Akut: smertestillende til hund
Fra : KT

Dato : 20-09-02 16:40

Hejsa.

Hvad er det nu, man kan bruge som smertestillende til hunde? Jeg synes at
kunne huske, at de ikke har det så godt med acetylsalicylsyre, men jeg
googlede lidt og fandt flere sider (deriblandt netdyredoktor og hundeinfo),
der ligefrem anbefalede smertestillende midler med acetylsalicylsyre til
hunde?
Er der nogen, der ved noget om dette? Gerne lidt hurtigt, da Diva (6 mdr. &
ca. 25 kg.) har forstrukket albueleddet og ikke er udpræget tilfreds med
situationen

Mvh. Line

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 20-09-02 16:41

-- Hej
Du kan godt give din hund codymagnyler, det er katte der ikke kan tåle
"menneske-smertestillende" piller.
God bedring til Diva!
Hilsen Vibeke

Fra : KT

Dato : 20-09-02 16:57

Hejsa!

Tak for det hurtige svar! Heldigvis har vi cody`er i medicinkassen, men jeg
tror, de er temmelig stærke (500 mg. acetylsalicylsyre pr. tablet - er det
normalt, eller findes de i flere "styrker"?) - skal jeg mon nøjes med at
give hende ½ tablet, eller kan hun få 1 hel på èn gang?

Mvh. Line

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 20-09-02 17:14

Åh.... jeg har desværre ikke vores pilleglas mere. Og jeg har ikke kunnet
finde noget om styrken af Codimagnylerne i nogle af mine hundebøger.
Men prøv da at give hende ½ pille og se om ikke det kan gøre det, hun er jo
ikke så gammel.
Måske står der noget om doseringen på nogle af dyrlæge-hjemmesiderne.
Hilsen Vibeke (der i sin tid brugte en del Codymagnyler til vores gamle hund
med gigtsmerter)

Fra : KT

Dato : 20-09-02 18:57

Hejsa.

Nå, jeg prøvede mig bare frem med ½, serveret sammen med lidt mad & A-38, da
de vist kan være temmelig hårde ved maven. Nu venter vi så bare på at det
virker, så hun i hvert fald kan stå op længe nok til at komme ud og tisse
for natten! Tak for hjælpen!

Mvh. Line

Fra : x Vuf x

Dato : 20-09-02 21:04

Fri, 20 Sep 2002 17:41:18 +0200, V.Lerche & S.Andersen wrote:

>-- Hej
>Du kan godt give din hund codymagnyler, det er katte der ikke kan tåle
>"menneske-smertestillende" piller.
>God bedring til Diva!
>Hilsen Vibeke

NEJ!!! Ikke Kodimagnyl. Børnemagnyl!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : x Vuf x

Dato : 20-09-02 21:04

Fri, 20 Sep 2002 17:39:32 +0200, KT wrote:

> [...]
>ca. 25 kg.) har forstrukket albueleddet og ikke er udpræget tilfreds med

1 børnemagnyl også kaldet hjertemagnyl klarer smerterne og
så til dyrlægen i morgen. I morgen tidlig kan du gi' hende
1 halv. F.eks. i en lille klump leverpostej.

Fra : Winther

Dato : 20-09-02 22:31

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Fri, 20 Sep 2002 17:39:32 +0200, KT wrote:
>
> 1 børnemagnyl også kaldet hjertemagnyl klarer smerterne og
> så til dyrlægen i morgen. I morgen tidlig kan du gi' hende
> 1 halv. F.eks. i en lille klump leverpostej.

Mig bekendt skulle der ikke være problemer med at give ½ g kodimagnyl, det
kan du også give til 25 kg barn. Det er jo en rimelig stor hund vi snakker
om.

Vh. Winther

Fra : KT

Dato : 20-09-02 23:08

Hejsa!

