Links
Fra : Foxy Lady

Dato : 21-09-02 16:57

Hvordan får jeg lavet sådan at når man trykker på et link popper der et nyt
vindue op (i stedet for at det vises i det allerede eksisterende vindue)???
f.eks et link til en anden side??

Mvh
Foxy

Fra : Michael Boysen

Dato : 21-09-02 17:16

Foxy Lady skrev:
> [...]
et nyt
> vindue op (i stedet for at det vises i det allerede eksisterende

F.eks.:

Se "Min hjemmeside <A HREF="http://www.rokkerne.dk/"
target="_blank">Rokkerne</A>".

Altså er target=_blank" svaret på dit spørgsmål.

Venlig hilsen
Michael Boysen

Fra : Foxy Lady

Dato : 21-09-02 17:19

takker

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-09-02 20:59

Michael Boysen wrote:

> Altså er target=_blank" svaret på dit spørgsmål.

To ting, jeg lige vil nævne:

1. target-attributten (og frames generelt) findes ikke i XHTML 1.0
Strict og XHTML 1.1 (og heller ikke i kommende versioner - de vil blive
erstattet af noget, der hedder XFrames). Med andre ord skal man ikke
vænne sig alt for meget til at bruge target-attributten.

2. target='_blank' er dødirriterende. Problemet er, at designeren af
websitet forsøger at undgå, at brugeren forsvinder fra hans site, ved at
lade eksterne links åbne i et nyt vindue. Der er bare det ved det, at
brugeren nogle gange gerne *vil* forsvinde fra sitet. Hvis man surfer
rundt fra side til side er det dødirriterende, at der hele tiden åbnes
nye vinduer, og at man bag sig efterlader et kølvand af rest-vinduer med
sider, som man alligevel var færdig med at læse.
Hvis designeren af websitet derimod undlader at bruge target='_blank',
så har brugeren frit valg: Han kan lave et almindeligt klik og på den
måde gå væk fra den nuværende side, eller han kan vælge at åbne linket i
et nyt browservindue (det kan i Mozilla, Netscape 6+ og næsten alle
Unix-browsere gøres ved at midterklikke på linket. I Internet Explorer
skal man højreklikke på linket og vælge "Vis i nyt vindue").

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-09-02 21:11

On Sat, 21 Sep 2002 21:58:52 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

>2. target='_blank' er dødirriterende.

Hørt!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Casper Thomsen

Dato : 22-09-02 13:54

> [...]
> erstattet af noget, der hedder XFrames). Med andre ord skal man ikke
> vænne sig alt for meget til at bruge target-attributten.

Ja, men effekten kan opnås på denne måde i XHTML 1.x:
onclick="window.open(this.href);return false;">XHTML 1.1</a>

Så man skal bare vænne sig til at kalde det noget andet

> 2. target='_blank' er dødirriterende. [SNIP]

Enig...

Mvh
Casper

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-09-02 06:46

Casper Thomsen wrote:

> Ja, men effekten kan opnås på denne måde i XHTML 1.x:
> onclick="window.open(this.href);return false;">XHTML 1.1</a>
>
> Så man skal bare vænne sig til at kalde det noget andet

For det første ville det være dumt at vænne sig til at bruge den slags
pjat :) For det andet gør den ikke nødvendigvis det samme. Metoden
window.open() opfører sig forskelligt fra browser til browser, når man
ikke angiver hvilke værktøjsbjælker, der skal med i det nye vindue. Det
betyder, at nogle, når de trykker på ovenstående link, vil få et lille
vindue uden værktøjsbjælker, mens andre vil få et stort vindue med måske
endda flere værktøjslinjer end de normalt bruger. Med target='_blank'
derimod er man rimelig sikker på, at det nye browservindue har samme
antal værktøjsbjælker (og normalt også samme størrelse) som det første
vindue.

Fra : Casper Thomsen

Dato : 23-09-02 17:31

> [...]
> derimod er man rimelig sikker på, at det nye browservindue har samme
> antal værktøjsbjælker (og normalt også samme størrelse) som det første

Det afhænger da fuldstændigt om man vil skrive hjemmesider der kan
validere!!! Det er da værre at skrive ikke standard kode, hvis du spørger
mig!

