Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Japan Foto angiver vildt forkert "før-pris~
Fra : CeeCee

Dato : 18-09-02 21:27

Så i et Japan Foto vindue - den i Ryesgade i Århus at de sælger et Canon G2
kamera for 8500 på tilbud, og på selvsamme prisskilt står der at det har
kostet 12.500 tidligere.

Føj for satan.....Det kamera har aldrig i Danmark kostet mere end 8.500.

Man kan købe det på internettet for 7200 (Midtdata)

Kan det passe at man som forretning må skilte med noget der er direkte
misvisende prissætning ? Og hvad skal man i så fald gøre for at få
forretningen til at gøre. Jeg har handlet for sidste gang i Japan Foto.

CeeCee

Fra : Hov-Hov

Dato : 18-09-02 21:53

> Kan det passe at man som forretning må skilte med noget der er direkte
> misvisende prissætning ?

Nej. Det må man ikke.

Og hvad skal man i så fald gøre for at få
> forretningen til at gøre. Jeg har handlet for sidste gang i Japan Foto.

Henvende sig til forbrugerombudsmanden. Men jeg tvivler dog på at han tager
sig af "små"-sager. Det er selvfølgelig klart, at hvis Japan Foto ofte
(bevisligt) skildrer med falske før priser er det en meget alvorlig sag for
dem!

Jeg kan huske engang hvor Merlin (eller var det Fona?) skildrede med
forkerte før-priser op til julehandlen. Der gik forbrugerombudsmanden ind i
sagen - og de fik en bøde.

Johnny

Fra : Morten

Dato : 18-09-02 22:14

> [...]
> misvisende prissætning ? Og hvad skal man i så fald gøre for at få
> forretningen til at gøre. Jeg har handlet for sidste gang i Japan Foto.

Hvis kameraet i længere tid op til 'tilbudet' reelt kostede 12.500 i Japan Photo,
har de naturligvis ikke gjort noget forkert. Var prisen lavere, er før-prisen i
strid med markedsføringslovens §2, stk. 1, jf. følgende snippet fra
http://www.net-tjek.dk/jura/loveregl/mfl/vej_pris.htm (godt nede af siden):
"Før - nu, nedsat, rabat:
Der kan annonceres eller skiltes med disse udtryk, hvis det kan dokumenteres,
at en vare eller tjenesteydelse er blevet solgt eller udbudt i den pågældende
virksomhed til den angivne førpris i en længere periode (se ovenfor) umiddelbart
før prisnedsættelsen."

Overtrædelse af §2, stk.1, giver bødestraf, jf. §22, stk. 3.
Markedsføringsloven:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0069929.htm

Men nu er det ikke et fotospørgsmål, så der er sat FollowUpTo til gruppen
news:dk.videnskab.jura, hvor svar på dette indlæg havner.
Dette indlæg postes tillige i dk.videnskab.jura.

Mvh.
Morten

Fra : Søren Engelbrecht

Dato : 19-09-02 13:54

Hejsa,

jeg har nu undersøgt sagen med Princo A/S, som er importør af Canon
digitalkameraer i Danmark. Ifølge Princo A/S var den oprindelige
vejledende pris på G2 på 10.998,-, og Japan Photo har altså tidligere
solgt kameraet til en pris af 11.000,-.

I det givne tilfælde var førprisen fejlagtigt sat til 12.000 i det
centrale skilteprogram, som benyttes i Japan Photo. Jeg har nu
korrigeret førprisen til det korrekte 11.000,- samt sendt en mail ud
til alle vores butikker om at skrive et nyt skilt ud.

Vi beklager, at førprisen ved en fejl var sat 1.000 kroner for højt.

Med venlig hilsen

Søren Engelbrecht,
Internetchef, Japan Photo

Fra : CeeCee

Dato : 19-09-02 14:04

Snip snap snude Japan

Det vil sige at kunder som kommer og ber om et G2 kan få det til 7500.

Nej jeg har selv et G2 så det var ikke derfor jeg startede denne tråd - mere
en advarsel til uvidende forbrugere som kunne lade sig friste af en snu
Japan Foto sælger. Og så lidt for at sende et signal til Japan Foto at der
holdes øje med dem. (Håber i læser dette er bare for at I ikke gentager
successen med at snyde forbrugere som ikke har meget forstand på hvad priser
bør være og hvad de skiltes med.

Det er efter min mening blevet mere og mere brugt at forretninger som jeres
(og desværre mange andre) fører forbrugerne bag lyset med priser. Det er nok
derfor der findes så mange forbrugerprogrammer i dag både på nettet og i tv.

For fanden hvor jeg da savner en ærlighed i dagens Danmark - hvor man ikke
skal være på stikkerne når man handler.

Næææ Japan - giv os ærlig prissætning - og måske kunne i sælge G2´eren til
7500 i stedet. Så ville i sælge 10 imod 1 eller 2 til 8500.

Og som en nota bene - jeg hader flueknepperi, men jeg hader endnu mere når
folk tager fusen på andre.

