auto Color picker
Fra : Edmund

Dato : 19-09-02 22:36

Findes der ikke en color picker der automatisk indsætter værdien i
hukommelsen når man klikker på en farve, så man bare kan vælge sæt ind i
f.eks. notepad.

Helst en til websikre farver.

Det er lang tid siden jeg har læst om det, men det er vel stadig det
bedste at bruge websikre farver.

--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-09-02 23:56

Thu, 19 Sep 2002 23:35:56 +0200, skrev "Edmund" <edm@os.dk>:

>Findes der ikke en color picker der automatisk indsætter værdien i
>hukommelsen når man klikker på en farve, så man bare kan vælge sæt ind i
>f.eks. notepad.

Når jeg en sjælden gang har brug for det, bruger jeg Huey.
<http://www.lightman.com/software/huey/>

>Det er lang tid siden jeg har læst om det, men det er vel stadig det
>bedste at bruge websikre farver.

Det er vidst mest fordi, hvis man bruger 24/32 bit på sit system
og man bruger, skal vi kalde det sarte farver, så vil der
nuanceforskel, hvis man så kun bruger 16 bit.

Hvis det altså er noget man går op i/har brug for på sin
hjemmeside.

Der er trodsalt nok ikke mange, der kun kører med 256 farver.

Fra : Edmund

Dato : 20-09-02 01:22

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Når jeg en sjælden gang har brug for det, bruger jeg Huey.
> <http://www.lightman.com/software/huey/>

Tak, den er meget brugbar til at se farverne i forhold til hinanden.

Så man kan bruge den til at teste farverne i stedet for at skulle bruge
Ctrl C og Ctrl V en million gange.

> Det er vidst mest fordi, hvis man bruger 24/32 bit på sit system
> og man bruger, skal vi kalde det sarte farver, så vil der
> nuanceforskel, hvis man så kun bruger 16 bit.

Ikke fordi jeg vil bruge det til noget, men så må der vel også være mere
end 256 farver der er ens i 16 og 24/32 bit.

Offtopic:
24 bit er delt op i 3 kanaler med 8 bit til hver kanal R G B
Hvordan funger 32 bit, det kan jo ikke deles i 3
--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-09-02 01:52

Fri, 20 Sep 2002 02:22:29 +0200, skrev "Edmund" <edm@os.dk>:

>24 bit er delt op i 3 kanaler med 8 bit til hver kanal R G B
>Hvordan funger 32 bit, det kan jo ikke deles i 3

Jeg kan ikke huske, hvad forskellen er, omend jeg engang har læst
det.

Ved heller ikke lige, hvor jeg skal finde en forklaring.

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-09-02 12:09

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Jeg kan ikke huske, hvad forskellen er, omend jeg engang har læst
> det.

Det er en fjerde 8-bit kanal, f.eks. en alfa-kanal. Med den kan man opnå
enten flere nuancer (op til 4 Gb) eller også kan denne byte bruges til
3-D operationer.

--
Kurt Lund

Fra : Edmund

Dato : 21-09-02 12:25

Kurt Lund <kl@fabel.dk> wrote:

> Det er en fjerde 8-bit kanal, f.eks. en alfa-kanal. Med den kan man
> opnå enten flere nuancer (op til 4 Gb) eller også kan denne byte
> bruges til 3-D operationer.

Med de fleste grafikkort kan man vælge 32 bit, bliver det udnyttet,
eller er det bare salgs gas.

Eller man skal måske have en digital skærm for at udnytte det.

--
Mvh Edmund

Fra : Claus Ziegler

Dato : 20-09-02 07:28

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
> Findes der ikke en color picker der automatisk indsætter værdien i
> hukommelsen når man klikker på en farve, så man bare kan vælge sæt ind i
> f.eks. notepad.
>
> Helst en til websikre farver.

DU kan prøve "Color Convert", som kan downloades gratis fra vores hjemmeside
http://www.zieglersoft.dk under punktet "Downloads"

--

Claus Ziegler / ZieglerSoft

claus@zieglersoft.dk news://news.zieglersoft.dk
http://www.zieglersoft.dk

Fra : Edmund

Dato : 20-09-02 09:13

Claus Ziegler skrev:

> DU kan prøve "Color Convert", som kan downloades gratis fra vores
> hjemmeside http://www.zieglersoft.dk under punktet "Downloads"

Tak

PS. Jeres side er ikke WindowsXP venlig, man skal til at fedte rundt med
cookie indstillinger for at se noget som helst. Det virker lidt uvenligt
for en førstegangsbruger.

