Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RE: Digital Film
Fra : A.H.

Dato : 22-02-01 21:47

Hej der.

Er der nogen der ved, hvordan det går med at få udviklet den digitale film,
til os som ikke ønsker at skifte vore kære objektiver ud.

MVH.
Anders

Fra : Rune Baess

Dato : 22-02-01 22:03

"A.H." <no@mail.com> wrote in message news:dQel6.331$jD1.13130@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Er der nogen der ved, hvordan det går med at få udviklet den digitale film,
> til os som ikke ønsker at skifte vore kære objektiver ud.

Der kører en ret lang (og spænende) tråd på "rec.photo.equipment.35mm"
der hedder: "Silicon Film, the future of digi-photo?".

Rune

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 22-02-01 22:31

Hej

> Er der nogen der ved, hvordan det går med at få udviklet den digitale film,
> til os som ikke ønsker at skifte vore kære objektiver ud.

Mon det nogensinde bliver andet end en dummy? Udover at rumme en CCD,
skal der også være al den elektronik, der findes i et digitalkamera.
Derudover skal der i et eller andet omfang være kobling til kamerahusets
øvrige elektronik.

Prøv at se, hvad Nikons digitalhus fylder - det er virkelig en fatboy.
For ikke at tale om de monstre, Kodak har bygget på basis af Nikon og
Canon huse. Det er ikke noget, man klemmer ind i en filmpatron. Så glem
det - og køb et digitalhus, der passer til dine objektiver (når du
vinder i lotto måske

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Fischer&Mellbin

Dato : 22-02-01 23:20

Det er på vej. En brugbar model blev netop i sidste uge præsenteret i USA
(som prototype). Det er en "fast filmrulle", som man sætter ind i kameraet i
stedet for en almindelig film. Planlagt salgsdato p.t. 1. januar 2002.
Desværre virker det som om, at opløsningen i første omgang bliver beskeden
(f.eks 1,2 mb), så det vil ikke kunne erstatte en gedigen 25 ASA film
foreløbig!

mvh/FM. Mellbin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-02-01 01:15

Fischer&Mellbin wrote:

> [...]
> Desværre virker det som om, at opløsningen i første omgang bliver beskeden
> (f.eks 1,2 mb), så det vil ikke kunne erstatte en gedigen 25 ASA film

Det kommer ikke til at fungere, førend CCD-chippen måler 24 x 36 mm, og
det bliver en giga pixel chip, så det har nok meget lange udsigter.

Enhver kan jo sige sig selv, at når CCD-chippen kun opløser 1 til 2 mega
pixel, så udnytter den max 3 x 4 mm af billedfeldtet, og så er et 18 mm
fiskeøje faktisk en halvkraftig tele, og den maske der skal lægges i
søgeren gør søgefeldtet så lille, at det ikke er brugbart.

Så glem det, køb et godt digitalt kamera til digitalt fotografi - det
fungerer, og behold jeres 24 x 36 mm kamere og brug det til analogt fotografi.

Og jeg gider ikke bruge tid på, at overbevise Jer om, at I hen ad vejen
opdager, at det digitale kamera har så mange fordele, at I glemmer at
bruge jeres analoge kamera, for det finder I selv ud af....

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : P.C.

Dato : 23-02-01 08:00

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3A95AB7B.17782255@niels-ebbesen.net>...
>Og jeg gider ikke bruge tid på, at overbevise Jer om, at I hen ad vejen
>opdager, at det digitale kamera har så mange fordele, at I glemmer at
>bruge jeres analoge kamera, for det finder I selv ud af....

Ja, så simpelt kan det siges :))
De fleste der anskaffer et digetalt kamera , har nok haft et eller flere analoge
først. Og det er ikke blot vægten der er en fordel, men også det at man kan
tage 240 billeder, og et kvarter senere printe det ud man vil, ----- spare
fremkaldelse og kun betale for det man vil have.
når man sammenligner digetal/analog foto, er det bedre at se på hvor de
overlapper i brug.
P.C.

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 23-02-01 12:14

In <9751nv$c1u$1@news.inet.tele.dk> "P.C." <per.corell@gentofte.mail.telia.com> writes:

> [...]
>fremkaldelse og kun betale for det man vil have.
>når man sammenligner digetal/analog foto, er det bedre at se på hvor de

Og børn er ret vilde med at der er en skærm bagpå, hvor de kan se
billedet med det samme. Hmm, ikka bare børn, nu jeg tænker mig om.
Muligheden for at se billedet straks er guld værd.
(Hov, nu er vi jo i gang med det, Niels skrev, han ikke ville bruge
tid på

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : P.C.

Dato : 23-02-01 12:43

Hej.

Kai Birger Nielsen skrev i meddelelsen <975glu$1m5o$1@news.net.uni-c.dk>...
>Muligheden for at se billedet straks er guld værd.

