CO2
Fra : Martin Harregaard

Dato : 20-09-02 21:17

Hej.

Et lille spørgsmål vedr. CO2.
Er det bidende nødvendigt at have CO2 anlæg i akvariummet?
Læste i forbindelse med lidt planteresearch, at der kommer mere end rigeligt
CO2 i vandet, ved den månedlige vandskiftning.
Har dog også læst at man kan benytte en alm. danskvand uden citrus.

Er det noget der holder, eller skal man ud og investerer i et CO2 anlæg.
Hvordan fungerer et sådanne anlæg, kører det hele tiden eller er det noget
der skal benyttes engang imellem.

Det eneste jeg gør for mine planter, er at skifte vandet og give dem gødning
hver anden uge.

Martin

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 21-09-02 09:17

Martin Harregaard wrote:
> [...]
> der skal benyttes engang imellem.
>
> Det eneste jeg gør for mine planter, er at skifte vandet og give dem gødning

Det er normalt ikke nødvendigt. De fleste planter vil dog have gavn af
CO2-tilførelse.
Nogle planter kan stort set ikke overleve uden..

Der vil blive tilføjet CO2 til akvariet ved vandkift, men ikke nok til
de svære planter. Man skal så lige huske at overskud af CO2 (vand har en
grænse for hvormeget CO2 det kan indeholde, ligesom det er med ilt),
bliver drevet ud ved kraftig vandbevægelse.

Jeg kan komme i tanke om følgende metoder til at tilføre CO2:
* Danskvand (uden CO2)
* Sukker/gær-metoden som kan kombineres med en beholder i akvariet
* SodaStream-metoden med en beholder i akvariet, der fyldes efter behov.
* Tetra har et system der fungere som sodastream-metoden.
* JBL's Proflora med trykflaske og glas/plastik spiral
* CarboPlus, som genere CO2 vha. elektricitet
og så en "sær" en:
Vinbrygning.. Hvis man stiller sine vinbaloner i en ramme sammen med en
luftpumpe, som er forbundet til en iltsten eller beholder i akvariet,
kan man udnytte CO2'en fra gæringen til sine akvarier.

Det vigtigste man skal huske, når man tilfører CO2, er at gøde. Ellers
har CO2'en ingen gavnlig effekt, undtagen på algerne.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk

Fra : HD

Dato : 21-09-02 11:19

Hej Martin
Et Co2 anlæg er ikke noget stort problem du køber bare en gammel sodastrimer
maskine ( sadavandsmaskine) og tager partonen og hanen ud og du har det
meste af Anlægget, patronen fyldes op i OPS eller BRUGSEN, på hanen sidder
en lille tynd slange der på monterer du en luftslange som bliver ført til en
beholder i akvariet, ( brugt marmeladeglas af rimelig størrelse 1/2
sodavands flaske med det øverste skåret af og for begge vendt på hovedet og
monteret i akvariummet, for nemheds skyld kan du lime slangen til beholderen
med silicone så den bliver der inde; husk at beholderen er fuld af vand
inden do påfylder co2 har du labyrintfisk skal der et net under bunden da de
ellers får for meget co2 og dør, fyld beholderen op efter hvad du syntes
vandet passer forbi beholderen og tager co2 så den efterhånden i gen er fuld
af vand. Co2 anlægget vil koste dig ca 100 kr
Og du trænger ikke andet gødning til dine Planter.
m.v.h.
Hans

Fra : Martin Harregaard

Dato : 21-09-02 15:10

Hej Hans.

Det lyder teknisk, er der et sted man kan finde en tegning eller sådan
noget?
Skal marmeladeglasset være stationært i akvariet? Kan ikke forstille mig et
velplantet flot akvarium med en reklame for den gamle fabrik fastmonteret et
eller andet sted. Det må da kunne gøres anderledes! Eller har jeg ikke
fattet pointen?

Hvordan gør andre det? og stadig beholde det smukke akvarium?

Martin

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 22-09-02 12:56

Hej

> Det lyder teknisk, er der et sted man kan finde en tegning eller sådan
> noget?
<snip>

På Københavns Akvarie Forenings hjemmeside findes et par artikler om CO2
gødning af akvarie

http://www.kak.dk/artikler/artikel7/artikel7.htm

hvor der også er tegninger og en god forklaring.

Jeg bruger selv lignende anlæg i mit 325L akvarie og det fungerer fint. Man
kan virkelig se på planterne at de udnytter kuldioxiden.

Mvh Jeppe