"Skæringpunkter" med en TI-86
Fra : Sparre

Dato : 19-09-02 17:41

Hejsa NG

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om skæringspunkter, og hvordan jeg får
en TI-86 til at regne dem ud for mig. Jeg kan godt finde skæring mellem 2
grafer (bruger ISECT), mit problem er skæringen med henholdsvis x-aksen og
y-aksen. Jeg kan ik hit u af det.

Plz, help

--
Sparre

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 19-09-02 18:42

Sparre wrote:
> [...]
> Jeg kan godt finde skæring mellem 2 grafer (bruger
> ISECT), mit problem er skæringen med henholdsvis x-aksen

Skæring med x-aksen
--------------------
Kan du finde med ROOTS samme sted som du finder ISECT.

Skæring med y-aksen
--------------------
Y-aksen er der, hvor x er 0. Du skal altså finde y-værdien,
hvor x er 0. Dette kan du gøre ved hjælp af VALUE i samme
menu.

[Jeg har en TI8x, så navnene er muligvis en smule anderledes]
--
Jens Axel Søgaard

Fra : Sparre

Dato : 19-09-02 20:49

> Skæring med x-aksen
> --------------------
> Kan du finde med ROOTS samme sted som du finder ISECT.

Mange tak det var lækkert...

> [...]
> Y-aksen er der, hvor x er 0. Du skal altså finde y-værdien,
> hvor x er 0. Dette kan du gøre ved hjælp af VALUE i samme

Hmmm jeg har føægende i MATH menuen, der hvor jeg finder [ISECT] og [ROOT]

[root] [dy/dx] ["underligt S"f(x)] [fmin] [fmax] [inflc] [yicpt] [isect]
[dist] [arc] [tanln]

igen af dem giver noget brugeligt, er der en anden måde at Skæring med
y-aksen kan findes

--
Sparre

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 19-09-02 21:06

Sparre wrote:

> igen af dem giver noget brugeligt, er der en anden måde
> at Skæring med y-aksen kan findes

Så må du gøre det i hånden.

Eksempel:

f(x) = x^2 -1

Du leder efter y-værdien, hvor x er 0. Så du skal bytte x ud med 0
på begge sider:

f(0) = 0^2 -1 = 0 - 1 = -1

Så skæringspunktet er (0, -1).

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Oskar Stern

Dato : 19-09-02 21:19

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> wrote in message

> [...]
> [dist] [arc] [tanln]
>
> igen af dem giver noget brugeligt, er der en anden måde at Skæring med

På min TI-83 er der en knap der hedder "table", der viser y-værdierne for
alle x-værdier. Den y-værdi der står ud fra x = 0, vil være der kurven
skærer y-aksen.
Håber det hjalp.

Oskar Stern
--------------------------
"Don't say things about people you don't know, that's what the Russians
do." - Bart Simpson
Jeg bruger godt nok en TI-83, håber alligevel det kan være til hjælp.

Fra : Sparre

Dato : 19-09-02 21:25

> På min TI-83 er der en knap der hedder "table", der viser y-værdierne for
> alle x-værdier. Den y-værdi der står ud fra x = 0, vil være der kurven
> skærer y-aksen.
> Håber det hjalp.

Nej ikke meget, men tak alligevel, en TI-83 er noget oldschool i forhold til
en TI-86, 83'eren gør tingende MEGET anderledes en en 86'er

--
Sparre

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 19-09-02 22:49

> Nej ikke meget, men tak alligevel, en TI-83 er noget oldschool i forhold
til
> en TI-86, 83'eren gør tingende MEGET anderledes en en 86'er

En anden måde at gøre det på en 83'er er at vælge navnet på variablen i
menuen VARS og indsætte x-værdien.
fx.:

Y1(0) = skæringspunktet med y-aksen for grafen udtrykt i Y1.

Ved ikke om det også er "oldschool", men det var da et forslag, Kan jo
selvfølgelig også bruges til at bestemme f(x) for andre x-værdier.

/Lambert

Fra : Jes Hansen

Dato : 21-09-02 13:40

> Hmmm jeg har føægende i MATH menuen, der hvor jeg finder [ISECT] og [ROOT]
>
> [root] [dy/dx] ["underligt S"f(x)] [fmin] [fmax] [inflc] [yicpt] [isect]
> [dist] [arc] [tanln]

Er der en CALC-menu? Der kan du måske evalF. Den kan du bruge til at
evaluere din funktion i x=0. Dette giver skæring med y-aksen.

Fra : Søren

Dato : 21-09-02 15:20

> [...]

> [isect] [dist] [arc] [tanln]
>
> igen af dem giver noget brugeligt, er der en anden måde at Skæring

Det burde virke med [yicpt] (= Y-akse intercept), prøv evt. lige en ekstra
gang med kendte data.
[isect] er derimod til at finde skæringspunkter mellem 2 grafer.

Godt nok bruges der andre benævnelser på TI92, fx. er der i stedet en
funktion til at indsætte en vilkårlig x-værdi (eller en y-værdi for den
sags skyld), men med x=0 er funktionaliteten jo den samme.

--
Venlig hilsen,
Søren