superuser, root og noget
Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-09-02 21:04

jeg skal til at geninstallere en vpn-client og skal i den forbindelse
først afinstallere den gamle. (opgraderede til Jaguar og nu virker den
gamle ikke. Systemmand mener, at det så alligevel er tid til at
opgradere.

Jeg installerede selv sidst, og det var nemt nok. Nu er jeg derimod mødt
af et problem.
Hvis jeg logget ind som mig selv (som er administrator) i terminal cd'er
frem til det korrekte katalog og vil køre programmet uninstall, mødes
jeg med svaret, at jeg skal være superuser for at gøre det.
Fair nok, tænker jeg. Logger ud og logger ind igen som root. Så kan jeg
så ikke finde kataloget, som ligger under mit normale bruger-directory.
Hvorfor? og hvad gør jeg?
Jeg kan huske, at jeg installerede det og er ret sikker på, at jeg
gjorde det som root. Kan jeg huske fejl?

--
Lone

Fra : Jesper

Dato : 18-09-02 21:23

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> Hvorfor? og hvad gør jeg?
> Jeg kan huske, at jeg installerede det og er ret sikker på, at jeg
> gjorde det som root. Kan jeg huske fejl?

root homedirectory er ikke dit normale homedir, det er et særskildt
homedir der ikke engang ligger i mappen Users, jeg tror det er det der
skaber problemet for dig.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-09-02 21:27

> [...]

> Hvorfor? og hvad gør jeg?
> Jeg kan huske, at jeg installerede det og er ret sikker på, at jeg
> gjorde det som root. Kan jeg huske fejl?

Når du logger ind som root havner du i root's hjemmemappe og ikke din
sædvanlige hjemmemappe. Du kan nemt navigere hen til den via Users
mappen. Dog behøves du slet ikke at logge ind som root for afvikle
programmet uninstall som root user. Du kan nøjes med at bruge sudo
kommandoen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-09-02 21:48

In article <1fiq8v7.1c7crm813uve2oN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> [...]
> mappen. Dog behøves du slet ikke at logge ind som root for afvikle
> programmet uninstall som root user. Du kan nøjes med at bruge sudo

ahh, det er nok der, jeg blander flere ting sammen i hukommelsen.
Altså:
sudo
root
(password til root)

Sådan ca? bare for at forstå konceptet.

--
Lone

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-09-02 21:52

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> ahh, det er nok der, jeg blander flere ting sammen i hukommelsen.
> [...]

Næsten. Følgende udfører funktionen "opgave" som administrator:

# sudo opgave
(indtast pw)

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-09-02 21:54

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Når du logger ind som root havner du i root's hjemmemappe og ikke
> din sædvanlige hjemmemappe. Du kan nemt navigere hen til den via
> Users mappen.

Si. Konkret med kommandoen

# cd /Users/lone

Nu er du hjemme igen, men med administrator-identitet.

-j