystem på a og
c, hvorfor den fortsætter til dit cdrom drev og booter på dette.
Når først du har et system på harddisken, vil den boote fra harddisken, da
den er sat til i bios først at boote fra harddisk, hvis det er muligt. Når
det er muligt springes resten over.
Så derfor skal du gøre som Madsen siger.

Kurt