Jeg gav et lille eksempel, jeg forhindrer dig ikke i at definere hvilke
værktøjslinjer du ønsker der skal åbnes sammen med!!

Mvh
Casper

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-09-02 08:53

Casper Thomsen wrote:

> Det afhænger da fuldstændigt om man vil skrive hjemmesider der kan
> validere!!!

Det gør jeg *altid*. Du misforstår mig, hvis du tror, mit argument er,
at man skal bruge target='_blank', fordi den tilsvarende
JavaScript-løsning ikke er så god. Mit argument er, at man helt skal
droppe ideen om at åbne links i nye vinduer. På den måde har brugeren
nemlig selv friheden til at bestemme, om han/hun vil fortsætte i det
nuværende vindue eller i et nyt.

Fra : Casper Thomsen

Dato : 24-09-02 16:20

> [...]
> droppe ideen om at åbne links i nye vinduer. På den måde har brugeren
> nemlig selv friheden til at bestemme, om han/hun vil fortsætte i det

Ok, så er vi enige... Men jeg tænkte blot at jeg ville bidrage med løsningen
til det der blev spurgt om! Således at det blev til gyldig ifølge W3C

/Casper

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-09-02 17:28

Casper Thomsen wrote:

> jeg tænkte blot at jeg ville bidrage med løsningen
> til det der blev spurgt om! Således at det blev til gyldig ifølge W3C

God rådgivning er at besvare brugerens spørgsmål. Bedre rådgivning er at
foreslå bedre alternativer, hvis brugeren ønsker noget, man synes er en
dårlig ide :)

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-09-02 18:16

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> skrev den Tue, 24 Sep
2002 09:53:29 +0200 i dk.edb.internet.webdesign.html:

>Mit argument er, at man helt skal
>droppe ideen om at åbne links i nye vinduer. På den måde har brugeren
>nemlig selv friheden til at bestemme, om han/hun vil fortsætte i det
>nuværende vindue eller i et nyt.

Principielt er jeg enig med dig, men virkeligheden er en anden...

Jeg er webmaster for et website, som - i lighed med mange andre -
indeholder en lang række links, i det konkrete tilfælde bl.a. til
medlemmernes egne websites.

http://www.pressefotografforbundet.dk/pressefotografer/freelancere.php

Jeg er personligt modstander af at lukke links op i nye vinduer,
hvorfor jeg naturligvis i starten havde udladt en target-attribut på
link-siderne.

Men hurtigt fik jeg mail fra medlemmer, der gerne så at links blev
åbnet i et nyt vindue, da de ville lukke links op ét efter ét, se på
den valgte side og derefter returnere til listen for at fortsætte med
næste link.

Jeg skrev tilbage, at de jo blot kunne shift-klikke på linket og at
der jo altid var muligheden for at bruge tilbage-knappen i browseren,
hvis man ville tilbage til sitet. Svaret var naturligvis, at man ikke
kendte til shift-klik-funktionen (eller muligheden for højreklik ->
åbn i nyt vindue), og at man iøvrigt fandt det for besværligt.

Jeg valgte derfor at lave et kompromis, hvor jeg lavede et lille
afkrydningsfelt på sitet, hvor brugeren kunne vælge om links skulle
åbnes i et nyt vindue ej. Værdien af afkrydningsfeltet blev gemt i en
cookie, så brugeren altid fik sit ønske opfyldt. Standardværdien var
sat til, at links IKKE skulle åbnes i et nyt vindue -
afkrydsningsfeltet var altså ikke afkrydset på forhånd.

Jeg fører statistik over, hvilke links på listen, der bliver klikket
på. På et tidspunkt undrede jeg mig over, at et bestemt link havde
uforholdsmæssigt mange klik. Antallet var signifikant højere end de
berømte medlemmer af foreningen, som traditionelt får flere klik end
andre.

Det gik op for mig, at dette link var det øverste på siden, og da det
alfabetmæssigt var placeret forkert (dobbelt-a var placeret i toppen
frem for i bunden sammen med å), så ændrede jeg lidt i scriptet, så
sorteringen blev korrekt (efter danske forhold). Og langsomt kravlede
det nye øverst-placerede link op ad populalitetsstigen.

