MS Windows
briani 27239
Dual boot Win 98/ Win ME?
Fra : Atcox

Dato : 21-09-02 09:39

Hej,

kan det lade sig gøre at have både Win 98 og Win ME installeret
på hver sin partition på HD'en, eller er det først med Win XP at
denne mulighed opstår?
Min Win ME disk brokker sig bare over at der allerede er et OS installeret.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-09-02 16:15

Sat, 21 Sep 2002 10:38:56 +0200, skrev "Atcox"
<aatcox@hotmail.com>:

>kan det lade sig gøre at have både Win 98 og Win ME installeret
>på hver sin partition på HD'en, eller er det først med Win XP at
>denne mulighed opstår?

Hverken 98 eller Me er beregnet til det, det er NT-styresystemer,
der laver dualboot, det vil du ikke uden videre få selvom du får
installeret både 98 og Me.

>Min Win ME disk brokker sig bare over at der allerede er et OS installeret.

Fordi det er en OEM-version, kan kun installeres på harddisk uden
styresystem.

Hvis du vil have 98 og Me installeret, så bør du have to fysiske
harddiske, hvor du har 98 på den ene.
Piller kablerne af og installerer så Me på den anden, sætter så
disken med 98 til igen.

Og så kan du kun komme til 98, så du skal have fat i en
bootmanager, f.eks. system commander eller find en anden på
Tucows.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-09-02 16:42

Knud Gert Ellentoft wrote:
> [...]
> harddiske, hvor du har 98 på den ene.
> Piller kablerne af og installerer så Me på den anden, sætter så

eller anskaf Partition Magic og hav styresystemer som DOS, Win
95/98/ME/2000/XP på samme harddisk.

Det er IKKE nødvendigt at have to harddiske -jeg kører f.eks. med
ovenstående, så jeg kan skifte mellem dem, hvis jeg har lyst.
Arne H.Wilstrup

Fra : Edmund

Dato : 21-09-02 18:25

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
>
> Det er IKKE nødvendigt at have to harddiske -jeg kører f.eks. med
> ovenstående, så jeg kan skifte mellem dem, hvis jeg har lyst.

Det kan vel anbefales at dele harddisken op i flere dele ellers kan man
da hurtig rode sig ud i noget snavs.

--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-09-02 19:58

Sat, 21 Sep 2002 17:41:43 +0200, skrev "Arne H. Wilstrup"
<karl@doedsmart.dk>:

>eller anskaf Partition Magic og hav styresystemer som DOS, Win
>95/98/ME/2000/XP på samme harddisk.

Det er så spørgsmålet om man vil bruge 800 - 1000 kr. på det.

>Det er IKKE nødvendigt at have to harddiske -jeg kører f.eks. med
>ovenstående, så jeg kan skifte mellem dem, hvis jeg har lyst.

Vil gøre det nemmere, når man vil installere toWindows i samme
»familie«.

Hvis du ville hjælpe spørgeren, så havde dit svar været bedre,
hvis du kom med en kort vejledning i stedet for det sædvanlige
»Det kan man godt med X« - slut.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-09-02 08:54

"Atcox" <aatcox@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> denne mulighed opstår?
> Min Win ME disk brokker sig bare over at der allerede er et OS

Det kræver først og fremmest at du laver 2 primære partitioner på din disk
(og gerne en sekundær til data). De 2 primære kan ikke se "hinanden". Husk
på at Win9x/ME skal ligge på C:

Find en god bootmanager til at skifte mellem de to OS'er eller set den aktiv
der skal bootes fra (gøres med fdisk).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen