Solformørkelse 31. maj 2003
Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-09-02 15:35

Her er en beskrivelse af hvordan næste forårs solformørkelse vil tage
sig ud fra Danmark:

Formørkelsen sker lørdag den 31. maj. Allerede ved solopgang vil en
del af solskiven være formørket. Omkring klokken 05.35 (efter dansk
sommertid) vil formørkelsen være på sit maksimum, nemlig cirka 90 %
(afhænger jo lidt af hvor i landet man befinder sig). Herefter vil
formørkelsen langsomt aftage.

Morgenlyset vil være meget særpræget dér omkring klokken halv seks.
Lyset kommer fra en lavtstående, seglformet lyskilde.

Man bør befinde sig et sted med frit udsyn mod øst og medbringe særlige
solfilter-briller. Overskyethed eller blot mange skyer på østhimlen kan
ødelægge meget af dette naturshow.

Kilde: Tidspunkter mv. har jeg udledt fra:

http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/SEplot/SEplot2001/SE2003May31A.gif
http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/SEpath/SEplotkey.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-09-02 15:54

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Man bør befinde sig et sted med frit udsyn mod øst og medbringe særlige
> solfilter-briller. Overskyethed eller blot mange skyer på østhimlen kan
> ødelægge meget af dette naturshow.

Med min mangeårige erfaring som iagttager af forskellige himmelfænomener,
vil jeg vove den forudsigelse, at vejret er overskyet, blæsende med regn
og i øvrigt p*ssekoldt lørdag d. 31. maj år 2003 kl. lort om morgenen

-Claus

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 21-09-02 16:09

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

>Med min mangeårige erfaring som iagttager af forskellige himmelfænomener,
>vil jeg vove den forudsigelse, at vejret er overskyet, blæsende med regn
>og i øvrigt p*ssekoldt lørdag d. 31. maj år 2003 kl. lort om morgenen

Hej Claus,

Er du ikke selv en solformørkelse nu

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-09-02 16:11

Ove Kjeldgaard wrote:

> Er du ikke selv en solformørkelse nu

Det hedder "realist" ("lyseslukker" om du vil

-Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-09-02 18:55

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> Morgenlyset vil være meget særpræget dér omkring klokken halv
> seks. Lyset kommer fra en lavtstående, seglformet lyskilde.

At lyskilden er seglformet vil man dog ikke kunne se uden at bære
beskyttelsesbriller.

Sidste sommer overværede jeg en total (ikke ringformet, som den sol-
formørkelse du nævner) solformørkelse i Zambia. Sammen med nogle
venner kørte vi godt 400 km syd for hvor vi boede, for at overvære
den totale formørkelse (hvilket var en oplevelse) - hjemme i Ndola
blev solen nemlig kun formørket ca. 96%.

På vej hjem fra solformørkelsen var det forbavsende at opleve at
solen, set med det blotte øje, ret hurtigt kom til at se hel ud,
selv om månen stadig skyggede for størstedelen af solskiven. Og
de af vore venner som blev i Ndola, fortalte at man slet ikke
havde kunnet se at solen blev formørket dér - vejret blev en smule
køligere, og solen syntes ikke at skinne helt så skarpt, men med
det blotte øje kunne de ikke se nogen formørkelse overhovedet.

Det opleves sikkert helt anderledes herhjemme, da sollyset er
væsentligt svagere her end i Zambia, men mon alligevel ikke man
skal have beskyttelsesbriller på for at kunne se at der er tale
om en solformørkelse?

Man kan opleve en total solformørkelse allerede om ganske få
måneder, nemlig den 4. december - bl.a. fra det sydlige Afrika
og Australien:

<http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/TSE2002/TSE2002.html>

Så vidt jeg kan bedømme, passerer totaliteten bekvemt nok grænse-
stationen Beitbridge (på grænsen mellem Zimbabwe og Sydafrika).
Det sker ca. kl. 08:19 om morgenen (lokal tid), og formørkelsen
varer omtrent 1 minut og 23 sekunder (hvilket ikke er meget - den
solformørkelse jeg oplevede i Chisamba i fjor varede 3m 37s).

Er der nogen herfra der planlægger at se denne solførkelse?

// Klaus