Nå jo, --- men mon ikke de fleste af de kameraer har en ledning man kan sætte
direkte til video indgangen på et fjernsyn, Olympus har ,og menu knapperne på
kameraet kan så køre de billeder der er på det kort der er i kameraet over på
skærmen evt. som slide show. ----- jeg har aldrig prøvet men ved at det kan.
Og så er der lige muligheden med en animasion :))

p.C.

Fra : Fotografering.org

Dato : 23-02-01 15:48

> Og jeg gider ikke bruge tid på, at overbevise Jer om, at I hen ad vejen
> opdager, at det digitale kamera har så mange fordele, at I glemmer at
> bruge jeres analoge kamera, for det finder I selv ud af....

Fordelene er vel som i SuperBrugsen: "Nemt, hurtigt og billigt".

Emulsionens sande riddere giver ikke op. End ikke vin, kvinder og skønsang
vil få mig til at gumle af det digitale trug.

--
Ærbødigst:
Sir Finn

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 23-02-01 17:45

"Fotografering.org" wrote:

> Fordelene er vel som i SuperBrugsen: "Nemt, hurtigt og billigt".
>
> Emulsionens sande riddere giver ikke op. End ikke vin, kvinder og skønsang
> vil få mig til at gumle af det digitale trug.

Og så er der jo så MANGE forskellige filmtyper til alle mulige formål.
Jeg har prøvet at skyde med 25ASA film hvor end ikke det klareste solskin
kunne eksponere scenen på under 1/4 sekund. Jeg har skudt med infrarød,
farve negativ, dias, sort/hvid, super lysfølsomme film til astronomi og
så i nødstilfælde billige grynede skodfilm.

Jeg synes da ideen om en digital film til at supplere udvalget af emulsions
film, bør betragtes som en fin måde at undgå 'religions krig' -- man ka'
jo bruge kemikalier og pixels lige fint med det samme kamerahus og de
samme linser. Tænk hvis man ku' prøveskyde en scene med digitalfilm
først, og sekunder senere previewe billederne på éns laptop skærm, for
derefter at putte en helt fjong dias film i samme kamera og skyde scenen
igen med den viden og de erfaringer det digitale preview gav. Hvis man
gider - i mange tilfælde vil de digitale skud sikkert fint kunne bruges
til det planlagte formål.

Selv har jeg været heldig nok til at have to Nikon huse, F100 og D1, de styres
nogenlunde ens, bruger de samme linser, har sammenlignelige indbyggede lysmålere og
sådan noget, så de muligheder kombinationen giver kan vel sammenlignes med de
fordele fremtidens digitalfilm vil kunne bringe enhver med bare et enkelt 35mm hus.

Jeg er, og har i lang tid været digital tilhænger, men der er nu ikke noget
som de rige klare farver og detaljer man kan få ud af dias film. Jeg er
glad for at det jo heldigvis ikke er en 'enten eller' situation. :)

Siden jeg fik mit digitale SLR hus for et par uger siden, har jeg skudt over
1500 billeder (kameraet har en tæller indbygget!) - Det koster jo ikke noget,
og man løber ikke så hurtigt 'tør for film', så jeg er mere tilbøjelig til på
én scene at skyde flere dusin billeder med forskellige linser og vinkler og
indstillinger, hvor jeg med emulsions film prisbevidst ville nøjes med en
håndfuld og håbe på det bedste.

mvh
Sonny,
digital kubricist.

Fra : Fotografering.org

Dato : 24-02-01 10:44

> [...]
> igen med den viden og de erfaringer det digitale preview gav. Hvis man
> gider - i mange tilfælde vil de digitale skud sikkert fint kunne bruges

Jamen - jeg er fuldstændig enig. Jeg ville da være vild med en sådan digital
film som jeg så kunne vælge når jeg f.eks. skulle bruge et billede til en
Webside.
Min kommentar var lidt forkert placeret i trådene - den gælder mere de
digitale kameraer end den digitale film. Min største anke ved de digitale
kameraer (i overkommeligt prisleje) er at jeg må gå på kompromis med mine
fotografiske muligheder. Det ville jeg komme ud over med en digital film.

Problemerne med den digitale film er bare:
1. Den kommer sikkert aldrig.
2. Den passer ikke til mit gamle kamera.
3. Sikkert for lav value-for-money.

> [...]

og
> indstillinger, hvor jeg med emulsions film prisbevidst ville nøjes med en

Sådan er vi jo så forskellige i vores arbejdsmetoder.
Når jeg fotograferer tænker jeg ikke på prisen. Alligevel "fyrer" jeg ikke
bare billeder af - jeg kigger i søgeren, og hvis jeg ikke kan se et billede
med visse kvaliteter, så trykker jeg sjældent på knappen.
Jeg gider simpelthen ikke have tonsvis af ligegyldige billeder - hverken på
papir eller på CD.

--
Ærbødigst:
Sir Finn

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 24-02-01 20:22

> Problemerne med den digitale film er bare:
> 1. Den kommer sikkert aldrig.
> 2. Den passer ikke til mit gamle kamera.
> 3. Sikkert for lav value-for-money.

