Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dansk manual til Nikon Coolpix 4500
Fra : Søren

Dato : 20-09-02 16:15

Jeg har købt et Nikon Coolpix 4500 for nylig. Det er købt i Danmark.
Desværre er der ikke en dansk manual med, men kun en engelsk og tysk. Jeg
ved at der findes Nikon Coolpix der bliver leveret med dansk manual.

Hvorfor er der denne forskel på det samme kamera ? Skal der i følge loven
være dansk manual med når kameraet er købt i Danmark.

Findes den danske manual på nettet et eller andet sted ?.

På forhånd tak.

Søren,

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-09-02 17:15

"Søren" wrote:

> Hvorfor er der denne forskel på det samme kamera ? Skal der i
> følge loven være dansk manual med når kameraet er købt i Danmark.

Det skyldes med garanti, at denne forretning du har handlet i, ikke har
købt kameraet hos Nikon's danske agent, det er parallelimporteret.

Prøv at henvende dig i den forretningen du har handlet i, og bed dem om
at skaffe dig en dansk manuel.

Fra : Alan Thwaites

Dato : 21-09-02 15:32

> [...]
> at skaffe dig en dansk manuel.
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

mange digicams om nogen overhoved. Jeg har 2 stk. en Nikon og en Kodak og
til begge fik jeg en nødtørftige korte vejledning på dansk (lige nok til
point and shoot mode ) og store manualer på hovedsprogene. Manual til mine
cp995 er på 173 sider og jeg er heldig og har engelsk som modersmål ellers
syntes jeg at det må vær noget af et problem.Lovmæssigt er dansk
brugsanvisninger kun påkrævet når det er vigtigt af sikkerhedsmæssige
hensyn. >>
Alan.

Fra : Jens Petersen

Dato : 21-09-02 16:30

On Sat, 21 Sep 2002 16:32:09 +0200, "Alan Thwaites" <atls@mail.dk>
wrote:

> [...]
>syntes jeg at det må vær noget af et problem.Lovmæssigt er dansk
>brugsanvisninger kun påkrævet når det er vigtigt af sikkerhedsmæssige

Med Canon PowerShot A40 følger der en dansk manual på 170 sider i
lommeformat samt en 110 sider manual over softwaren.

Og så er der naturligvis danske menuer i kameraet.

--
Jens

Famous Last Words #02: "You and *WHAT* army?"

Fra : Lene Heier

Dato : 22-09-02 08:02

wrote:

>mange digicams om nogen overhoved.

Jeg har fornylig købt en Nikon Coolpix 4500 og havde før den en CP
775; begge har manualer på engelsk, tysk og dansk. De er købt hos en
dansk fotohandler.

Men for et halvt års tid siden fik jeg af en anden dansk fotohandler
et tilbud på en CP 885 uden dansk manual og til gengæld en tusse eller
så billigere end almindelig udsalgspris. Årsagen var ganske rigtigt
indkøb ad andre kanaler end den danske importør, Dansk Fotoagentur.

Fotohandleren gjorde specielt opmærksom på den manglende danske
manual, hvilket jeg synes må være en selvfølgelig.

Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med andre mærker.

Lene

Fra : Alan Thwaites

Dato : 22-09-02 21:17

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lene
>
> Det glæde mig at høre at det er normalt med danske manualer.
Mærkeligt at jeg ikke fik til mine 2 apparater,begge købt fra danske
forhandler (den ene fra Foto C.og den anden på post ordre men jeg har
kontrolleret serie nr.hos importøren) Jeg har ikke klaget idet jeg er
tilfreds med engelske manualer og gik ude fra at danske ikke fandtes.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-09-02 21:10

Alan Thwaites skrev:

> [...]

Hov - der er ikke nogen grund til at sætte signaturmarkører på din
egen tekst, det forvirrer mere end det gavner.

> Jeg tror ikke at der findes danske manualer til
> mange digicams om nogen overhoved.

Ikke desto mindre findes der en dansk manual til Coolpix4500. Jeg
har fået det oplyst af den danske importør, samt set dem i en dansk
butik. Jeg købte selv kameraet i udlandet hvor en dansk manual
selvfølgelig ikke medleveres, men i danske kasser skal manualen
altså også være dansk.

Importøren oplyste i øvrigt at man godt kan købe den danske manual
alene - jeg ved bare ikke hvad den koster.

Hvis Nikon var lidt mere tjekkede kunne de lægge PDF-udgaver af
manualerne ud på hjemmesiden - pt kan man hente manualer på 5-6
sprog men det skulle være en smal sag at lægge alle sprogudgaver
til download.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)