Problem med TT Silent Viking
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-09-02 12:52

Hejsa,

jeg har et problem med min socket A køler, den sidder på mit ECS
K7S5A. Boardet har lige været forbi forhandleren og blive testet,
der var intet galt med det.

Det drejer sig enten om korrekt brug af kølepasta eller korrekt
montering af køleren.
Jeg har efterhånden samlet rigtig mange maskiner, men ingen med
socket A og heller ingen ved brug af kølepasta.

Problemet består i, at når jeg tænder maskinen sker der ingenting.
Køleren starter, harddisken kører, men intet på skærmen!
Forhandleren sagde, at det sandsynligvis var forkert montering af
køleren - bare den sad 1mm skævt, vil maskinen ikke starte op.
Er det rigtigt?

Jeg kan jo ikke se hvor køleren skal sidde, kabinettet, rammene osv.
er i vejen!
Når jeg rykker i køleren og prøver at starte igen, så starter den
engang imellem. Jeg går i BIOS og ser temperaturen stige ca. 1 grad i
sekundet - hvorefter jeg slukker maskinen!
Max temperatur har været 70 grader, jeg slukker normalt når den viser
58 grader.

Jeg har puttet en lille klat på kerne af min XP1900 og tværet det ud
med en flad genstand uden noget der kan ridse. Fx. lagt et kreditkort
ned og brugt det eller den flade side af bladet på en hobbykniv.
Jeg tværede pastaen så meget ud, at man kunne læse hvad der stod
på kernen. Jeg har godt læst, at man skal faktisk tørre det hele af
og det mener jeg også at have gjort.

Nogen bedre forslag her?

Jeg tror bare, at køleren ikke køler godt nok, selvom det har virket
fint.
Måske vrisler køleren sig løs?
Igår måtte jeg fæstne skruerne i blæseren, de sad meget løst.

Nogen med nogle forslag?

Mit næste forslag er, at købe en kraftig billig køler og så se om
maskinen kører med den.

Mvh.
Mikael

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 21-09-02 13:16

> [...]
> Forhandleren sagde, at det sandsynligvis var forkert montering af
> køleren - bare den sad 1mm skævt, vil maskinen ikke starte op.

Ja det kan godt passe, men normalt vil der komme et billede indtil CPU'en
når sin shout down temperatur efter nogle sekunder.

> Jeg kan jo ikke se hvor køleren skal sidde, kabinettet, rammene osv.
> er i vejen!

Øh.... Man kan montere køleren mens bundkortet er ude af kabinettet!
men ellers er det kun kanten på soklen der skal passe i forhøjningen på
køleren.

ITbutikken har et par anvisninger i rigtig og forkert montering af kølere på
AMD CPU'er liggende sammen med oversigten over AMD CPU'er. Hen dem og kik på
billederne.

> [...]
> sekundet - hvorefter jeg slukker maskinen!
> Max temperatur har været 70 grader, jeg slukker normalt når den viser
Ja det tyder på et køler problem eller en dårlig forbindelse et eller andet
sted. Tjek også strømforsyningskablet. Sidder stikket HELT i?

> [...]
> Jeg tværede pastaen så meget ud, at man kunne læse hvad der stod
> på kernen. Jeg har godt læst, at man skal faktisk tørre det hele af

Lyder fornuftigt. Så vidt jeg ved strammer Vikingen ret godt til og det
betyder at evt for meget kølepasta vil blive mast ud til siderne, så du bør
ikke være bange for at bruge lidt for meget pasta. Hvad bruger du, alm eller
AS? Smør et tyndt lag ud over kernen. Det må godt være så tykt, at du ikke
kan læse igennem det, men så heller ikke mere. Sidder der køletape under
køleren? I så fald fjern det og tør undersiden af køleren godt af.

> Jeg tror bare, at køleren ikke køler godt nok, selvom det har virket
> fint.
> Måske vrisler køleren sig løs?
Så har du ikke sat den rigtigt på!
Er der ikke 3 tappe på hver side af køleren og soklen. De skal sidde på alle
6.

> Igår måtte jeg fæstne skruerne i blæseren, de sad meget løst.

Har næppe nogen betydning for kølevirkningen, men kan give mere støj.

> Nogen med nogle forslag?
>
> Mit næste forslag er, at købe en kraftig billig køler og så se om
> maskinen kører med den.
>

> Mvh.
> Mikael

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-09-02 13:30

Michael Lund Sørensen skrev:
> normalt vil der komme et billede indtil CPU'en
> når sin shout down temperatur efter nogle sekunder.

Der er bare intet på skærmen, men jeg kan stadig få
gang i maskinen, hvis jeg flytter lidt rundt på
køleren mens den sidder på og så starter den.

>Øh.... Man kan montere køleren mens
>bundkortet er ude af kabinettet!

Ja, okay, men jeg har det bare bedst med at gøre
det når den sidder i maskinen, så sidder det
hele ligesom mere fast.
Jeg har nu prøvet at sætte køleren på, mens
bundkortet er ude af maskinen.
- Ingen ændring.

>men ellers er det kun kanten på
>soklen der skal passe i forhøjningen på
>køleren.

