Lidt blandede spørgsmål
Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 19-09-02 18:36

Hej NG'ere.

Jeg har været "skyggetante" i gruppen et stykke tid og mener nu at have
fattet konceptet, så nu springer jeg hovedkuls ud i mine spørgsmål.

Jeg er - naturligvis - katteejer (tre-farvet vidunder på 1½ år, der lyder
navnet Sif, når hun gider), og jeg har lavet en handel med kæresten om, at
jeg/vi skal have en kat mere, mod at han får sin motorcykel ind i stuen, når
sæsonen slutter lige om lidt. Så vidt, så lykkeligt!

Problemet er, at vi lige er flyttet (ejendom på landet med ca. 100 meter til
nærmeste nabo, masser af gode "katte-klatre-træer", mus og fugle i spandevis
og kun lidt trafik), og det lod ikke til at behage Sif særligt godt, for de
første 14 dage kun så vi hende kun ca. hver anden dag, når hun var inde for
at fylde vommen. Det gjorde ikke flytningen mere vellykket, at den ene nabo
har en hunkat med 4 killinger, der hurtigt søgte over i vores have, da
kattemor fandt ud af, at vi fodrer vores kat (naboens var radmagre), så Sif
har nok følt sig noget trængt mht. territorium. Nu er vi blevet betænkelige
ved at anskaffe en kat mere, for Sif har det åbenbart ikke godt med
forandringer og andre katte, og mit blodtryk har det slet ikke godt med, at
jeg går og spekulerer over, om der er sket noget med hende, når der går så
længe mellem, at hun kommer hjem.

Jeg kan se af indlægene herinde, at her er både erfaring og ekspertise at
trække på, så skal vi droppe kat nr. 2? Er det smartest at anskaffe en
killing eller en voksen kat? Hvordan får vi lettest Sif til at føle sig tryg
på trods af en anden kats tilstedeværelse? Råd modtages med kyshånd.

Et spørgsmål - eller måske snarere en undren - i en helt anden boldgade: da
Sif var ca. 9 mdr., kom hun hjem en fredag og var lidt dvask. Om lørdagen
var hun helt elendig og endte med at gemme sig i vores linnedskab; vi kunne
slet ikke få lov til at røre ved hende, uden at hun klynkede eller skreg.
Hun spiste dog, da jeg serverede kalvelever på en underkop på de rene lagner
(hvad gør man ikke for sin lille Prinsesse Solskin?), så 100% bekymrede var
vi ikke. Om søndagen havde hun det klart bedre, og fangede endda en solsort
til os, og vi kunne igen gå lov at kæle for hende, og så opdagede jeg to
underlige buler på hendes mave lige under forbenene. Mandag tog jeg katten
med til dyrlægen, der efter en grundig undersøgelse var næsten helt sikker
på, at Sif var blevet skudt med en luftbøsse - haglet var gået lige igennem.
Dyrlægen sagde, at de relativt ofte fik katte ind med hagl i kroppen, men
kan det virkelig passe, at nogle mennesker kan finde på at skyde til måls
efter katte? Hvis det har noget på sig, så synes jeg ligesom, det sætter
"tisse-debatten" lidt i relief.

Mvh. Camilla Hæstrup

--
Fjern det overflødige fra min e-mailadresse.
Bøger til salg og andet godt: http://tranlampe.dk

Fra : Mette Jensen

Dato : 19-09-02 19:25

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> skrev

> Hej NG'ere.
> Jeg har været "skyggetante" i gruppen et stykke tid og mener nu at have
> fattet konceptet, så nu springer jeg hovedkuls ud i mine spørgsmål.

Jamen velkommen!

> [...]
tryg
> på trods af en anden kats tilstedeværelse? Råd modtages med kyshånd.

Jeg synes du skal holde Sif inden et par uger hvis det kan lade sig gøre.
Det lader til at hun ikke føler sig rigtig tilpas indenfor. Især hvis I får
kat nummer to -som jeg helt sikkert vil anbefale. For at hun ikke bare
beslutter sig for at bo udenfor, kunne det være en god ide at holde hende
inde, sammen med den nye kat. Så kan hun vende sig til den. Vi har haft den
oppe at vende for ikke lang til siden... En havde fået en ny killing og den
voksende kat besluttede sig for at bo på tressen.