Ja, jeg håber da, det går, for hun har altså fået den! Det ser da heller
ikke ud til at volde hende nogen problemer.....omvendt synes jeg heller ikke
at det ser ud til, at den virker helt fantastisk. Hun hyler stadig, når hun
skal op og stå, så hun bliver båret ud på plænen, når hun skal tisse.
Stakkels Diva - det er kun få uger siden hun fik syet foden pga. en flænge,
så hun har gået med bandage og været holdt i ro i omkring 3 uger, og to dage
efter bandagen kommer af.....sker dette! Det er sandelig ikke nemt at
være hund!
Nå, men vi må se, hvad dyrlægen siger i morgen (krydse krydse fingre!).

Mvh. Line

Fra : x Vuf x

Dato : 21-09-02 13:13

Fri, 20 Sep 2002 23:30:30 +0200, Winther wrote:
> [...]

>kan du også give til 25 kg barn. Det er jo en rimelig stor hund vi snakker

Ok men så gav jeg hellere 1½ eller 2 børnemaglyler!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-09-02 16:23

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Ok men så gav jeg hellere 1½ eller 2 børnemaglyler!

<> ja det er jeg da helt sikkert enig med dig i ... det er nok
heller ikke for sjov dyrlægen anbefaler børnealbyl eller pamol eller
lign.

Hejhils fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 21-09-02 18:00

Sat, 21 Sep 2002 17:23:21 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

>ja det er jeg da helt sikkert enig med dig i ... det er nok
>heller ikke for sjov dyrlægen anbefaler børnealbyl eller pamol eller
>lign.

Ja dér kan man bare se, hvor uenige de kære dyredoktorer er. Hvordan
skulle vi lægfolk så blive enige! jeg har altid hørt, de slet ikke må
få Pamol og andet Paracetamolprodukt.

Fra : KT

Dato : 21-09-02 16:38

Hejsa.

Vi var hos dyrlægen i dag, og ham sagde, at med hunde i denne vægtklasse er
det helt fint at give dem Codymagnyl v. akutte smerter. Det er kun v. de små
racer, han anbefaler børnemagnyl.
Heldigvis fandt han ud af, at det "bare" var en forstuvning; smertefuldt nok
for hunden, men heldigvis ikke noget, der giver mèn, så hun har fået 5
smertestillende tabletter med hjem og besked om at holde sig i nogenlunde ro
i 10 dage.
Det skal nok blive spændende, da det pga. hendes fodskade er 4. uge i træk!!
Ikke så optimalt med en energisk unghund! Nå, det går nok.

Mvh. Line

Fra : x Vuf x

Dato : 21-09-02 18:02

Sat, 21 Sep 2002 17:37:45 +0200, KT wrote:

> [...]
>Det skal nok blive spændende, da det pga. hendes fodskade er 4. uge i træk!!
>Ikke så optimalt med en energisk unghund! Nå, det går nok.

Det var da dejligt for din hund , at det ikke var værre.

Fra : Bettina

Dato : 24-09-02 08:21

"KT" <nasse@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
træk!!
> Ikke så optimalt med en energisk unghund! Nå, det går nok.

hehe, god fornøjelse. Jeg kan kun alt for godt huske, da Mocka forstuvede
hoften som 6 mnd gammel hvalp og skulle holdes totalt i ro i en uge. Nøj en
udfordring. Jeg stoppede med at give hende smertestillende piller et par
dage inden lægen havde anbefalet, for så havde hun i det mindste en anelse
om, at noget gjorde ondt og man måske skulle lade være med at hoppe og
springe rundt. Men tilfreds med situationen kan man ikke lige påstå hun var.
Held og lykke
Bettina

Fra : Winther

Dato : 24-09-02 18:12

"Bettina" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om, at noget gjorde ondt og man måske skulle lade være med at hoppe og
> springe rundt. Men tilfreds med situationen kan man ikke lige påstå hun

Som du er lidt inde på, er smertestillende ikke altid en fordel, da hunden
så måske belaster for meget.

Vh. Winther

Fra : Janni

Dato : 21-09-02 13:37

Man må gerne give sin hund ½ kodi!

&

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-09-02 16:32

"Janni" <rockie@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Man må gerne give sin hund ½ kodi!

