Mac / arp header
Fra : Towli

Dato : 20-09-02 10:55

Hej alle

Med risiko for at spørge dumt:

Jeg sidder og leger med mit sniffer program og glor på min router arp'er.
Det eneste snifferprog.'et viser mens det sker er "mac header" med "dest +
source + type" (der er arp) og arp header'en der viser hvilken maskine
routeren forsøger at polle (hedder det ikke det?).

MEN der står ikke en skid om udp / ip protokol information. Det sker først
når der kommer f.eks. icmp messages osv..

Hvordan bliver arp beskeder så sendt over lan'et hvis de ikke er pakket ind
i ip/udp?

1000 tak

/T

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-02 11:23

Towli skrev:

>Hvordan bliver arp beskeder så sendt over lan'et hvis de ikke er pakket ind
>i ip/udp?

De pakkes ind i ARP = Address Resolution Protokol, og protokol er
regler for hvordan skidtet skal sendes ud på nettet. Hvis ARP
krævede TCP, så havde man en catch-22, for TCP kan ikke sendes
uden at der er oplysningen om hvordan IP- og MAC-adresse hænger
sammen. I øvrigt broadcastes de så de kan sendes ud uden at
afsenderen kender modtagerens MAC-adresse (det er faktisk fidusen
ved dem).

ARP sendes på datalinklaget og kan ikke gå 'ud af huset' (virker
kun inden for et fysisk net).

--
Bertel

Fra : Towli

Dato : 20-09-02 11:38

Selvfølgelig....Det ligger jo ligefrem i ordet at arp er en
datalinkprotokol(ikke routbar osv.).

1000 tak !!!

/T

Fra : Martin Djernaes

Dato : 20-09-02 16:22

Towli wrote:

> Selvfølgelig....Det ligger jo ligefrem i ordet at arp er en
> datalinkprotokol(ikke routbar osv.).

I IPv6 forsvinder ARP, og funktionen er puttet ind i v6.

Martin