lidt matematik hjælp
Fra : Vicit

Dato : 21-09-02 12:48

Hejsa
Jeg har fået flg. opgave at regne ud, men jeg behøver lidt
hjælp. please.

1/R=1R1+1R2

isolere R.
jeg har prøvet i 2 dage nu at regne på den, men jeg kan ikke løse den.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-09-02 12:52

"Vicit" <vicit@adslhome.dk> writes:

> 1/R=1R1+1R2

Hvad betyder 1R1 og 1R2?

/L

Fra : Pongo

Dato : 21-09-02 12:58

Vicit wrote:
> [...]
>
> 1/R=1R1+1R2
>
> isolere R.
> jeg har prøvet i 2 dage nu at regne på den, men jeg kan ikke løse den.

Måske forstår jeg ikke opgaven, men umiddelbart ville jeg jo sige:
1/(1R1+1R2) = R
Der skal selvfølgelig tages forbehold for nul osv.
Jeg ved dog ikke helt hvad der menes med 1R1 og 1R2. Jeg gættede på det
var selvstændige variabler.

/Pongo

Fra : Vicit

Dato : 21-09-02 13:05

Jeg er selv kommet frem til :
1/(1R1+1R2) = R
men jeg er stadig i tvivl, men tak for en hurtig hjælp
Vicit

Fra : Erik Daugaard

Dato : 21-09-02 13:49

Hvis der menes 1/R = 1 gange R1 + 1 gange R2
så har du jo 3 ubekendte: R, R1 og R2,
og så kan man ikke få mere ud af det end du allerede er kommet frem til,
nemlig:
R= 1/(R1 + R2)

Erik D

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-09-02 15:05

Vicit wrote:

> Hejsa
> Jeg har fået flg. opgave at regne ud, men jeg behøver lidt
> hjælp. please.
>
> 1/R=1R1+1R2
>
> isolere R.

Det du mener, er helt sikkert 1/R = 1/R1 + 1/R2 .
Det er den formel der beskriver erstatningsresistansen R for en
parallelkobling af to resistanser på R1 og R2. Den slags ser man på
på første år i gymnasiet og lignende steder.

Løsningen er R = 1/(1/R1 + 1/R2) .

En anden måde at skrive det på kan være nyttig hvis man bruger en
regnemaskine a la TI83: R = ( R1¯¹ + R2¯¹ )¯¹

Man kan også sætte de to stambrøker 1/R1 og 1/R2 på fælles brøkstreg;
så får man endnu en måde at skrive formlen på: R = R1·R2/(R1 + R2)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren

Dato : 21-09-02 15:35

"Vicit" <vicit@adslhome.dk> wrote in

> [...]
>
> 1/R=1R1+1R2
>
> isolere R.
> jeg har prøvet i 2 dage nu at regne på den, men jeg kan ikke løse den.

Det lyder som en halvsøvnig opskrivning af formlen for parallelkoblede
modstande.

Jeg vil tro der skulle have stået:
1/R = 1/R1 + 1/R2

I hvilket tilfælde det kan skrives besværligt på formen:
R = 1/(1/R1 + 1/R2)

Eller som det maksimalt forkortede udtryk:
R = (R1 * R2) / (R1 + R2)

Men det kunne du nok selv have fundet frem til.
Så hvis ikke _du_ har skrevet fejl, må du diskret sparke opgavestilleren i
dennes dertil indrettede til en skriftlig tilståelse foreligger ;)

--
Venlig hilsen,
Søren