For mig var det tydeligt, at folk løber sur i navigeringen på Nettet,
og at de simpelthen taber tråden tilbage til link-listen. Jeg har nu
ændret standardværdien i afkrydningsfeltet til i stedet at være 'Åbn
links i nyt vindue' for at se om brugeren ændrer adfærd.

Mit indtryk af 'mine' brugere er, at de i modsætning til os nørder,
ikke kender de mere avancerede funktioner i browseren. Det er et
indtryk, jeg har fået bekræftet på talrige kurser i HTML og webdesign,
hvor spørgsmålet 'Hvordan åbner jeg et link i et nyt vindue' er en
klassiker.

Det er også mit klare indtryk fra 'mit' site, at den typiske bruger
'surfer' listen igennem af links mere eller mindre tilfældigt - de har
tilsyneladende et ønske om at se flere links på samme side, måske
allesammen, siden mange bare starter i toppen.

Det er min opgave som webmaster at servicere folk og forsøge at lave
en løsning, der harmonerer med den typiske brugers adfærdsmønster.
Principielt kan jeg være ligeglad med om en besøgende bare klikker på
det øverste link og så forsvinder fra sitet, men medlemmerne selv har
en åbenlys interesse i, at medlemmer, der starter med A ikke
forfordeles (det drejer sig trods alt om medlemmerne eget site!).

Og som nævnt er det mit indtryk, at den typiske bruger rent faktisk
gerne ville besøge mere end et link og derfor gerne på en nem måde
ville kunne returnere til listen.
--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-09-02 19:28

On Tue, 24 Sep 2002 19:15:42 +0200, Jens Tønnesen
<nospam2002-01@pressefoto.dk> wrote:

> [...]
>sorteringen blev korrekt (efter danske forhold). Og langsomt kravlede
>det nye øverst-placerede link op ad populalitetsstigen.

Det minder mig om et eksperiment, jeg i sin tid foretog mig i Image
Scandinavia-tiden, hvor man kunne vælge mellem en række forskellige
domænenavne som ens e-mail-adresse (fx knus.dk, gadefejer.dk,
traceroute.dk, nospam.dk, m.fl.).

Efter et stykke tid flyttede vi "kulturel.dk" op i toppen af
valglisten som default, og allerede efter et par måneder var det
domæne rykket op fra nær sidstepladsen til nær førstepladsen på listen
over hvilke domænenavne, folk valgte.

I mange tilfælde træffer folk desværre ganske enkelt ikke noget valg.
Konflikten går så imod hvordan, man tilgodeser folk, uden hverken at
være nedladende (som det fx er tilfældet med "Klik _her_ for at...")
og uden at sænke funktionaliteten for erfarne brugere.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-09-02 20:00

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev den Tue, 24 Sep 2002 20:28:29
> [...]

>valglisten som default, og allerede efter et par måneder var det
>domæne rykket op fra nær sidstepladsen til nær førstepladsen på listen

Med andre ord skulle I blot have sorteret listen over muligheder efter
popularitet, med det mindst populære først. I teorien skulle
domænenavnene over tid blive valgt lige mange gange.

>Konflikten går så imod hvordan, man tilgodeser folk, uden hverken at
>være nedladende (som det fx er tilfældet med "Klik _her_ for at...")
>og uden at sænke funktionaliteten for erfarne brugere.

Ja, det er en svær balancegang. Det er også problemet med software:
'Brugervenlighed' handler ofte om at gøre det så nemt for de brugere,
der ikke gider eller evner at sætte sig ind i programmet, og ofte sker
det på bekostning af os andre.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Leonard

Dato : 24-09-02 21:23

Jens Tønnesen <nospam2002-01@pressefoto.dk> skrev:

>Med andre ord skulle I blot have sorteret listen over muligheder efter
>popularitet, med det mindst populære først. I teorien skulle
>domænenavnene over tid blive valgt lige mange gange.

Hvilket jo netop er det modsatte af hvad der ofte ses på forskellige
sider. Fx eb.dk har en liste med de mest læste artikler, jubii top-10
for forskellige kategorier osv. Alle disse top-lister er jo i sig selv
gode nok, men virker selvforstærkende ved at det jo er nemmest at
vælge en af dem fremfor at kigge videre.

