Græsplæne?
Fra : Martin Harregaard

Dato : 20-09-02 14:41

Hej Akvarister.

Mit akvarium ligner efterhånden en urskov, hvilket jeg godt kan lide!
Men jeg har et større område (friplads) til fiskene, hvor det ubesværet kan
svømme rundt, under denne friplads er der ikke andet en akvariesand.
Jeg vil gerne vide om der findes en meget lav akvarieplante, som vokser
rimelig hurtig og som efter et stykke til kan lave et dække på sandet
(Græsplæne).

Med venlig hilsen

Martin

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-09-02 16:08

Martin Harregaard <Harregaard@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d8b2589$0$75624$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg vil gerne vide om der findes en meget lav akvarieplante, som vokser
> rimelig hurtig og som efter et stykke til kan lave et dække på sandet

Hvor lave om på det??
I naturen er heller ikke alle områder besat med planter.
Hvis du har pansermaller, elsker de at rode rundt i sandet,
og det kan de jo ikke hvis du planter noget der.

Mig bekendt er der ikke mange planter der vokser som en græsplæne, men
Lilopsis nevo-zeelandia (formentligt stavet forkert) eller Ech. tennelus,
er 2 planter som ikke
bliver ret høje og vokser rimeligt hurtigt.

Carsten

Fra : Martin Harregaard

Dato : 20-09-02 16:40

Hej Carsten.

Bortset fra, at det var en ting jeg slet ikke havde tænkt på, vil jeg da så
lige spørge om der ikke er plads nok til pansermallerne mellem de andre
planter?

Martin

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-09-02 17:38

Martin Harregaard <Harregaard@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d8b414c$0$49673$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Carsten.
>
> Bortset fra, at det var en ting jeg slet ikke havde tænkt på, vil jeg da

> lige spørge om der ikke er plads nok til pansermallerne mellem de andre
> planter?

Det kan jeg af indlysende grunde ikke give dig et svar på, det må du selv
vurdere.

Carsten

Fra : Martin Harregaard

Dato : 20-09-02 19:20

Nu vil jeg gerne vide nogen om det co2, hvordan fungerer det og er det
bidende nødvendigt.
Læste inde på Tropica's hjemmeside, at der forekommer megen CO2 ved
vandskifte.
Har også læst at man kan benytte en alm. dansk vand uden citrus til at føje
CO2 til vandet.

Er det godt nok, eller skal man benytte et CO2 anlæg, og hvordan fungerer et
sådanne.

Ellers tak for jeres indlæg i forbindelse med græsplænen... den er hermed
droppet.

Martin

Fra : ts

Dato : 20-09-02 18:03

> [...]
tennelus,
> er 2 planter som ikke
> bliver ret høje og vokser rimeligt hurtigt.

Fornuftigt valg, men Echinoduras kræver CO2 for at den kan trives optimalt,
og det gør den anden formentlig også.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Steen Suder

Dato : 20-09-02 18:16

Carsten Gall wrote:
> Martin Harregaard <Harregaard@tdcadsl.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3d8b2589$0$75624$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

<KLIP>

> [...]
> er 2 planter som ikke
> bliver ret høje og vokser rimeligt hurtigt.

Carsten, du får 8 for den gennemsnitlige præstation

Lilaeopsis brasiliensis
Lilaeopsis mauritiana
Lilaeopsis novea-zealandiae
Echinodorus tenellus

Føler man sig "hardcore" kan man give sig i kast med:

Glossostigma diandrum
Glossostigma elatinoides

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin Harregaard

Dato : 20-09-02 20:51

Hej.

Point taken... skal jo også tænke på pansermallerne, og det er hermed gjort.
Dog har jeg lige et tillægsspørgsmål ang. CO2.
Er det bidende nødvendigt at have CO2 anlæg i akvariummet?
Læste i forbindelse med lidt planteresearch, at der kommer mere end rigeligt
CO2 i vandet, ved den månedlige vandskiftning.
Har dog også læst at man kan benytte en alm. danskvand uden citrus.

Er det noget der holder, eller skal man ud og investerer i et CO2 anlæg.
Hvordan fungerer et sådanne anlæg, kører det hele tiden eller er det noget
der skal benyttes engang imellem.

Det eneste jeg gør for mine planter, er at skifte vandet og give dem gødning
hver anden uge.

Ellers tak for jeres indlæg i forbindelse med min græsplæne.

Martin