Det gør den, dog ikke som på side 9 her:
<http://dk.itbutikken.dk/besk/pdf/install_heatsink.pdf>

Den sidder i hak, men sidder ikke helt henne ved
forhøjningen i cpu-sokkelen.
Det skyldes dog de bøjler man spænder køleren
fast med.

>ITbutikken har et par anvisninger i
>rigtig og forkert montering af kølere på
>AMD CPU'er liggende sammen med
>oversigten over AMD CPU'er. Hen dem og kik på
>billederne.

Tak, men så grøn er jeg dog ikke i dette fag ;)
- Kun med kølepasta!

> Tjek også strømforsyningskablet.
> Sidder stikket HELT i?

Ja og jeg har trykket ekstra hårdt denne gang.

> Så vidt jeg ved strammer Vikingen ret godt
> til og det betyder at evt for meget kølepasta
> vil blive mast ud til siderne, så du bør
>ikke være bange for at bruge lidt for meget
> pasta.

Okay, tak for det.
Jeg bruger lidt mere nu - ingen virkning!

> Hvad bruger du, alm eller AS?

Arctic Silver, ja.

> Smør et tyndt lag ud over kernen.
> Det må godt være så tykt, at du ikke
> kan læse igennem det, men så heller
> ikke mere.

Sådan gør jeg.

> Sidder der køletape under køleren?

Nej!

> I så fald fjern det og tør
> undersiden af køleren godt af.

Det er også gjort.

>Så har du ikke sat den rigtigt på!
>Er der ikke 3 tappe på hver side af
>køleren og soklen. De skal sidde på alle
>6.

Jeg kan ikke se nogen tappe, jeg kan
senere i aften tage nogle billeder
og uploade - evt. af hele min proces.
Er det en idè?

Mvh.
Mikael

PS.
Mange tak for dine svar.

Fra : Leony

Dato : 23-09-02 09:00

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Der er bare intet på skærmen, men jeg kan stadig få
> gang i maskinen, hvis jeg flytter lidt rundt på
> køleren mens den sidder på og så starter den.

Køleren er forholdsvis tung. Den kan trykke motherboardet mod kabinettet,
således at du opnår en kortslutning. Derfor vil den ikke starte, når du
rykker rundt med den, trækker du motherboard væk fra kabinet og ophæver
dermed kortslutningen.
Jeg tror det er problemet.
Med nogle kølere følger der nogle gummidutter med som skal monteres bag på
bundkort eller på kabinettet der hvor bundkortet rammer. Ved ikke om disse
kan købes løst, måske kan du selv fikse et eller andet.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-09-02 16:45

Leony <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev:
> Køleren er forholdsvis tung. Den kan
> trykke motherboardet mod kabinettet,
> således at du opnår en kortslutning.

Det lyder sandsynligt, men jeg tror nu
ikke det et tilfældet her.

> Med nogle kølere følger der nogle
> gummidutter med som skal monteres bag på
> bundkort eller på kabinettet der
> hvor bundkortet rammer.

Jeg har monteret disse dutter, men det
giver heller ikke noget resultat.

Mvh.
Mikael

Fra : LA2

Dato : 21-09-02 13:20

> [...]
>
> Nogen med nogle forslag?
>
> Mit næste forslag er, at købe en kraftig billig køler og så se om

På nogle bundkort skal køleren sidde på "hovedet" for at virke. Dvs. at De
to t'er skal vende på hovedet i kabinettet. Forudsat det er et tower
kabinet.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-09-02 13:31

LA2 <ytoo@hotmail.com> skrev:
>På nogle bundkort skal køleren sidde
>på "hovedet" for at virke. Dvs. at De
>to t'er skal vende på hovedet i
>kabinettet. Forudsat det er et tower
>kabinet.

Den fejl lavede jeg første gang jeg
samlede maskinen, før i tiden kunne
man jo ikke vende en køler forkert!

Nu sidder de 2 T'er sidelæns ;)

Mvh.
Mikael

Fra : L.M.L

Dato : 21-09-02 14:36

> Problemet består i, at når jeg tænder maskinen sker der ingenting.
> Køleren starter, harddisken kører, men intet på skærmen!

Da jeg skulle montere en Silent Viking på mit gamle Asus A7V133,
kunne jeg heller ikke få liv i maskinen. Den gav et langt bip, hvorefter
den slukkede igen.
Mit problem dengang var, at bios'en tjekkede hvor mange omdr. cpu-køleren
kørte med, og Silent Viking'en kørte simpelthen med for få omdrejninger..!!
I bios kunne jeg disable denne RPM-test, og så virkede det fino...

Måske dit board har en tilsvarende test af RPM's ?

mvh
Lars

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-09-02 13:33

L.M.L <lovegreenFJERN@it.dk> skrev:
> Da jeg skulle montere en Silent
> Viking på mit gamle Asus A7V133,
> kunne jeg heller ikke få liv i
> maskinen. Den gav et langt bip, hvorefter
> den slukkede igen.

Kom der noget på skærmen?
Det gør der ikke hver gang her.

> Mit problem dengang var, at bios'en
> [...]