--
Mvh Edmund

Fra : Chrisser

Dato : 20-09-02 09:14

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> PS. Jeres side er ikke WindowsXP venlig, man skal til at fedte rundt med
> cookie indstillinger for at se noget som helst. Det virker lidt uvenligt
> for en førstegangsbruger.

Jeg har selv XP, og jeg kan fortælle dig at det er den medfølgende IE, der
ikke er internetvenlig. Dens default instillinger er MEGET kritiske, så
efter installation skal man selv ind og kigge lidt på opsætningen......

Chrisser

Fra : Claus Ziegler

Dato : 20-09-02 11:29

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in message

> [...]
> ikke er internetvenlig. Dens default instillinger er MEGET kritiske, så
> efter installation skal man selv ind og kigge lidt på opsætningen......

Jeg er nødt til at give Chrisser ret her.

Fra : Chrisser

Dato : 20-09-02 11:40

"Claus Ziegler" <claus@zieglersoft.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er nødt til at give Chrisser ret her.

Jeg ved det, fordi vi selv havde problemer med nogle sider vi lavede, der
skulle bygges ind i/lånes ud til et andet websted.
Ingen problemer indtil vi fik klager over nogle der ikke kunne se vores
sider.
Det viste sig at de alle havde IE 6.0.
Jeg rodede med det længe, testede testede og testede, og fandt til sidst ud
af at IE 6.0 brokkede sig over tredie parts cookies.
Vi bruger bare ikke cookies !
Det viste sig at være vores sessioner, den opfattede som tredie parts
cookies så vi måtte lægge nogle tests ind og omdirigere disse brugere til en
side der forklarede sig, og fortalte brugerne hvad de skulle stille op.
Senere har vi erfaret at det kan undgås med de specielle koder ang.
sikkerhedspolitikker man kan indsætte i sine dokumenter.
IE 6.0 ser først på dem, men hvis man ikke indsamler om brugerne tænker man
jo ikke netop på sikkerhedspolitikker...

Chrisser

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-09-02 12:41

On Fri, 20 Sep 2002 12:40:07 +0200, "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk>
wrote:

> [...]
>side der forklarede sig, og fortalte brugerne hvad de skulle stille op.

Eh, jo, sessions er netop baseret på cookies med unikt id på brugerens
computer. Så jo, der var lige præcis tale om problemer med cookies.

--
- Peter Brodersen

Fra : Chrisser

Dato : 20-09-02 12:50

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eh, jo, sessions er netop baseret på cookies med unikt id på brugerens
> computer. Så jo, der var lige præcis tale om problemer med cookies.

Ja det ved jeg, men de er jo netop ikke permanente cookies der gemmes
permanent på brugerens computer, og andre browsere reagerer ikke på sessions
i samme grad...
I IE kan du også gå ind og tillade/forbyde henholdsvis sessions, cookies og
tredieparts-cookies under forskellige betingelser, og i dette tilfælde var
det ikke nok at tillade sessions...

Chrisser

Fra : Edmund

Dato : 20-09-02 11:46

Claus Ziegler skrev:

> "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in message

> Jeg er nødt til at give Chrisser ret her.

Ja, selvfølgelig har han ret, det var bare fordi vi er i webdesign
gruppen jeg lige kom med den bemærkning.

Om i så har lyst til at modtage besøgende med IE6 med åbne arme, det er
jo op til jer.

Fra : Chrisser

Dato : 20-09-02 11:50

> Ja, selvfølgelig har han ret, det var bare fordi vi er i webdesign
> gruppen jeg lige kom med den bemærkning.

- Chrisser er en hun, selv om man ikke lige kan se det ( herinde i forummet
altså )

> Om i så har lyst til at modtage besøgende med IE6 med åbne arme, det er
> jo op til jer.

- ja, man kan altid gøre noget for at tage højde for det, som jeg også skrev
i indlægget...

