Batterier
Fra : Steen

Dato : 20-09-02 14:17

Hej NG

Da jeg havde kemi på højt niveau i gymnasiet (det må have været i august 91)
besøgte vi KommuneKemi, som modtog alle de deponerede batterier. Der
brokkede man sig højlydt over, at man ikke i kampagnerne indskærpede, at kun
genopladelige batterier, som f.eks. NiCd og akkumulatorer, som jo indeholder
tungmetaller, skulle indsamles. De påstod, at de var ved at drukne i
almindelige brunstens- og alkaline-batterier, som man lige så godt kunne
smide i skraldespanden.

Efter den episode har jeg altid smidt mine brugte brunstens- og
alkaline-batterier i skraldespanden under stor protest fra de
tilstedeværende.

Er jeg eller et miljøsvin eller miljøvenlig?

Mvh Steen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-09-02 14:34

Steen wrote:

> [...]
> alkaline-batterier i skraldespanden under stor protest fra de
> tilstedeværende.
>
> Er jeg eller et miljøsvin eller miljøvenlig?

Ja.

Den korte version: Almindelige batterier kan pt. ikke genanvendes. Men
derfor er de stadig giftige.

Den længere version er sakset fra miljøstyrelsens hjemmeside:

<klip>
Batterier og akkumulatorer kan indeholde store mængder tungmetaller;
især bly, men også kviksølv, cadmium og nikkel.

Ikke-indsamlede nikkel-cadmium-batterier udgør den vigtigste kilde til
cadmium i affaldsstrømmene.

Kviksølv er den største hindring for en effektiv behandling af
batterier.

En del batterier indeholder desuden ressourcer som stål, zink, mangan og
kulstof, som kan genvindes.

<klip>
Der findes i dag særlige indsamlingsordninger og egnede
genanvendelsesmetoder for blyakkumulatorer og for nikkel-cadmium
batterier.

<klip>
Erfaringer fra mange års indsamling af batterier i Danmark viser, at
forbrugerne har vanskeligt ved at skelne mellem de forskellige
batterityper til trods for, at de batterier, som skal indsamles, er
mærket med et særligt genanvendelsesmærke. Det betyder, at mange
forbrugere enten indsamler alle batterier samlet eller også bortskaffer
alle typer - uanset indhold - via dagrenovationen.

Resultatet er, at 20-30 %af den kasserede mængde batterier samles ind
som en blanding af engangs- og genopladelige batterier. Resten
bortskaffes via dagrenovationen.

Kommunerne, de kommunale affaldsselskaber eller Kommunekemi A/S sorterer
nikkel-cadmium batterierne fra til genanvendelse, og resten af de
indsamlede batterier deponeres. Kviksølvholdige batterier deponeres
typisk på Kommunekemi A/S’s specialdepot og resten på almindelige
deponeringsanlæg.

<klip>
Kviksølvindholdet i batterier har hidtil hindret en miljø-økonomisk
rentabel oparbejdning. Hovedparten af engangsbatterierne vil i fremtiden
ikke indeholde kviksølv, hvorfor de på sigt lettere kan genvindes.

Konklusion:

Du gør som "man" gerne vil have, idet du sparer dem for bøvlet med at
deponere skidtet. Man kan så diskuttere om det er det rigtige at lade
batterierne fjerne med dagrenovationen, og dermed formodentlig havne i
et forbrændingsanlæg, frem for at deponere dem indtil man finder en
passende måde at destruere dem. Men det hører til i en helt anden
nyhedsgruppe.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.