CeeCee

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-09-02 14:20

"CeeCee" <kamisu@warm_mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> For fanden hvor jeg da savner en ærlighed i dagens Danmark - hvor man ikke
> skal være på stikkerne når man handler.

Enig...husk ... ingen arbejdsplads er bedre (mere ærlig) end de/det
medarbejdere/kolleger/ansatte/personale som beskæftes på samme ...!!

Et gammelt ordsprog siger også: "Når du peger finger(e) af andre.... vender
de tre (3) imod dig selv..!".

Hr. Bjørn

Fra : Morten

Dato : 19-09-02 14:10

> [...]
> digitalkameraer i Danmark. Ifølge Princo A/S var den oprindelige
> vejledende pris på G2 på 10.998,-, og Japan Photo har altså tidligere

Hvad har prisen været de sidste par måneder, hvilket er det afgørende
vedr. markedsføringsloven?

Mvh.
Morten

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-09-02 14:13

Hej dk.fritid.foto

I krydsposterer alle indlæg i genne tråd til dk.videnskab.jura,
hvor de er offtopic. Kunne i ikke venligst holde jeres tråde i
dk.fritid.foto.

JonB

Fra : Morten

Dato : 19-09-02 14:22

> I krydsposterer alle indlæg i genne tråd til dk.videnskab.jura,
> hvor de er offtopic. Kunne i ikke venligst holde jeres tråde i
> dk.fritid.foto.

Mit seneste indlæg var postet i jura, men jeg havde ikke bemærket at
Søren Engelbrecht havde sat fut til foto tillige.
Der er kun fire indlæg i tråden i jura. Er det modsatte vej rundt, du mener?

Mvh.
Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-09-02 19:05

Jon Bendtsen wrote:

> I krydsposterer alle indlæg i genne tråd til dk.videnskab.jura,
> hvor de er offtopic. Kunne i ikke venligst holde jeres tråde i
> dk.fritid.foto.

Hele tråden er off-topic her i fotogruppen, den hører hjemme i
news:dk.forbruger - hvor den type snak om forbruger emner er on-topic.

Fra : Ib Frederiksen

Dato : 19-09-02 19:50

> Hele tråden er off-topic her i fotogruppen, den hører hjemme i
> news:dk.forbruger - hvor den type snak om forbruger emner er on-topic.
Nej den gør ej, jeg synes det er meget fint at den dukker op her. Jeg
interesserer mig for foto ikke for forbrugestof.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-09-02 22:00

Ib Frederiksen wrote:

> Nej den gør ej, jeg synes det er meget fint at den dukker op her. Jeg
> interesserer mig for foto ikke for forbrugestof.

Ahmm... du mener altså at Japan Foto's prispolitik og om deres
prisskiltning overholder markedsføringsloven, er en on-topic og relevant
debat her i foto-gruppen.

For mig at se, så er det en regulær "forbruger-debat", derfor sætter jeg
XFUT til news:dk.admin - for jeg vil dælme gerne læse din forklaring på
hvordan du er kommet frem til den konklution.

XFUT: news:dk.admin

Fra : WebCat

Dato : 20-09-02 10:10

Jeg er enig med Ib Fredriksen, emnet er on-topic. Det handler tros alt om
"fotopushere".

Fra : TGD

Dato : 19-09-02 20:20

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har prisen været de sidste par måneder, hvilket er det afgørende
> vedr. markedsføringsloven?

Den har ihvertfald IKKE været 11.000 kr.

Fra : goofy

Dato : 19-09-02 18:10

Hej Søren

> Vi beklager, at førprisen ved en fejl var sat 1.000 kroner for højt.
Det går ikke Søren, da jeg købte mit digital kamera i Japan Photo i
Odense, var det nøjagtig samme problem, blot jeg vidste det og gjorde
vrøvl.
Da jeg gentog min klage var svaret fra den unge dame: Ja det har du
sagt.
Intet blev gjort elle undersøgt, så man skal passe på hos Japan Photo,
d.v.s. det gør jeg ike mere, for jeg handler der ikke mere.
Der var også vrøvl med nogle forstørrelser, men pyt som sagt jeg handler
andre steder nu - heldigvis

Steen Vinbæk

Fra : Unlock.Nykøbing.M

Dato : 19-09-02 19:59

det er som tidligerer nævnt meneskeligt at lave fejl
men når det er en forretning der laver en fejl er det en svindler og
bedrager firmaet har da taget sagen op og undersøgt det og så efterflg
rettet det hvad mere kan man forlange.

og nej jeg har ingen relationer til firmaet men vi kan alle fejle men den
største fejl er hvis man ikke retter den når man bliver gjort opmærksom på
den.

--
Nykøbing Mors Unlock
og rep af div mobil tlf. 40402050
Hej Søren

Fra : SoftMan Brian

Dato : 19-09-02 20:58

"Unlock.Nykøbing.M" <Korelerer@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> men når det er en forretning der laver en fejl er det en svindler og
> bedrager firmaet har da taget sagen op og undersøgt det og så efterflg

Jeg er stadig lidt nysgerrig efter om man må kalde en vejledende pris for
"før pris", hvis butikken aldrig har solgt en vare til denne pris ? (og jeg
mener generelt og ikke Japan foto).