Ja men det er nu ikke alt det der er lovligt der er gavnligt ..
Smil fra Ami

Fra : Winther

Dato : 21-09-02 17:52

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> "Janni" <rockie@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja men det er nu ikke alt det der er lovligt der er gavnligt ..
> Smil fra Ami

Vil man have virkning, så er det altså acetylsalisylsyren som er bedst til
knogler og led. Dette er ikke i bl.a. pamol og panodil o.l.

Vh. Winther

Fra : Pia J

Dato : 21-09-02 18:02

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> wrote in message
> Vil man have virkning, så er det altså acetylsalisylsyren som er bedst til
> knogler og led. Dette er ikke i bl.a. pamol og panodil o.l.

Pamol osv. kan give leverskader(-svigt) (også på os andre) - det ville jeg
ikke give min hund, de er vistnok mere følsomme for det end os.

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-02 18:13

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> "Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> wrote in message
>
> Pamol osv. kan give leverskader(-svigt) (også på os andre) - det ville jeg
> ikke give min hund, de er vistnok mere følsomme for det end os.

Acetylsalisylsyre giver mavesår, så må man jo gøre op med sig selv
hvad man helst selv vil have.

Min erfaring (jeg har slidgigt) er at panodil faktisk kan tage de
fleste smerter. Panodil kan også klare muskelsmerter, så skulle jeg
give Alfred smertestillende piller, så fik han en panodil.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Pia J

Dato : 21-09-02 18:23

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> give Alfred smertestillende piller, så fik han en panodil.

Selvom han ikke kan tåle det? De kan dø af det, hvis man er uheldig...

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-02 18:34

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Selvom han ikke kan tåle det? De kan dø af det, hvis man er uheldig...

I følge hans dyrlæge og
http://www.aabyhoejdyreklinik.dk/fag/smertebehandling.htm
kan hunde godt tåle panodil.

Hvis mennesker har en uopdaget leversygdom kan de også dø af at tage
to panodiler, men derfor vil man jo heller ikke sige at man aldrig må
røre en panodil, for man kan dø af dem.

Men jeg indrømmer at det ser ud som om der er meget delte meninger om
smertestillende midler til hunde, måske skulle man finde et
smertestillende middel til hunde og have et par piller liggende, hvis
nu uheldet skulle være ude.

Jeg er nok bare ved at være træt af alt den opstand der er om den ene
type livsfarlig midicin efter den anden, men selvfølgelig skal man
tænke sig om inden man stopper piller i sin hund.

Fra : Pia J

Dato : 21-09-02 18:41

Alt med måde naturligvis, også forsigtighed. I øvrigt mener jeg, at det
gigtmiddel man bruger til hunde, vistnok i familie med Ibuprofen osv. (slå
mig ikke ned, hvis det er helt forkert), også kan give leverskader ved
langvarigt brug.

:Pia

Fra : Winther

Dato : 21-09-02 23:37

> [...]
> fleste smerter. Panodil kan også klare muskelsmerter, så skulle jeg
> give Alfred smertestillende piller, så fik han en panodil.

Det er korrekt, at acetylsalisylsyre kan give mavesår, men som regel er det
efter længere tids brug, men det er jo ikke længere tid vi snakker om med en
hund som har forvredet en skulder. At panodil er blevet så populære skyldes
vel også, at de ikke er så hårde ved maven. De er jo blevet så populære, at
nogle æder dem nærmest som bolcher. Andre bruger dem til selvmord, men det
er dælme en sej død at få, da man dør af leverskade.

Vh. Winther

Fra : Winther

Dato : 21-09-02 23:28

> Pamol osv. kan give leverskader(-svigt) (også på os andre) - det ville jeg
> ikke give min hund, de er vistnok mere følsomme for det end os.
>
> :Pia

Det er nemlig det luskede ved midler som indeholder paracetamol, der skal
nemlig ikke meget overskridelse af anbefalet dosis til, før det kan give
leverskader.

Vh. Winther

Fra : Jørgen B

Dato : 21-09-02 15:18

hej

1 codymagnyler pr. 25 kg. hund i højst 5 dage.

hilsen Jørgen