MS Windows
briani 27239
Boooooomert, jeg fik ændret MBR'en
Fra : Andersen

Dato : 21-09-02 07:46

For et par dage siden installerede jeg XP foruden W98
og fik samtidig en bootmenu som gjorde jeg kunne
vælge hvilket OS jeg ville starte.
Så i går aftes da Norton skulle køre sin ugentlige scan
sagde den at der var rodet ved MBR, og dum og
hurtig som jeg er så fik jeg svaret at den ikke skulle
lade ændringen være men restore til sidst kendte.
Det var jo en fejl af de store, for det var jo ændringen
XP havde lavet som den brokkede sig over og som
skulle have haft lov til at forblive.
Nu står jeg med 2 OS installeret men kan kun komme
på det ene (W98). Er der en måde at redde det på,
eller skal jeg installere XP forfra.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 21-09-02 08:21

"Andersen" <andersen@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle have haft lov til at forblive.
> Nu står jeg med 2 OS installeret men kan kun komme
> på det ene (W98). Er der en måde at redde det på,

Ja - du kan boote med XP cd'en og vælge at reparerer installtionen.
Der er også mulighed for at lave en ny MBR, eller fixboot fra
Recovery console.
For flere oplysninger se:
http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/recov_cons.htm

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Andersen

Dato : 21-09-02 08:51

"Johnny Nielsen" <johnny@wintip.dk> skrev i en meddelelse
> Ja - du kan boote med XP cd'en og vælge at reparerer installtionen.
> Der er også mulighed for at lave en ny MBR, eller fixboot fra
> [...]
Sjovt du netop skulle komme på banen nu
Jeg havde netop fundet din hjemmeside via andre tråde i NG,
og havde netop lavet det du foreslår og er oppe at køre igen.
(fixboot var det jeg prøvede)

Det lader til din side kræver et nærmere studie )))
Der er sikkert nogle guldkorn at hente.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 21-09-02 09:22

> Sjovt du netop skulle komme på banen nu
> Jeg havde netop fundet din hjemmeside via andre tråde i NG,
> og havde netop lavet det du foreslår og er oppe at køre igen.
> (fixboot var det jeg prøvede)

Fixboot er en rigtig god opfindelse :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-02 00:58

Jeg arbejder meget med et produkt der ofte installeres i maskiner der er
blevet "Ghostet" eller "Image Casted", hvilke begge totalt smadre MBR!

Det produkt jeg arbejder med skal, ved installationen, bruge MBR i
forbindelse med registring af produktet, men kan ikke læse denne MBR fra de
maskiner der et "installeret" ved hjælp af ovennævnte programmer.

Ved du om "Fixboot" også vil reperere MBR således at jeg kan installere mit
produkt på disse maskiner uden vanskeligheder?

Hvis ikke, kender du et andet program der kan gøre det?

De fleste af de maskiner jeg installere mit produkt i er enten Win98, WinME,
Win2000 eller WinXP!

MVH
Lars

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 22-09-02 13:47

"Lars" <lars_lemming[snabel-a]hotmail[punktum]com> skrev i en
meddelelse news:3d8d079b$0$10992$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvis ikke, kender du et andet program der kan gøre det?
>
> De fleste af de maskiner jeg installere mit produkt i er enten

Fixboot finder de Windows der installeret, og sørger for at der kan
bootes til dem (måske er det kun boot.ini der ændres). Fra recovery
console er det også muligt at lave ny MBR (ved at taste mbr). På 98
og Me kan det gøres fra bootdiskette med fdisk /mbr. Jeg ville ikke
lave en ny MBR på en maskine der er image casted - med mindre det
var som forsøg, og hele diskens indhold kunne undværes eller
indlæses fra frisk image.
Tror kun det kan løses ved at ændre i det produkt du arbejder med.

Fra : Edmund

Dato : 21-09-02 12:10

Andersen <andersen@nospam.dk> wrote:
> [...]
> Jeg havde netop fundet din hjemmeside via andre tråde i NG,
> og havde netop lavet det du foreslår og er oppe at køre igen.

Hvis det er XP home du har, vil jeg gerne vide hvordan du er kommet hen
til fixboot, for på min home kan jeg ikke boote til recovery console
--
Mvh Edmund

Fra : Andersen

Dato : 21-09-02 17:06

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det er XP home du har, vil jeg gerne vide hvordan du er kommet hen
> til fixboot, for på min home kan jeg ikke boote til recovery console
> --
Nope det er en Pro Corp. DK
Startede install fra Win 98 og bad om adv. install
og at den blev installeret med Win 98 i behold.
Da den så genstartede første gang var muligheden
for at gå til recovery console hvor bootfix så var
løsningen der reddede dagen.

Fra : ph

Dato : 21-09-02 09:31

> [...]
> skulle have haft lov til at forblive.
> Nu står jeg med 2 OS installeret men kan kun komme
> på det ene (W98). Er der en måde at redde det på,

I Windows 98 åbner du en DOS-prompt.
Her skriver du C: og trykker ENTER.
Skriv CD\ og tryk ENTER
Skriv ATTRIB -s -h -r BOOT.INI og tryk ENTER
Skriv EDIT BOOT.INI og tryk ENTER
Rediger nu filen så følgende er i filen:

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP"
/fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Tryk File og Gem og afslut programmet
Skriv nu ATTRIB +s +h +r BOOT.INI og tryk ENTER
Genstart PC og bootmenuen er fremme.
(Skal nævnes at ovenstående gælder ved begge OS'er på en disk men med 2
partitioner. Har du OS'erne på 2 diske ændres disk/partitionparametrene
respektivt

Fra : Andersen

Dato : 21-09-02 17:08

> [...]
> (Skal nævnes at ovenstående gælder ved begge OS'er på en disk men med 2
> partitioner. Har du OS'erne på 2 diske ændres disk/partitionparametrene

Detaljeret beskrivelse må man nok sige.
Den ryger oxo i gemmeren .... TAK