Chrisser

Fra : Edmund

Dato : 20-09-02 12:03

Chrisser skrev:

> - Chrisser er en hun, selv om man ikke lige kan se det ( herinde i
> forummet altså )

Undskyld. Ja der er nok ikke mange damer der kan lide at bliver
forvekslet med en mand, ikke normalt ihvertfald.

Står der Chrisser på dåbsattesten
Kender en dreng der hedder Chris

> - ja, man kan altid gøre noget for at tage højde for det, som jeg
> også skrev i indlægget...

Det nåede jeg ikke at se inden jeg sendte mit

Mvh Edmund

Fra : Chrisser

Dato : 20-09-02 12:10

> Undskyld. Ja der er nok ikke mange damer der kan lide at bliver
> forvekslet med en mand, ikke normalt ihvertfald.

- nu er det jo et forum og ikke "live", så jeg gør en undtagelse og undlader
at tage det personligt *GG*

> Står der Chrisser på dåbsattesten
> Kender en dreng der hedder Chris

næ - det et et kaldenavn jeg har haft i årevis, udledt af Christina

> Det nåede jeg ikke at se inden jeg sendte mit

Det var også bare en uddybning af mine problemer med IE 6.0, for man kan
altid forbedre brugervenligheden, om ikke andet så forklare hvad der sker
som vi startede ud med at gøre.....

Chrisser

Fra : Claus Ziegler

Dato : 20-09-02 14:02

> [...]
forummet
> altså )

> - ja, man kan altid gøre noget for at tage højde for det, som jeg også

Der er taget hensyn til det, ved at der fremkommer en side der fortæller
hvad vi bruger cookies til, og at de er nødvendige på siden

Fra : Edmund

Dato : 20-09-02 14:22

Claus Ziegler <claus@zieglersoft.dk> wrote:
> "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in message

> Der er taget hensyn til det, ved at der fremkommer en side der
> fortæller hvad vi bruger cookies til, og at de er nødvendige på siden

I disse tider hvor websider kan gøre ting og sager ved ens pc, er det måske ikke alle der har lyst til sænke paraderne, det var bare
det jeg mente.

--
Mvh Edmund

Fra : Claus Ziegler

Dato : 20-09-02 14:40

> I disse tider hvor websider kan gøre ting og sager ved ens pc, er det
måske ikke alle der har lyst til sænke paraderne, det var bare
> det jeg mente.

Rigtigt, men jeg ved ikke rigtigt hvad nogle mennesker er så bange for ved
Cookies. Og da jeg har behov for dem på siden, ja så vil dem der ikke har
dem slået til, blive henvist til en fejlmeldingsside, der beskriver
problemet.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-09-02 14:48

On Fri, 20 Sep 2002 15:39:54 +0200, "Claus Ziegler"
<claus@zieglersoft.dk> wrote:

>Rigtigt, men jeg ved ikke rigtigt hvad nogle mennesker er så bange for ved
>Cookies.

Der er ikke noget mærkeligt i at folk er bekymrede over
cookie-transport over forskellige domæner.

Kan du ikke lave dit site på en anden måde? Jeg mener ikke, det er god
stil som website at skulle opdrage folk til at sænke deres
sikkerhedsniveau.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-09-02 15:31

On Fri, 20 Sep 2002 15:48:00 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

> [...]
>
>Kan du ikke lave dit site på en anden måde? Jeg mener ikke, det er god
>stil som website at skulle opdrage folk til at sænke deres

Vil det sige, at du helt generelt mener, at fx ASP med anvendelse af
Session-variable generelt er en sikkerhedsrisiko?
Den vil jeg gerne have uddybet.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Claus Ziegler

Dato : 21-09-02 08:14

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> Der er ikke noget mærkeligt i at folk er bekymrede over
> cookie-transport over forskellige domæner.

Der er INGEN cookies der krydser domæne på vores site.

> Kan du ikke lave dit site på en anden måde? Jeg mener ikke, det er god
> stil som website at skulle opdrage folk til at sænke deres
> sikkerhedsniveau.

Når sikkerhedsniveauet er sat så lavt, at selv en session-cookie har
problemer, så jo. Det er jo rimeligt svært at holde styr på hvem der er
hvem, hvis man ikke kan sætte en session-cookie, som det aller mindste. Jeg
sætter dog også en blivende, til at holde styr på hvilket sprog, samt øvrigt
udseende folk har valgt på vores sider.