MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Samba-delte Linux-drev i Windows
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-09-02 10:36

Undskyld, hvis denne post er fejlplaceret i en af disse grupper, men jeg
ved ikke, om mit problem ligger i Windows- eller Linux-enden af
forbindelsen.

Jeg har sat min Linux (Mandrake 8.2) op som samba-server. Det virker
tilsyneladende fint, og jeg kan dele biblioteker osv. Når jeg på en
Windows-maskine går ind og ser på netværket, kan jeg godt se
Linux-maskinen og dens delte drev. Problemet opstår, når jeg forsøger at
komme ind på et af drevene. Windows-maskinen beder naturligvis om
password til at komme ind i dette drev. Her er problemet så, at jeg ikke
kan indtaste brugernavn, men Windows-maskinen kun giver mig mulighed for
at være Guest. Jeg har prøvet følgende:

- Logge ind på Windows-maskinen som administrator (har et andet
brugernavn end Administrator).

- Logge ind på Windows-maskinen som en begrænset bruger kaldet test.

- Sætte det delte drev på Linux-maskinen op med 'valid users' og/eller
'possible users' til at inkludere en eller flere af de forskellige
brugere, jeg logger ind i Windows med.

- Sætte Guest Access for det delte Linux-drev både til og fra.

- Mappe brugernavnet Guest fra Windows-maskinen om til de forskellige
valid/possible users for det delte Linux-drev i samba-serveren.

- Tillade alle maskiner at tilgå det delte Linux-drev.

- Tillade kun den maskine med Windows-maskinens IP-adresse at tilgå det
delte Linux-drev.

- Samt et væld af andre mere eller mindre famlende forsøg på
kombinationer af indstillinger for samba-serveren.

Men uanset hvad, vil den ikke lade mig logge ind. Windows-maskinen vil
altid kun lade mig hedde Guest, når jeg prøver at tilgå drevet.
Har nogen her monstro den gyldne opskrift?

Med håbefulde hilsener
Thomas Arildsen

Fra : Anders Nørgaard

Dato : 19-09-02 11:13

Prøv at tjekke om følgende et sat i din smb.conf

encrypt passwords = true

Alle nye versioner af Windows bruger krypteret paswords, og hvis din samba
ikke understøtter det kommer du ikke ind.

Du kan også logge ind med forskellige brugere ved sætte

security = user ( mener jeg, ellers tjek man samba.conf )

det skulle løse problemet med at du kun kan logge ind som guest.

Håber det kunne hjælpe dig

mvh

Anders

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-09-02 15:53

Anders Nørgaard wrote:
> [...]
>
> security = user ( mener jeg, ellers tjek man samba.conf )
>
> det skulle løse problemet med at du kun kan logge ind som guest.

Det kunne det. Nu virker det søreme. Mange tak for hjælpen!

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Michal Wodzinski

Dato : 19-09-02 11:14

Fra : Thomas Arildsen