Drikkeviser om vin
Fra : Olsen

Dato : 20-09-02 08:41

I vores viseforening planlægger vi en aften med drikkeviser. Vi kan finde
mange om øl og brændevin, mens det kniber om vin.

Har I nogle forslag?

--
Hilsen fra Olsen

snip@post8.tele.dk

Fra : Troels

Dato : 20-09-02 10:44

> I vores viseforening planlægger vi en aften med drikkeviser. Vi kan finde
> mange om øl og brændevin, mens det kniber om vin.
>
> Har I nogle forslag?

På biblioteket har de en bog der bare hedder "Drikkeviser": Jeg kan ikke
lige huske om der er nogen om vin der i, men du kan da ta' et kig på den
hvis du ikke allerede kender den.

Desuden kan jeg huske en latinsk (eller var det fransk) en vi sang i
gymnasiet. Desværre er noderne til den lige blevet væk, så jeg kan ikke
huske hvad den hedder.

/Troels

Fra : Jesper Holck

Dato : 20-09-02 14:02

Troels wrote:

> [...]
>
>Desuden kan jeg huske en latinsk (eller var det fransk) en vi sang i
>gymnasiet. Desværre er noderne til den lige blevet væk, så jeg kan ikke

Den franske sang kunne meget vel være "Turdion":
http://ingeb.org/songs/quandjeb.html

Jesper

Fra : Troels

Dato : 20-09-02 14:12

> Den franske sang kunne meget vel være "Turdion":
> http://ingeb.org/songs/quandjeb.html

Jeps. Det er den!

/Troels

Fra : OleK

Dato : 21-09-02 14:20

SNIP
> På biblioteket har de en bog der bare hedder "Drikkeviser": Jeg kan ikke
> lige huske om der er nogen om vin der i, men du kan da ta' et kig på den
> hvis du ikke allerede kender den.

Bogen er redigeret af Mogens Wentzel Andreasen og (fremragende) illustreret
af Klaus Albrechtsen. (Politikens Forlag 1987)
Der er nogle stykker om vin.

Der kan måske også være lidt interessant i http://www.drikkeviser.dk/ - selv
om mange af disse sange synges bedst, når der er hældt noget vin eller anden
indenbords.

mvh
ole

Fra : Jesper Barrit

Dato : 20-09-02 17:47

Olsen wrote:
> I vores viseforening planlægger vi en aften med drikkeviser. Vi kan
> finde mange om øl og brændevin, mens det kniber om vin.
>
> Har I nogle forslag?

Prøv her :

http://www.kim.prang.dk/

"Drikkeviser fra alverdens lande"

Mvh Jesper Barrit

Fra : Torben B. Sørensen

Dato : 24-09-02 20:33

"Olsen" <snip@post8.tele.dk> wrote in

> I vores viseforening planlægger vi en aften med drikkeviser. Vi kan finde
> mange om øl og brændevin, mens det kniber om vin.

> [...]

Jeg kan varmt anbefale "Drikkevise af Operaen Lulu" komponeret af Kuhlau
(ja, ham med Elverhøj). Den skal dog helst synges firstemmigt, men så er
den til gengæld en herlig hyldest til Bacchus. Jeg kender den kun fra en
slidt fotokopi, så jeg ved ikke, hvor man finder noden til den...

Torben