> [...]
> efter katte? Hvis det har noget på sig, så synes jeg ligesom, det sætter

JA! Det kan godt passe... Desværre. Jeg tror det var Signe der for noget tid
siden berettede om en nedskudt kat. Og desværre høre man forholdsvis ofte om
det. Det er simpelthen så trist og urimeligt. Jeg fatter det overhoved ikke
hvad der får folk til det. Men godt at høre at Sif kom så hurtigt over det!!

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 19-09-02 20:01

"Mette Jensen" <chili200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jamen velkommen!

Tusin tak, og også tak for hurtig respons.

> Jeg synes du skal holde Sif inden et par uger hvis det kan lade sig gøre.

Hæ, hæ! Det var så sandelig også den oprindelige plan - mange havde fortalt
os, hvor vigtigt det var, at katten først og fremmest blev tryg ved huset.
Men... har du prøvet at leve med konstant lukkede døre og vinduer i en
bragende hed augustvarme? Vi blev simpelthen nødt til at åbne vinduerne på
1. sal for at få lidt luft ind, og Sif tog turen direkte ned på terrassen -
hun *hader* din kattebakke og kan holde sig i timer.

> Det lader til at hun ikke føler sig rigtig tilpas indenfor.

Jeg har heldigvis fået jaget naboens katte permanent væk, og Sif kommer nu
hjem lige så tit, som før vi flyttede. Det skal hun også helst blive ved
med; derfor mine betænkeligheder ved at introducere en ny kollega for hende.

> Især hvis I får
> kat nummer to -som jeg helt sikkert vil anbefale.

Tak! Jeg trænger altså også sådan til en kælepot mere. Jeg har tidligere
læst et indlæg herinde, hvor skribenten havde købt en kat ved Kattens Værn
(vist nok i Aalborg). Hvordan er erfaringerne med at "overtage" en kat, hvis
historie man ikke kender så meget til? Vil det være lettere for vores kat at
acceptere en killing, eller skelner katte ikke mellem "barn" og "voksen"?

> [...]
den
> voksende kat besluttede sig for at bo på tressen.

Når hun nu er så glad for at kunne løbe ud, vil det så ikke være at straffe
hende, hvis vi lukkede kattelemmene? Ikke alene skal hun udsættes for en
fremmed kat, men hendes tjenende ånder tager ydermere hendes største
fornøjelse fra hende. Jeg tror, at jeg ville blive sur, hvis det var mig.

> [...]
ikke
> hvad der får folk til det. Men godt at høre at Sif kom så hurtigt over

*Meget* godt. Hun er en supersej kat. Et af sårene udviklede sig til en
byld, som hun fik fjernet, og det første hun gjorde, da hun kom hjem fra
dyrlægen - stadig vind & skæv af bedøvelse - var at sejle sidelæns ud til
sin madskål, hvor hun først spiste og siden faldt i søvn med hovedet nede i
maden.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : CC

Dato : 19-09-02 22:27

Hej Camilla,
Vi har netop anskaffet os en 13 mdr. gl. neutraliseret bengaler han og vi
havde også vores betænkeligheder med introduktionen til vores "gamle" kat
(ca. 8 år) og vi fik da også vores værste anelser bekræftet, da vi
introducerede guldklumpen - "gammelmis" syntes absolut ikke det var en god
ide - hun hvæsede hver gang den kom i nærheden og vi kunne ikke få det
mindste spin ud af hende. I det mindste kom de da ikke op at slås.

Normalt kom vores gl. kat op i sengen i 10 min til en halv time for at blive
nusset, men det var der ikke noget af. Hun ville også helst være udenfor,
hvor den nye ikke fik lov at komme uden sele.

Men allerede efter et par dage, begyndte hun at acceptere den nye "teenager"
i huset, hun skulle dog stadig bæres ind udefra.

Der er nu gået 1 1/2 uge og vores gamle kat hvæser da stadig af den nye,
vidstnok især p.g.a. at den ca. har 100 gange mere energi end hende og
elsker at drille hende. Når vi går tur i sele i haven følger den gamle efter
overalt og hun kan også lokkes til at lege lidt med den nye ind imellem. Vi
tvinger hende dog stadig til at blive inde, lidt længere end hun egentlig
selv ønsker, for at blive mere fortrolig med den nye.

Men alt i alt går det efter den korte tid over al forventning, men jeg tror
dog ikke vi skal anskaffe yderligere en kat, som vi egentlig havde
overvejet, da jeg så tror hun vil blive for stresset.

hilsen
Claus