CSS på forms
Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 19-09-02 13:51

Hej,

jeg ville gerne opstille en sprød formular, men jeg har problemer med
at få de enkelte felter til at té sig. Fx synes jeg at cols og rows på
et <textarea> står lidt i vejen for det CSS, jeg gerne ville lave.

Mon jeg kan få hjælp til at opstille en formular som følgende (bør
læses med monospace font):

Navn ___________________________

Alder ________________| måneder |

Hjemmeside www._______________________

Kommentar ___________________________

Problemet er så at sige at få en fornuftig højre margin. Jeg har lavet
et forsøg på http://www.kalibalik.dk/anders/tmp/formular og det ser
nogenlunde (men ikke perfekt) ud i Mozilla - men Opera ignorerer
ganske mine width: angivelser (uanset om jeg kommer display:block på).

Jeg er sådan set ligeglad om det ser skidt ud, men jeg er nysgerrig
efter hvad der skal til for at det *burde* se ud som jeg vil have?

Tak,
Anders.

--
Min adresse er gyldig i en uge.
Derefter skal (kun) delen '.dJJJ-YY' fjernes.

Fra : Xystus

Dato : 19-09-02 14:00

Hey Anders

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men har du prøvet at se dit link med
IE6. Det får man ikke rigtig noget ud af...

- Xystus

Xystus website-->
http://xystus.adr.dk

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 19-09-02 14:09

"Xystus" <pt@teliamail.dk> skrev:

> Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men har du prøvet at se dit
> link med IE6. Det får man ikke rigtig noget ud af...

Nej, jeg har ikke Windows, så det kan jeg ikke prøve.

Jeg kan se det i mere eller mindre pæne udgaver i alle mine browsere -
hvad er mon problemet med IE, og især, hvad er mon løsningen?

Anders.

Fra : Chrisser

Dato : 19-09-02 14:17

"Anders Melchiorsen" <postmaster@anders.d262-02.nospam.kalibalik.dk> skrev i
en meddelelse m>
> Jeg kan se det i mere eller mindre pæne udgaver i alle mine browsere -
> hvad er mon problemet med IE, og især, hvad er mon løsningen?

Det hele er bunket sammen ovre i venstre side i IE, jeg kan se på din
kildekode at du har sat vidde på dine inputfelter, prøv at sætte den på din
tabel i stedet for.
Inputfelter kan man bestemme længden af med size-attributten...
og det er også en god ide at specificere typen af input-feltet:
<input type="text" name="navn" value="">

- din select er også forkert opbygget, det skal være efter denne model:
<select mane="alder">
<option selected value=""></option>
<option value="uger">uger</option>
<option value="uger">måneder</option>
<option value="år">år</option>
</select>
hvor din value er din væedi når beugeren har valgt en option
- sidst men ikke mindst, husk at navngive dine input-felter/selects, så du
kan hente værdien ud igen........

Chrisser

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 19-09-02 14:39

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev:

> Det hele er bunket sammen ovre i venstre side i IE, jeg kan se på
> din kildekode at du har sat vidde på dine inputfelter, prøv at sætte
> den på din tabel i stedet for.

Jeg har nu prøvet at sætte width:100% på tabellen, er det mon bedre?

> Inputfelter kan man bestemme længden af med size-attributten...

Ja, men ikke så præcist som jeg ønsker - eller, i hvert fald ikke når
det bliver blandet med andre elementer, som ikke har denne
size-attribut. Derfor ville jeg så vidt muligt bruge CSS.

> og det er også en god ide at specificere typen af input-feltet:
> <input type="text" name="navn" value="">

Ja, ja - text er default type og jeg har ikke name og value da jeg
ikke har brug for at hente værdierne ud og ind i det lille eksempel.

Tak for input,
Anders.

Fra : Chrisser

Dato : 19-09-02 14:48

"Anders Melchiorsen" <postmaster@anders.d262-02.nospam.kalibalik.dk> skrev i
en meddelelse news:m27khit7y8.fsf@dolle.kalibalik.dk...
> "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev:
> Jeg har nu prøvet at sætte width:100% på tabellen, er det mon bedre?

- det er som man tager det, nu er dine overskrifter helt til venstre, og
dine inputfelter helt til højre, 100% var måske lidt overdrevet, 50% ville
sikkert være mere passende.

> Ja, men ikke så præcist som jeg ønsker - eller, i hvert fald ikke når
> det bliver blandet med andre elementer, som ikke har denne
> size-attribut. Derfor ville jeg så vidt muligt bruge CSS.

Jeg tvivler på at dine styles i dine inputfelter har nogen som helst effekt,
eller hvad ????
Jeg tror nærmere du skal ind på at lave et stylesheet, du enten importerer
eller sætter ind direkte mellem <head></head>
- deri kan du så lave en .class til dine input elementer hvor du laver noget
i retning af:

float:right;
- og noget med position evt..( jeg er ikke så hård til at pisitionere med
css )
Det skulle få dine elementer til at holde til højre, og du vil få en lige
margin den vej.
Din venstre side kan du jo tilpasse i længden med size da dine overskrifter
jo heller ikke er lige lange...
- jeg ved ikke om det kan bruges ?

Chrisser

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 20-09-02 17:36

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev den 19-Sep-02:

[...]

> [...]
> margin den vej.
> Din venstre side kan du jo tilpasse i længden med size da dine overskrifter

Nej, det kan desværre nok ikke bruges.

Jeg har ikke afprøvet det, for jeg er sikker på, at jeg ikke kan få
det til at passe som jeg vil med size=.

Jeg vil have både venstre og højre kant af de forskellige input- og
textarea-felter til at flugte, da jeg synes det er pænest når der er
rammer. At mine overskrifter ikke er lige lange generer mig ikke på
samme måde, da de kun er tekst og ikke indeholder parallelle linjer.

Anders.