Fra : Unlock.Nykøbing.M

Dato : 19-09-02 21:25

det skal jeg hermed ikke tage stilling til men så vidt jeg husker skal de
selv have solgt den ,
umiddelbart inden til førprisen

Fra : Morten

Dato : 19-09-02 21:51

> [...]
> "før pris", hvis butikken aldrig har solgt en vare til denne pris ? (og jeg

"Det kan efter omstændighederne være muligt at sammenligne med egen
normalpris, selvom en vare ikke tidligere har været solgt i den pågældende
forretning. Det gælder for eksempel, hvis det klart fremgår, at der er tale
om et åbningssalg eller et introduktionstilbud, og varen i en længere periode
(se ovenfor) efter introduktionstilbudets ophør bliver solgt til normalprisen,
eller hvis det dokumenteres, at varen bliver solgt til den angivne normalpris
i andre forretninger tilhørende samme kæde."

Mvh.
Morten

Fra : goofy

Dato : 19-09-02 22:42

Hej Unluck
"> det er som tidligerer nævnt meneskeligt at lave fejl
Jeg kan da til enhver tid ( næsten) acceptere menneskelige fejl, men her
i 2 forskellige forretninger tyder det mere på en bevist politik.

> men når det er en forretning der laver en fejl er det en svindler
da ikke nødvendigvis, men når fejlen er hyppig, ja så kan det da være
bevidst

> bedrager firmaet har da taget sagen op og undersøgt det og så efterflg
> rettet det hvad mere kan man forlange.
Det blev jo ikke rettet, altså blot bla bla bla som vi kender det

> og nej jeg har ingen relationer til firmaet men vi kan alle fejle men
den
jeg forstår da godt din mening, meeeeen

> største fejl er hvis man ikke retter den når man bliver gjort
opmærksom på
Den blev jo ikke rettet, havde man fået en fornuftig forklaring men;
det har du jo sagt, som svaret lød, er ingen fornuftig forklaring, men
en hoven holdning, take it or leave it, og jeg forlod forretningen og
handler der ikke mere
Jeg er da udemærket klar over at Japan Photo er ligeglad med mig, men
jeg forlanger en ordentlig service, ellers kan jeg jo ligesågodt handle
i Bilka eller andre supermarkeder hvor servicen er i bund

Steen Vinbæk

Fra : WebCat

Dato : 19-09-02 13:12

De bliver jo ved, så længe der ikke er nogle der anmelder dem. Og hvis du
aldrig vil handle med dem, ja så er der en bag ved dig der vil. Jeg tror nu
at G2 kostede 9.999,- da det var helt nyt, men faldt meget hurtigt til
8.999,-. Men hvor mange har du ikke selv købt et eller andet, og tænkt "fedt
jeg har lige sparet X antal kroner". Jeg har selv gjort det mange gange, og
vil helt sikkert gøre det igen. Så når det virker, så f... moral og etik.

PS. Samme trick bruges også på nettet.

Fra : U. Pedersen

Dato : 19-09-02 13:55

CeeCee skrev:

>Og hvad skal man i så fald gøre for at få
>forretningen til at gøre. Jeg har handlet for sidste gang i Japan Foto.

Pyt nu med havd der står på skiltet.
Hvad skal du give for varen, det må være det der er afgørende.
Men du kender måske ikke at man kan prutte om prisen ?

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Ib Frederiksen

Dato : 19-09-02 19:47

Jo, det har kostet mere end 8.500 mange steder, bla. hos Phototeam.

Jeg købte iøvrigt G2 hos Japan og byttede 1½ måned senere lige over til et
andet kamera - prøv lige diverse webfirmaer af for den samme service. Prisen
er ikke alt.

/Ib

Fra : J@N

Dato : 19-09-02 22:18

"Ib Frederiksen" <black.hole@hot.mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg købte iøvrigt G2 hos Japan og byttede 1½ måned senere lige over til et
> andet kamera - prøv lige diverse webfirmaer af for den samme service.

Ja, det er god service, det er bare surt at købe dit gamle kamera senere,
med mindre det bliver solgt som brugt.

Jan

Fra : Langgaard

Dato : 21-09-02 09:15

Hej

Ja, og det sælges så som nyt, er det i orden !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Ib Frederiksen

Dato : 21-09-02 09:46

Det kunne ikke sælges som nyt da der var en ridse i. De kan kun have
gensolgt det som en demomodel.

Fra : Langgaard

Dato : 19-09-02 19:55

Hej

Det er et typisk eksempel på deres lave moral, konstant forsøger de at tage
røven på folk, som ikke er helt med mht. priser. I Aalborg er der hvert år,

"blå mandag" et "superbilligtmegetnedsathalvpristilbud" til konfirmanderne,
skiltet er ½ kvadratmeter, men det sørgelige er så at samme model kamera kan
købes alle andre steder til lavere pris !

Vælg en anden at støtte !

--
Venlig hilsen / Best regards