aborrer
Fra : Arne Jensen

Dato : 22-02-01 22:21

Jeg har hørt så meget om aborrefiskeriet i de sjællandske åer, og vil gerne
prøve det engang, hvornår er det sæson, og hvor kan man få lov til at fiske.

Arne Jensen

Fra : Benny Fly

Dato : 24-02-01 00:51

Hej Arne

Jeg har i uge 7 været ved Store Vejleå i Ishøj havn, og fået et par store
aborrer. Aborrene i åen er ofte over kiloet og der er en god bestand. Jeg
har fanget på regnorm og kogt reje, men det bedste skulle være levende
rejer, fisket lige over bunden på flåd. Åen har også en bestand af havørred.

Det er gydetid og højsæson nu, og fiskeriet kan være særdeles godt. Men der
er fredningstid til 31/3 på ørred og 30/4 på aborre. Så hvis det er
grydefisk du søger, er det nok ikke lige stedet. Senere på året kan det være
godt at fiske i havnen (husk åens fredningsbælte).

Fiskestrækket går fra Køgevejen til udløbet i Ishøj havn, men de fleste
fisker på stykket ud mod havnen. Åen administreres af Ishøj sportsfiskerklub
og Vallensbæk lystfiskerforening. Dagkort koster 50 kr og kan købes flere
steder, bl.a. hos SportDres på Frederikssundsvej 50 i København.

Ellers er Tryggevælle å ved Køge nok den mest berømte aborreå på Sjælland,
men den må du have andre til at fortælle om.

knæk og bræk
Benny