En interessant tanke er at vende det hele på hovedet ...
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-09-02 22:01

dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk (Leonard) skrev den Tue, 24
Sep 2002 20:22:36 GMT i dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>gode nok, men virker selvforstærkende ved at det jo er nemmest at
>vælge en af dem fremfor at kigge videre.

En overgang var det sådan, at artiklen med de 20 mest læste artikler
på berlingske.dk var blandt de 20 mest læste artikler på
berlingske.dk.

Jeg mener, at de har pillet den ud af statistikken siden hen.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-09-02 22:04

Jens Tønnesen wrote:

> [...]
>
> Jeg valgte derfor at lave et kompromis, hvor jeg lavede et lille
> afkrydningsfelt på sitet, hvor brugeren kunne vælge om links skulle

Jeg har som et princip, at man skal forsøge at tage fat om problemets
rod (hvilket her er, at brugerne ikke ved, hvordan man åbner et link i
et nyt browservindue). At tage fat om problemets rod ville i det her
tilfælde simpelthen være, at man lærer brugerne, hvordan de åbner et
link i et nyt vindue. Indrømmet, det er lidt sværere i Explorer
(højreklik og vælg et menupunkt) end i Mozilla, Konqueror mv.
(midterklik), men hvis man laver et lille skærmbillede og en god
forklaring, så skulle brugerne nok kunne finde ud af det. Og udover, at
det faktisk er en hurtigere løsning end cookie-løsningen, så har den
også den fordel, at brugerne bagefter har en viden, som de også kan
bruge på alle andre sites.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-09-02 22:46

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> skrev den Tue, 24 Sep
2002 23:03:52 +0200 i dk.edb.internet.webdesign.html:

>At tage fat om problemets rod ville i det her
>tilfælde simpelthen være, at man lærer brugerne, hvordan de åbner et
>link i et nyt vindue.

Bortset fra, at du i browseren kun kan åbne links et _nyt_ vindue, som
du bagefter kan lukke igen. Mit system har den fordel, at alle ny
links åbnes i det _samme_ vindue - du har altså kun to vinduer åbne på
skærmen ad gangen

>Indrømmet, det er lidt sværere i Explorer
>(højreklik og vælg et menupunkt)

Nej, det er nemt nok i Explorer - du skal blot holde shift nede, når
du klikker.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-09-02 09:05

Jens Tønnesen wrote:

> Nej, det er nemt nok i Explorer - du skal blot holde shift nede, når
> du klikker.

Nå, det var jeg ikke klar over. Jeg forsøgte lige, om man kunne gøre det
samme i Mozilla - men dér bevirker det, at man får en "Gem
som"-dialogboks op, sådan at man kan gemme den side, linket fører til.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-09-02 09:11

On Wed, 25 Sep 2002 10:05:22 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

>Jeg forsøgte lige, om man kunne gøre det
>samme i Mozilla - men dér bevirker det, at man får en "Gem
>som"-dialogboks op, sådan at man kan gemme den side, linket fører til.

Ctrl- eller meta-klik i Mozilla. Så åbner den i nyt vindue (eller ny
tab, hvis man har sat den til det).

--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-09-02 11:27

Peter Brodersen wrote:

> Ctrl- eller meta-klik i Mozilla. Så åbner den i nyt vindue (eller ny
> tab, hvis man har sat den til det).

Midterklik virker også (i hvert fald i Linux-udgaven).

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-09-02 01:39

On Tue, 24 Sep 2002 23:03:52 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

>At tage fat om problemets rod ville i det her
>tilfælde simpelthen være, at man lærer brugerne, hvordan de åbner et
>link i et nyt vindue.

<kæphest>
Problemet er blot at vi risikerer at ende på det niveau, hvor alle
links absolut skal hedde noget med "Klik her...", fordi man pludselig
har sat sig i en situation, hvor man ønsker at opdrage og oplære alle
besøgende om hvordan, man bevæger en mus, og om hvad links er.
</kæphest>

Det ene behøver ikke altid at udelukke det andet, men ingen af
yderpunkterne er helt tilfredsstillende.

--
- Peter Brodersen