Enig...
Jeg hørte første gang om digitale film kassetter helt tilbage i 96. Og
det har været vapor-ware lige siden. Masser af rygter, ingen produkt.
Og kun meget beskedne specifikationer! En lavopløst bittelille CMOS
imager med 50 ISO lysfølsomhed og en forstørrelses effekt på mindst
2.5x synes jo ikke det mest brugbare. Men jeg er da forhåbningfsfuld
om at de finder på noget en dag. Der er jo de nye litografisk trykte
'flexible' polymer farve displays på vej i nær fremtid -- hvad om det
kunne lade sig gøre med lignende teknik at 'trykke' en slags fuldformat
35mm farve imager på en rulle plastic som ethvert filmkamera ville lade
sig narre af... :)

> [...]
> med visse kvaliteter, så trykker jeg sjældent på knappen.
> Jeg gider simpelthen ikke have tonsvis af ligegyldige billeder - hverken på

Det ka' jeg da godt følge dig I. Jeg vil uden forbehold indrømme at jeg nok er lidt
slap på teori og mest går på intuition når jeg skyder. Jeg lærer en masse ved
at undersøge billeder på skærmen og justere indstillinger og skyde igen indtil
jeg er tilfreds med resultatet.

Og så er fotografi for mig først og fremmest en hobby! Jeg gør det kun for sjov.
Her er en underlig ide jeg prøvede igår:

http://kobot.net/kobuscrud/2001/feb/lp-rileys1.jpg
http://kobot.net/kobuscrud/2001/feb/lp-rileys3.jpg
http://kobot.net/kobuscrud/2001/feb/lp-rileys4.jpg

Jeg tog en langtids eksponering på stativ, og brugte så en stor 20,000cd
lys kanon til at 'male' lys på træerne mens eksponeringen fandt sted.
Billederne blev ikke så gode som jeg havde regnet med, (jeg havde ikke
fokus på træerne!) men jeg fandt ud af hvilke indstillinger som synes at
passe til eksperimentet ved trial & error, og så kostede det ikke en rød øre.
Hvis vejret holder, kan jeg jo prøve igen i morgen .

Mit store fotografi projekt er at dokumentere en gammel kanal - en historisk 300
kilometer lang vandvej som går langs Potomac floden fra Washington D.C. op til
et sted i Allegheny bjergene kaldet Cumberland. Der findes broer, pumper, tunneller,
sluser og akvædukter og alskens forskellige sten konstruktioner på ruten. Alle de
detaljer prøver jeg at dække fra så mange vinkler (og forskellige årstider) som
muligt, så jeg kan 'besøge' stederne igen på min computer ved at dykke ind i mit
CD-rom og PhotoCD arkiv. En dag vil hele projektet forhåbentligt blive til en
CD-rom og website publikation.

Derfor bekymrer jeg mig ikke så meget om at have en stor samling æstetisk
'ligegyldige billeder', så længe jeg bare har et par gode skud i mængden fra
hvert sted på ruten jeg vil beholde. Derudover koster en blank CD jo ingenting,
og der er plads til mellem 400 og 700 fotos i god kvalitet på hver. Jeg bruger
et dato, keyword og GPS baseret index system til at organisere billederne, og
har en stor database som jeg kan søge med - og jeg ved at Kodak og Nikon's
nyeste DSLR skydere har GPS tilslutning, og det ville jo være snedigt om jeg en
dag ville kunne have GPS koordinater på mine billeder og plotte dem på et
oversigts kort, så jeg aldrig var i tvivl om præcist hvor jeg tog et givent
billede. Det var med det henblik at jeg organiserede mit billede kartotek
efter det system.

Mvh. Sonny

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-02-01 23:32

"Fotografering.org" wrote:

> Emulsionens sande riddere giver ikke op. End ikke vin, kvinder og skønsang
> vil få mig til at gumle af det digitale trug.

Det lyder lidt snævesynet, at sige "enten eller", når du har mulighedden
for at sige "både og"........))

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : A.H.

Dato : 23-02-01 20:41
Fra : Rune Baess

Dato : 23-02-01 21:02

"A.H." <no@mail.com> wrote in message news:TXyl6.510$Gv2.8643@news.get2net.dk...
> et par link, der bør ses:
>
> http://www.siliconfilm.com/videos/EFS56k/EFS56k.html
> http://www.siliconfilm.com/

Det er et (efterhånden gammelt) omdiskuteret emne.

Men det har flere downsides:

1) Produktet eksisterer IKKE
2) 1.3 MegaPixel
3) 10.8mm x 8.6mm CMOS, som giver multiplikationsfaktor på 2.85
Din dyre vidvinkeloptik bliver til en ganske ordinær normal optik.
4) kan kun bruges med 5 forskellige (og dyre) kameraer, hvor 2 af dem laves ikke
mere. (Nikon F5, Nikon N90/F90, Nikon F3, Canon EOS 1N, Canon EOS A2/5)