Kyllingelever - rå eller kogt?
Fra : Katrine Nederby

Dato : 19-09-02 18:48

Hej med jer.

Jeg har idag for første gang købt en lille pakke kyllingelever til misserne,
og egentlig var det planen, at de skulle have det råt. Men så læser jeg
alverdens advarsler på pakken, om at man altid skal sikre sig, at det er
gennemstegt/kogt osv. inden servering (pga. campylobacter). Jeg ved godt
advarslen er skrevet til mennesker, men jeg kommer alligevel i tvivl.
Kattene er meget interesserede i det (har lige hældt det til færdig-optøning
i en skål), og jeg er sikker på, de gerne vil have det råt, men som
sagt.......

Har nogen af jer erfaring med at give kyllingelever? Og hvordan serverer i
det?

Mange hilsner
Katrine
http://beydana.tripod.com

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 19-09-02 19:09

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej med jer.

[snip]

> Har nogen af jer erfaring med at give kyllingelever? Og hvordan serverer i
> det?

Lige nøjagtigt kyllingelever har jeg aldrig givet min kat, men svine- og
kalvelever får hun hver dag, og jeg giver hende det bare råt. Jeg tror ikke,
du skal bekymre dig mht. bakterier osv., for min kat er aldrig blevet andet
end veltilfreds af lever, og hun har heller aldrig været syg af at spise
sine selvfangede solsorte.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-09-02 22:57

In article <3d8a12a5$1@news.securix.dk>, Camilla Hæstrup
<camilla@_FJERN_londahl.dk> wrote:

> Lige nøjagtigt kyllingelever har jeg aldrig givet min kat, men svine- og
> kalvelever får hun hver dag,

Øhm - nu er det jo ikke fordi jeg vil tage din kats yndlingsgodbid fra
den - men jeg tror altså nok der er noget med, at man helst ikke skal
give lever hver dag - man risikerer at give en overdosis a-vitaminer -
der er en masse a-vitamin i al slags lever. Overskydende a-vitamin
ophobes i kroppen og kan i sidste ende give en forgiftning. Desværre

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 20-09-02 05:06

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er en masse a-vitamin i al slags lever. Overskydende a-vitamin
> ophobes i kroppen og kan i sidste ende give en forgiftning. Desværre

Tak for advarslen. Jeg tror, jeg vil trappe lever-orgierne ned til hver
anden/tredie dag så. Det er vel stadig i orden at give sin kat fiskeaffald?
Min lokale fiskehandler er flink til at lade mig få hoveder, finner og andet
affald med gratis, og det er altid en sikker måde at skaffe sig lidt ekstra
billige point hos misser.

Mvh. Camilla Hæstrup

--
Fjern det overflødige fra min e-mailadresse.
Bøger til salg og andet godt: http://tranlampe.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-09-02 19:37

Katrine Nederby wrote:

> Har nogen af jer erfaring med at give kyllingelever? Og hvordan
> serverer i det?

Jeg har givet bl.a. kyllingelever til mine killinger og jeg har giver det
både, råt "halvkogt" og det har ikke givet nogen problemer, hverken
med maverne eller sundheden - tværtimod.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : maz

Dato : 19-09-02 21:21

Mine gamle katte fik både kylling- svine- og kalvelever råt og har aldrig
haft problemer med maven eller sygdomme eller andet. Men, de fik altid kun
små portioner ad gangen (ellers brækkede de sig) og max een portion om dagen
og højst 3-4 gange om ugen. Alting med måde, ligesom tun, rejer og andre
lækre ting. De elskede i øvrigt rå svinelever - mums.. hvis man altså er
kat....
Så giv du bare kattene rå lever - bare i små portioner - det er i hvert fald
min anbefaling..'
God appetit :0)) maria

Fra : Katrine Nederby

Dato : 20-09-02 10:19

> [...]
> sagt.......
>
> Har nogen af jer erfaring med at give kyllingelever? Og hvordan serverer i

Hej igen og tak for jeres svar

Jeg serverede leveren rå og de snusede længe til det, men æde det ville de
altså ikke (De sendte mig de der lange spørgende blikke: "Du kan da ikke
mene, at vi skal spise det?") Så jeg valgte at koge det sidste for at se om
det bahagede dem bedre, men *AK* ...Kun Sofus syntes, det var interessant.
Men ved nærmere eftertanke undrer det mig egentlig ikke. Han er også den
eneste, der gider spise råt oksekød og gnaveben.

Jeg må nok konstatere at BARF aldrig bliver et hit her i huset *suk*

Mange hilsner
Katrine
http://beydana.tripod.com

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-09-02 11:02

> Jeg må nok konstatere at BARF aldrig bliver et hit her i huset *suk*

Burmesere er generelt nogle små kræsne apparater

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 20-09-02 13:00

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> wrote in message
>
> Burmesere er generelt nogle små kræsne apparater

*gg*
Det må jeg nok erkende, du har ret i. På Freja og Afrodites fødselsdag (d.
8.) måtte jeg servere både kogt fisk og rejer, fordi Patsy ikke kan lide
rejer, og kogt fisk ikke lige faldt i Tabbis smag den dag. Men det nød de
andre tre så godt af (Freja og Afrodite er jo kun halvt burmesere ).

Katrine.