Jeg vil i alt fald prøve at finde info
om det, men det er ret sjældent jeg får
noget på skærmen!

Jeg har også læst den måske kan være mit
Geforce256 m. 32MB DDR ram bundkortet
ikke kan tyre - tror I det?

Jeg tror det ikke, fordi maskinen har
kørt fint i flere uger...

Mvh.
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-09-02 09:12

Nu kommer jeg lige i tanke om noget!
Mon det kan være fordi min PSU blæser
er en 12dBa Papst (19,4 CFM) ?
Jeg tænker, at den ikke køler systemet nok!

Hvis det kunne være tilfældet, hvad vil så
være bedste løsning?

1.
Udskifte den med en 19dBa (26,5 CFM) og sætte 12dBa'ereb
som kabinetblæser?

2.
Købe en eller 2 ekstra 12dBa blæsere og montere
som kabinetblæsere?

3.
Købe 2 19dBa Papst blæsere, en til PSU og en til
kabinet.

Målet er, at få det mest lydløse system med
bedste køling.
Jeg vil jo helst ikke have, at min maskine
kommer til at larme ret meget mere end den
gør nu.

Jeg er selvfølgelig klar over, at punkt 3 vil
være bedste løsning, men skal der virkelig
ændres så meget, for at få den til at køre?

Mvh.
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-09-02 16:58

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev:
>Nu kommer jeg lige i tanke om noget!
>Mon det kan være fordi min PSU blæser
>er en 12dBa Papst (19,4 CFM) ?
>Jeg tænker, at den ikke køler systemet nok!

Jeg har nu sat en 28.7 cfm 80mm blæser i
kabinettet, til at blæse luft ind forneden.
- Stadig ingen effekt!

Jeg kan ikke lige se andre muligheder end
min Silent Viking er defekt, selvom den har
virket før.

Mvh.
Mikael

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 23-09-02 17:48

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> [...]
> - Stadig ingen effekt!
>
> Jeg kan ikke lige se andre muligheder end
> min Silent Viking er defekt, selvom den har

Prøv som forsøg at skifte TT blæseren ud med en anden.
Behold køleprofilen og sæt evt. din 19 db papst på.
Den fejl med for lidt omdrejninger har tit været oppe i div. NG.
Min TT Silent Viking kører supergodt.

Mvh. Henrik

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-09-02 18:24

Henrik Sørensen <sam@pc.dk> skrev:
>Prøv som forsøg at skifte TT blæseren ud med en anden.

Jeg skiftede kun blæseren, men get hjalp intet.
Jeg satte en 28,5 CFM blæser på.

Ellers mange tak for foreslaet.

Måske hænger jeg stadig lidt til, at det kan være
forkert brug af Arctic Silver, selvom jeg har
læst div. guides og fulgt dem nøje.

Mvh.
Mikael

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 23-09-02 19:20

> [...]
>
> Ellers mange tak for foreslaet.
>
> Måske hænger jeg stadig lidt til, at det kan være
> forkert brug af Arctic Silver, selvom jeg har

Den måde du har beskrevet brugen af det,ser fornuftig ud.
Min CPU er nok den AMD cpu som producerer mest varme af alle (1400
T-bird@1480) og som sagt.jeg har ingen problemer.Men du skal sq være 100%
sikker på at køleren er vendt rigtigt.
---|________
hehe,sådan groft tegnet ser bunden af profilen ud.Det lille hak skal sidde
over den pal ,som låser cpu'en i soklen.
Selvom jeg slukker for alle kabinetblæsere,er min temp stadig under 50
grader og din burde da også være forholdsvis lav.
Men check lige bunden af TT'en.Ser den skæv ud(det kunne jo være en
mandagsmodel)
Og check cpu'en,der skulle vel ikke være knækket et lille stykke af
Men som du skriver,du er ikke grøn i faget

Mvh. Henrik

Fra : L.M.L

Dato : 23-09-02 22:34

> Og check cpu'en,der skulle vel ikke være knækket et lille stykke af
> Men som du skriver,du er ikke grøn i faget

uha da....
Jeg knækkede min Tbird 1200 da jeg skulle montere Silent Vikingen ....
og ja, det var bare et lille-bitte hjørne, men det kan også være nok

mvh
Lars

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-09-02 16:08

Henrik Sørensen <sam@pc.dk> skrev:
>Den måde du har beskrevet brugen af
>det,ser fornuftig ud.

Rart at vide.

>Men du skal sq være 100%
>sikker på at køleren er vendt rigtigt.

Det er jeg.

>Men check lige bunden af TT'en.Ser
>den skæv ud(det kunne jo være en
>mandagsmodel)

Den ser fin ud.

>Og check cpu'en,der skulle vel ikke
>være knækket et lille stykke af

Det er svært at se pga. Arctic Silver,
men jeg tror det fanme!
Jeg kontakter BJ Trading og beder dem
se på den...
Jeg kiggede ellers på kernen igår og
der var intet at se, damn...

>Men som du skriver,du er ikke grøn i faget

Derfor kan man sagtens lave fejl ;(

Tak for hjælpen alligevel.

Mvh.
Mikael